Visa alla bilder

Mercedes-Benz 170H Saloon (W28) 4-cyl. svansmotor — 1936

Idag är denna modell en av de mest ovanliga Mercedesbilar som byggts och eftertraktad av samlare världen över. H står för "Heckmotor".

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Montering och viss komplettering återstår. Säten omklädda i originaltyg men inredningen är inte färdigställd. Motor och växellåda är renoverade. Många detaljer är omkromade."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
305 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10655
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
300 - 500 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Montering och viss komplettering återstår. Säten omklädda i originaltyg men inredningen är inte färdigställd. Motor och växellåda är renoverade. Många detaljer är omkromade."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

En tidigare pågående renovering som behöver en del arbete för att nå stjärnklass. Det här exemplaret är idag delvis demonterat och nyligen har instrumentbrädan renoverats, och stolar och soffa har klätts om med handvävt originaltyg. Motorrummet har också gjorts i ordning och motorn och växellådan har renoverats av tidigare ägaren. Dock ej startad av oss.
Med bara 1 500 exemplar byggda och sin historia som Mercedes första försök att skapa en folkbil är 170H idag en mycket ovanlig och eftertraktad samlarbil världen över. Den här är nära komplett men behöver monteras och kompletteras med mattor och innertak samt vissa smådetaljer. Mycket få bilar finns kvar, de flesta förstördes under andra världskriget, då bilen tack vare sin svansmotor tog sig fram mycket bra på dåliga vägar. I vissa skrifter framgår att de var särskilt attraktiva bland officerare i Ryssland tack vare sin framkomlighet, och då blev de kvar där.
Detta exemplar har tidigare stått på bilmuseet i Gillstad utanför Lidköping där en radiohandlare tog bilar i inbyte. Senare startade han museum för att visa upp sina gamla fordon. I början av 2000-talet såldes dock större delen av samlingen till Skåne. Säljs oregistrerad. Köparen får själv registrera in den efter ursprungskontroll.
Mycket pengar är nedlagda i den här renoveringen. Sammanlagt finns fakturor och specifikationer på närmare 460 000 kronor – vilka bland andra gäller omfattande karossarbeten, förnickling, fräsning av drev till växellådan, tillverkning av framvagnsdelar, ombussning av bakaxelhuset, planande av topplock, nya tänddelar, klädselarbete och stora mängder annat.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1936 
  • Första registreringsdatum
     
  • Mätarställning
     
  • Regnr
    oreggad 
  • Växellåda
    Manuell 3-vxl + överväxel 
  • Kw / hk
    38 / 51 
  • Drivmedel
     
  • Färg
    Turkos och ljusgrön 
  • Klädsel
    tyg 
  • Chassienummer
     

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Ej startad. Nyrenoverat motorrum. Nytt kablage, ej helt klart.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Nysydd textilklädsel. Fint renoverad instrumentpanel.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    En del karossdelar är inte monterade. Omlackerad för några år sedan och behöver nu bättringsmålas/göras om. . Gummilister runt rutor ej monterade. Nylackade fälgar men två av navkapslarna saknas. Nya däck. Betyg 4 på karossen, lack 3:a

  • Skick helhet: Betyg 3

    Bra renoveringsobjekt där mycket är gjort.
    + Grundligt genomgången
    – Diverse detaljer saknas till inredningen mm

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

OBS! Detta objekt säljs exekutivt för konkursförvaltare. Här gäller inte konsumentköplagens regler, utan objektet säljs i befintligt skick som det står. (= samma regler som när Kronofogden säljer).

Oreggad, köparen får själv regga in bilen efter ursprungskontroll.

Ägarens kommentar

Bilen kommer från ett bilmuseum i Västra Götaland, Gällstad där den stod från 60-talet fram till 2012, då renovering påbörjades. Bilen ritades av den unge MB-ingenjören Walter Häcker i början av 30-talet, mest känd för att ha ritat den vackra 190 SL som presenterades 1954.

Fakta om modellen

38 bhp, 1,697 cc water-cooled flathead four-cylinder engine, four-speed manual transmission, transverse leaf-spring front suspension, coil-spring rear suspension, and four-wheel drum brakes. Wheelbase: 2,600 mm
Introduced in 1935, the 170 H was a more powerful variant of Hans Nibel’s earlier 130 H, as it was equipped with an appropriately enlarged engine that now completely occupied the space in the rear of the automobile. It remained in production after World War II, and it joined its earlier sibling in being one of the original German “people’s cars”. Sporting three headlamps, the centre being a driving lamp, a rear-mounted engine, and streamlined bodywork, the design, in many ways, recalled the famous Czechoslovakian Tatra. Survivors are particularly rare and hard to find today, particularly pre-war examples, as so few of them survived the conflict.
The two-door Saloon offered here is a ongoing not finished restoration. Chrome has been selectively re-plated as necessary throughout, and notably, for what was a lower-cost Mercedes-Benz of this period, the interior has an impeccably elegant feel, with clear, round, chrome-edged gauges.. Despite its diminutive size, the 170 H can hold four adult passengers, as it has a full rear seat. Opening the front boot lid reveals a spare.
Any collection of streamlined pre-war European cars needs a 170 H. This 170 H has been rarely seen, it is unusual, and it can be imminently used for purring through local roads or around a show field, and the opportunity to buy such a nice example as this is rare indeed.

Lagerort och visningsinfo

Köpare som har registrerat ett konto på Bilweb Auctions är välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndag 29 april kl. 12:00 till 17:00
·     Tisdag 1 maj kl. 12:00 till 17:00
·     Torsdag 3 maj kl. 14:00 till 19:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Våra öppettider i Göteborg (Agnesberg) för hämtning är följande:
·     Alla vardagar 11:00-17:00
·     Torsdag 10 maj 11:00-17:00
För hämtning av fordon vill vi att ni bokar tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.
OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG