Visa alla bilder

Volkswagen Karmann-Ghia 1600L (Typ 34) — 1967

Omlackerad och fin originalinredning. Renoverad originalmotor. Ursprungligen en fransk bil som hamnade här när motorn rasade under en semester.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Den stora Karman Ghian, eller Razoredge Karman som de säger i England. Fint skick både in- och utvändigt"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
195 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10753
PÅLSBODA
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen Karmann-Ghia?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Den stora Karman Ghian, eller Razoredge Karman som de säger i England. Fint skick både in- och utvändigt"

Beskrivning

Den stora Karman Ghian, baserad på Typ 3, (modellbeteckning typ 34) ritades också av Ghia i Italien i början av 1960. Var på 1960-talet den dyraste och lyxigaste VW:n. Kostade mer än dubbelt så mycket som den vanliga VW typ 1 (bubblan). Såldes aldrig i USA då den ansågs för dyr, jämfört med mer motorstarka liknande amerikanska bilar. Idag finns mellan 1600 och 2000 bilar kvar i världen och många är renoveringsobjekt varför denna rostfria bil är tämligen unik, worldwide.

Enligt vad som sägs hamnade just den här bilen i Sverige 1988 när dess franske ägare på semester i Boråstrakten drabbades av motorhaveri. Renoverad originalmotor. Omlackerad, fin originalinredning.
Bilen reggades in och iordningställdes av VW-handlaren i Borås och såldes 1993 till Pålsboda
Reg nr PAL533 men de franska skyltarna sitter på som kuriosa.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1989-10-06 
  • Avläst mätarställning
    75898 km 
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    röd vinylinredning 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Renoverad motor

  • Skick interiör:

    Fin men solblekt hatthylla

  • Skick exteriör:

    Lite dammkorn finns i lacken, lite rost insida bagageluckan

  • Skick helhet:

    Fint utställnings- / samlarskick

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1990-08-24
Ursprungsbesiktning 1989-10-06 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1989-10-06
Besiktningsperiod - 1992-05-31
Senast godk besiktning 1990-05-31
Skattebefriad Ja
Antal ägare 4

Fakta om modellen

I mars 1962 började Karmann bygga en lite större USA-inspirerad Ghia coupé som inte liknade den ursprungliga. Såldes dock aldrig som ny i USA.

Den byggde på typ 3 chassit och var betydligt vassare i linjerna (därav smeknamnet "razoredge". 1962 och 1963 hette den VW Ghia 1500, och mellan 1963 och 1965 – 1500S. Från 1965 till 1969 var beteckningen 1600L. Denna blev betydligt dyrare än och mer exklusiv än första Karman Ghia modellen men byggdes trots allt i 42 000 exemplar.

Typ 34 byggdes mellan 1962-1969 och bara som coupé, men några specialbyggen och prototyper togs fram i cabrioletversion.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Fredagen den 14 september kl 11-18
·     Lördagen den 15 september kl 11-18
·     Torsdagen den 20 september kl 11-18

Visningsadress: Gjuterivägen 25, 697 32 Pålsboda

Hämtning

Hämtning/utleverans sker efter tidsbokning. Under vecka 39 håller museumet öppet för hämtning fredag-söndag (28-30 september). Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.
Enklare hjälp vid hämtning kan erbjudas i mån av tid

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har objekten ingått i Holmgrens Volkswagenmuseum och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG