Visa alla bilder

Cadillac V16 Imperial 4375 Fleetwood — 1930

Bara en handfull av Cadillacs extremt lyxiga V16-bilar kom till Sverige. Här ett av de absolut finaste kvarvarande exemplaren. Sedan många år välkände experten Tage Jingnerts absoluta ögonsten.

Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"En mycket eftertraktad bil som revolutionerade världen med sin otroliga motor. Det här är exemplaret är i mycket fint skick – en dröm för varje samling med klass."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
900 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10628
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
1 700 - 2 400 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"En mycket eftertraktad bil som revolutionerade världen med sin otroliga motor. Det här är exemplaret är i mycket fint skick – en dröm för varje samling med klass."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Med motor och chassinummer 70149/7-1525 är detta en av åtta stycken Cadillac 7-p Imperial Sedan 4375 Imperial med den revolutionerande V16-motorn som kom kompletta till Sverige som nya. Alla dessutom med tallrikshjul, vilket var ovanligt då nästan alla andra hade stålekerfälgar.
Denna 452 som är nummer fem i ordningen har alltså den sjusitsiga 4375-karossen från Fleetwood. Som ny hade bilen registreringsnummer A15464 och ägdes som av godisfabrikören Wilhelm Ericson i Gävle. Därefter tillhörde den bland annat generalkonsuln för Dominikanska republiken och senare generalkonsulinnan Hilda Hagström.
I nutid har bilen i många år ägts av Tage Jingnert, legendarisk ordförande i Svenska Cadillac Automobile Club. Bland många fina bilar var detta hans verkliga ögonsten. Under 70- och 80-talen renoverades den och samtidigt fick den sin nuvarande färgsättning i gult och brunt. Från början var den dock svart med blå skärmar. Under 1930-talet revolutionerade Cadillac marknaden med sina nya 16-cylindriga modeller, vilka snabbt förflyttade märket till den verkliga lyxbilsklassen. Den 7,4 liter stora toppventilsmotorn på 185 hk är gjord i två motorblock och räknas som också som en av världens vackraste. Kraftfull dessutom – 185 km/h 1930 var mycket bra prestanda!
V16-modellerna som byggdes mellan 1930 och 1937 var ingen lönsam affär för Cadillac som sägs ha förlorat pengar på varenda levererad bil. De flesta byggdes redan under det första året 1930, då hela 2 887 exemplar tillverkades.
Tage Jingnerts Imperial är en av de tre som finns kvar av de ursprungligen åtta bilarna som kom till Sverige via företaget Hans Osterman. Ytterligare ett chassi togs till Sverige, den bilen fick dock Nordberg-kaross.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1930/1930 
  • Första registreringsdatum
    1985-08-30 
  • Mätarställning
    39202 miles 
  • Regnr
    LUX676 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    138 / 185 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Flerfärgad 
  • Klädsel
    Skinn fram, textil bak 
  • Chassienummer
    72741 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Går fint i motor och växellåda, spinner som en katt.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Hel och fin invändigt, några småmärken finns. Klädsel och mattor är fortfarande original.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Några noppror och bubblor i lacken, främst på övre delen av bilen. Några småmärken finns. Mycket bra helhet.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Mycket bra helhet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 1993-10-13 (Konvert)
Ursprungsbesiktning 1985-08-30 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1985-09-02
Besiktningsperiod - 1986-12-31
Senast godk besiktning 1986-08-27
Skattebefriad Ja
Antal ägare 3

Ägarens kommentar

Troligen Sveriges finaste och mest exklusiva Cadillac, toppskick på allt och en dröm att åka med.

Fakta om modellen

När V16-motorn kom 1930 förflyttade sig Cadillac upp i status och plötsligt tillhörde man den verkliga lyxbilsklassen. Även om en del av Cadillacs V16-chassin såldes till andra karossbyggare gjordes nästan alla påbyggnader av den egna karossmakaren Fleetwood som GM köpt under 1920-talet. Sammanlagt fanns ett stort antal karossalternativ att välja på, bland annat flera versioner av täckta Imperial, Pheaton och Cabriolet.
De första åren var bilen ytterst konventionell chassimässigt med stela axlar både fram och bak upphängda i längsgående fjädrar. Mer modernt var det med servobromsarna och den synkroniserad treväxlade växellådan. Det verkligt revolutionerande satt dock under huven. Aldrig tidigare hade någon biltillverkare haft en V16 i serieproduktion.
Cadillacs motor med hela 138 hk och 7, 4 liter i cylindervolym var gjord i två motorblock och räknas idag dessutom som en av de absolut vackraste.
Merparten av Cadillacs mytomspunna V16-bilar byggdes redan under 1930 – innan den stora depressionen på allvar nådde marknaden.

Lagerort och visningsinfo

Köpare som har registrerat ett konto på Bilweb Auctions är välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndag 29 april kl. 12:00 till 17:00
·     Tisdag 1 maj kl. 12:00 till 17:00
·     Torsdag 3 maj kl. 14:00 till 19:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Våra öppettider i Göteborg (Agnesberg) för hämtning är följande:
·     Alla vardagar 11:00-17:00
·     Torsdag 10 maj 11:00-17:00
För hämtning av fordon vill vi att ni bokar tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.
OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

OBS Säljs för dödsbo. Högsta bud skall godkännas

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG