Visa alla bilder

Volvo 244 Turbo — 1983

Varumärkets dåtida efterlängtade svar på Saab:s överladdade succé, här i ett välanvänt men fint bevarat och omhändertaget skick.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"Idag är en 240 Turbo det hårdaste en Volvo youtimer-entusiast kan äga och köra. Folkhemsfeelingen och motorsporthistoriken utgör tillsammans en särskilt attraktiv blandning och brygd."

Budgivning startar 30/5
OBJEKTNR
LAGERORT
18198
FALKENBERG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
200 - 220 000 SEK
Ej uppnått
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 244 Turbo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Christoffer Ahlborg
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"Idag är en 240 Turbo det hårdaste en Volvo youtimer-entusiast kan äga och köra. Folkhemsfeelingen och motorsporthistoriken utgör tillsammans en särskilt attraktiv blandning och brygd."

Beskrivning

Den registrerades för trafik i Sverige och levererades av Volvo-återförsäljaren Bildeve i Helsingborg till sin första ägare i november 1982. Bilen har haft många entusiastiska ägare genom åren och trots körsträckan har bilen nog varit en samlarbil för många i ägarlängden. På 15 år har den rullat under 1 000 mil och majoriteten av den totala körsträckan kan tillskrivas de första ägarna på åttio- och nittiotalen. Senaste godkända besiktningen gjordes 2025-05-16.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1983/1983 
  • Första registreringsdatum
    1982-11-04 
  • Avläst mätarställning
    255 542 km  
  • Regnr
    EUB472 
  • Chassinummer
    244462D1834516 
  • Kw / hk
    114 / 155 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Ljusgrön metallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen har alldeles nyligen fått en stor service med kamremsbyte, en ny stämpel i boken och en fin liten datumetikett på remskyddet. Klimatanläggningen blåser kallt och effektivt, ägaren letade efter en ny enhet via USA, men hittade av en Tradera-tillfällighet en helt ny originalkompressor i kartong och hela systemet blev därför renoverat och fyllt av ER Bilkyl i Falkenberg.

  • Skick interiör:

    Inbjudande fräsch och fin skinnklädsel, bra mattor och innertak. Bakfönsterhyllan har någon slags blek- eller frätskada, det är osäkert vad som har hänt där. Ägaren har monterat en cool dåtida original Volvo Component Stereo men just den dolda effektförstärkarkomponenten saknas och utan den är det ingen funktion i ljudanläggningen. Om man inte är för noggrann med det som inte syns är det lätt att hitta en modernare enhet som funkar fint ihop med vintage-enheterna som i sig är testade och funktionella.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad enligt uppgift någon gång för 10-15 år sedan, snygg och presentabel idag med normalt slitage. Originalfälgar med några små märken fram och Michelin Energy däck med bra mönster från 2009.

  • Skick helhet:

    Trevlig långmilare i ett snyggt och propert originalutförande, entusiastiskt vårdad av sina ägare efter den första perioden med aktiv vardagstjänstgöring.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2024-03-06
Ursprungsbesiktning: 1982-10-28 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1982-11-04
Senast godkända besiktning: 2025-05-16
Besiktigad tom: 2027-05-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 18

Fakta om modellen

Turboversionen var den dyraste prestandamodellen av Volvos familjevagn 240. Lanseringen skedde 1980 och de första bilarna såldes som årsmodell 1981. Året efter lanserades 245 Turbo. Bilarna var dock bara för vissa marknader och några till den svenska blev det aldrig de första åren. De första 245 Turbo som såldes i Sverige fick årsmodell 1984. Sista året för Turbon blev 1985 och då erbjöds bara kombiversionen.

Förutom motorn var det en rad specifika detaljer. På utsidan var det egentligen bara fälgarna av Volvos Virgomodell och emblemen som skiljde Turbo från GLT. Inuti var det tydligare med plyschklädsel och hastighetsmätare graderad till 220 km/h. Ratten var också speciell, liksom läderdamasken runt växelspaken. Dessutom fick sedanmodellen svart innertak.

Under huven satt en B21ET med turbo från amerikanska Garrett, och med 155 hk klarade 240 Turbo 0-100 km/h på 9 sekunder. Få bilar rullar dock idag med original oljekyld turbo eftersom de byttes mot vattenkylda när de havererade. Någon Intercooler satt aldrig original, däremot fanns den att köpa via Volvo R-Sport och med en sådan monterad fick motorn hela 170 hk.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Falkenberg

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Peter Sundfeldt
+46 705-38 80 22
peter@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-06-19.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG