Visa alla bilder

Triumph Spitfire MK 3 Cabriolet 4-cyl. dubbla förgasare — 1969

Kul bil om du vill börja i klassiska sportbilsvärlden. Detta är en Mk 3 – vilket betyder större motor och bättre bromsar. Kul att köra.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Riktigt trevlig engelsk klassiskt sportbil som är såld ny i Sverige. Äldre renovering i fint skick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
81 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10701
OLOFSTRÖM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph Spitfire MK 3 Cabriolet?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande

"Riktigt trevlig engelsk klassiskt sportbil som är såld ny i Sverige. Äldre renovering i fint skick."

Beskrivning

Den här svensksålda Spitfiren har under en period stått på Autoseums bilutställning i Simrishamn. Bilen som är går fint och i trafik har på senare år fått ny lackering. Suffletten är hel och för säkerhetsskull medföljer en isolerad Hardtop. Den här Spitfiren är uppdaterad med modernare fälgar med bra däck.
Sportiga Triumph Spitfire var egentligen en Herald med tuffare kaross och dubbla förgasare. Som enkel prisvärd sportbil sålde den bra och detta är en Mk III med den högre stötfångaren fram.
Denna bil har rullat i södra Sverige och haft samma ägare de första 20 åren.
Relativt ny sufflett men har även en isolerad Hardtop med glasruta. Tonad vindruta, alufälgar med mera. Fint bruksskick, välhållet exemplar utan allvarliga anmärkningar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-07-18 
  • Avläst mätarställning
    4602 miles 
  • Kw / hk
    49 / 66 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint i motor och växellåda, kul att köra, mkt fin väghållning och pigg motor. Nytt avgassystem och mycket bra däck.

  • Skick interiör:

    Normal välvårdad inreding. Vindskydd för nacke medföljer.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad för några år sedan, fint skick, fräsch bll men har nu några mindre repor och skav som är lätta att bättra. Hel och fin sufflett.

  • Skick helhet:

    En hel och fin bil i bra bruksskick som går fint.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2018-01-29
Ursprungsbesiktning 1969-07-18 (regbes) (Ombes:20150611)
Datum i trafik 1:a gång 1969-07-18
Besiktningsperiod - 2019-05-31
Senast godk besiktning 2017-05-15
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 23

Ägarens kommentar

Snygg sportbil med mycket körglädje. Underbart kul att köra. Blev en försäljningssucce, särskilt i USA och byggdes från 1962 ända till 1980.

Fakta om modellen

Triumph Spitfire är en mycket engelsk sportbil byggd på samma chassi som Triumph Herald. Den stora skillnaden förutom den sportiga karossen var att 1100-motorn ursprungligen kommen från Standard Eight nu hade fått dubbla förgasare.
Med sitt låga pris sålde Triumph Spitfire bra men fick en del kritik för sin pendelaxel bak som vid inspirerad körning ledde till kraftig överstyrning.
1964 kom Mk II med starkare motor, bättre stolar och inredning. På utsidan var karossen i stort som tidigare och egentligen var det bara färre ribbor i grillen och andra dörrhandtag som vittnade om den nya generationen.
När Mk III kom i januari 1967 blev det desto tydligare. Nu hade Spitfire ny front och för att klara de amerikanska säkerhetskraven satt stötfångaren betydligt högre än tidigare. Motorn hade också fått ökad slagvolym och effekten var nu 75 hk. Vid uppdateringen hade också bromsarna blivit bättre och fälgarna bredare. I november 1970 kom sedan Mk IV med modernare akter, snyggare instrumentbräda och helsynkroniserad växellåda och bättre bakvagn.
Sista utvecklingssteget för den allt mer ålderstigna Triumph Spitfire kom 1974 när den motorn växte till 1,5 liter.

Triumph Spitfire introducerades på London Motor Show 1962 och kom att finnas kvar i produktion ända fram till 1980. Italienaren Giovanni Michelotti stod för designen. Historien berättar att tillverkaren Standard-Triumph var ekonomiskt slitna och inte hade resurser att sätta modellen i produktion. När Leyland tog över ska deras representanter ha gått igenom fabriken och hittat prototypen till Spitfire i ett hörn under en dammig presenning. De blev förtjusta i modellen och beslutet om att sätta modellen i produktion fattades därefter snabbt.

Lagerort och visningsinfo

Visas på Olofströms bilmuseum efter bokning på tel: 0706 340000

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske innan hämtning.
När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG