Visa alla bilder

Volkswagen Typ 1 — 1949

En riktigt tidig Typ 1, renoverad till ett genomgående fint skick. Denna bil har ursprungligen rullat i Norge.

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"En av de mest fräscha tidiga Volkswagen vi sett. Alla ytor raka och fina – renoverad för mer än 30 år sedan men fortfarande i toppskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
500 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10708
PÅLSBODA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
450 - 550 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"En av de mest fräscha tidiga Volkswagen vi sett. Alla ytor raka och fina – renoverad för mer än 30 år sedan men fortfarande i toppskick."

Beskrivning

Denna tidiga Typ 1 är såld ny och renoverad i Norge. Kom till Sverige 1989 och är i mycket fint skick invändigt och utvändigt. Bilen som renoverades till originalutförande på 1980-talet är rak och fin i plåten på alla ytor. Interiören med säten och dörrsidor är i sin tur omklädd i originalliknande tyg. Som sig bör rullar denna tidiga Typ 1 på tidstrogna diagonaldäck. Inga väsentliga anmärkningar men lacken upplevs som lite tjockt lagd på några ytor. Några smårepor och dammkorn går att hitta. Gummilister har torrsprickor.
Till skillnad från de svenska bilarna som oftast var av den den lyxigare exportmodellen var de norska mer spartanskt utrustade med färre kromdetaljer. Motornummer 10145155.
(Motorn bytt till likadan för länge sedan. Original motor på detta 1949 vw. chassi nr 10114874 har varit motor nr. 10146172)

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1949/1949 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    26132 km 
  • Regnr
    PCZ218 
  • Chassinummer
    10114874 
  • Kw / hk
    18 / 24 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    4-vxl 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Dunkelblau L32 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint i motor och vxl men ej startad på några år så service kan behövas

  • Skick interiör:

    Renoverad inredning.

  • Skick exteriör:

    Lika fin undertill som uppepå

  • Skick helhet:

    Bästa utställningsskick

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1990-01-02 (Förreg)
Skattebefriad Ja
Körförbud Nej

Ägarens kommentar

En av museets mest intressanta och unika bilar

Fakta om modellen

1949 var ett år med stora modellförändringar. Några av nyheterna var navkapslar med mindre emblem, ny inre backspegel och tvåekrad ratt, ny kopplingslamell, heltäckande gummimatta och bättre cylindrar – gjutna med högre fosforhalt.
Volkswagens historia kan spåras ända tillbaka till 1898 då Ferdinand Porsche fick sitt första jobb, hos automobilbyggaren Jacob Lohner & Co i Wien.
1934 överlämnade Porsche sin programförklaring och skisser på en tysk folkbil till tyska regeringen – vilket blev startpunkten för världens mest producerade bil.
Visionen var en liten bil med luftkyld motor bak och plats för fyra personer – dessutom billig att köpa och sköta om. Dessutom skulle den kunna nå 100 km/h och klara stigningar på runt 30 procent.
1938 lades grunden till Volkswagenwerk en bit utanför Hannover men först 1946 var bilproduktionen igång på allvar. Sverige var ett av de första länder som VW exporterades till i större omfattning och 1948 kom de första bilarna.
Den 10 juni samma år undertecknade Volkswagen kontraktet med svenska generalagenten Scania-Vabis och sammanlagt kom 55 bilar till Sverige under det första året – varav de fyra första provbilarna testades hårt. Övriga levererades först året efter, då ytterligare 375 stycken togs in.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Fredagen den 14 september kl 11-18
·     Lördagen den 15 september kl 11-18
·     Torsdagen den 20 september kl 11-18

Visningsadress: Gjuterivägen 25, 697 32 Pålsboda

Hämtning

Hämtning/utleverans sker efter tidsbokning. Under vecka 39 håller museumet öppet för hämtning fredag-söndag (28-30 september). Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.
Enklare hjälp vid hämtning kan erbjudas i mån av tid

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har objekten ingått i Holmgrens Volkswagenmuseum och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG