Visa alla bilder

Volkswagen 1500 Variant 300 mil! — 1965

Extrem lågmilare bara körd till och från Bilprovningen. En hundraprocentig originalbil i unikt skick. 300 mil och bara två ägare!

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"En av samlingens mest eftertraktade bilar. Bara körd 300 mil, orenoverad och likvärdig med ny både på in- och utsidan."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
330 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10738
PÅLSBODA
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
350 - 390 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"En av samlingens mest eftertraktade bilar. Bara körd 300 mil, orenoverad och likvärdig med ny både på in- och utsidan."

Beskrivning

300 mil och 6 kilometer sedan nyleverans! Köptes ny från Wahlstedts bil i Vadstena och kördes bara till och från besiktningen. Hundra procent original invändigt och utvändigt – och i skick som ny. Tidstypiskt takräcke medföljer. En bil i unikt skick. Har varit avställd sedan 1977 och kom till samlingen 1994.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1965/1965 
  • Första registreringsdatum
    1965-04-22 
  • Avläst mätarställning
    3006 km 
  • Regnr
    CHR612 
  • Chassinummer
    365133203 
  • Kw / hk
    40 / 54 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    4-vxl 
  • Klädsel
    Beige textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Kan behöva start-och bromsservice, ej körd på väg sedan 1977, men uppstartad

  • Skick interiör:

    Inga anmärkningar

  • Skick exteriör:

    Inga anmärkningar

  • Skick helhet:

    En av VW-världens absolut finaste 1500 Variant-bilar.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1979-04-01
Ursprungsbesiktning 1965-04-22 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1965-04-22
Besiktningsperiod - 1978-04-30
Senast godk besiktning 1977-02-24
Skattebefriad Ja
Antal ägare 2

Fakta om modellen

När produktionen av Typ 3 startade i augusti 1961 kom den först som Sedan-modellen Notchback, följd av Variant i februari 1962. Coupé-versionen TL anlände i augusti 1965 – samtidigt hade 1600-motorn premiär. Tanken från Volkswagens sida var att coupén skulle ersätta Notchback men på flera marknader gillade man sedanen bättre och samtliga modeller levde tills produktionen lades ner 1973.
Typ 3 fick en facelift 1970 med längre front, större stötfångare och de stora bakljusen.
Bakgrunden till Typ var att man efter framgångarna med Typ 1 ville utveckla modellprogrammet med en något större bil. Grundkonstruktionen med luftkyld boxermotor monterad längst bak behölls, men Typ 3 fick lite större utrymmen och var också mer bekväm att åka i. Precis som Typ 1 konstruerades bilen med en bottenplatta som karossen sedan monterades på, och fjädringen sköttes med torsionsstavar. 1,5-litersmotorn som även fanns i Typ 1 konstruerades delvis om, så att den fick lägre höjd – bland annat genom att kylfläkten flyttades. Det gjorde att man fick plats med ett litet bagageutrymme ovanpå motorn, där Typ 1 bara hade ett stuvfack bakom baksätets ryggstöd. Till skillnad från Typ 1 var motorn och bakvagnen monterade i en hjälpram som i sin tur hade gummibussningar mot karossen, vilket minskade vibrationerna och förbättrade komforten.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Fredagen den 14 september kl 11-18
·     Lördagen den 15 september kl 11-18
·     Torsdagen den 20 september kl 11-18

Visningsadress: Gjuterivägen 25, 697 32 Pålsboda

Hämtning

Hämtning/utleverans sker efter tidsbokning. Under vecka 39 håller museumet öppet för hämtning fredag-söndag (28-30 september). Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.
Enklare hjälp vid hämtning kan erbjudas i mån av tid

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har objekten ingått i Holmgrens Volkswagenmuseum och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG