Visa alla bilder

BMW 1502 Klassikers projektbil — 1976

Moderna klassikern BMW 02 i samlarskick med få ägare och låga mil. En av de finaste orenoverade och känd som tidningen Klassikers projektbil!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett mycket välskött exemplar som på senare år fått det där lilla extra både mekaniskt och utseendemässigt. Få har klarat åren så bra som den här!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
75 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10694
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 1502 Klassikers projektbil?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Ett mycket välskött exemplar som på senare år fått det där lilla extra både mekaniskt och utseendemässigt. Få har klarat åren så bra som den här!"

Beskrivning

Den här BMW 02:an har levt större delen av sitt liv på Gotland men köptes för några av sedan av tidningen Klassiker. Då hade den första ägaren bara kört 9 000 mil sedan hon hämtade ut den som ny på Bilcentralen i Visby. I Klassiker har man sedan kunnat följa resan från originalbil med potential till välpolerad pärla. Efter bland annat renovering av topplock och förgasare, nya tänddelar, bromsar och nytt avgassystem är också BMW:s berömda körglädje tillbaka.
För ett par år sedan såldes bilen vidare, och sedan dess har nuvarande ägare kört den mycket lite men i gengäld fortsatt med detaljarbetet. Det här exemplaret i klassiska Inka orange har fortfarande sin originallack och levereras med omfattande dokumentation med besiktningsprotokoll från när den var ny tankbok och mängder med artiklar.
När BMW startade upp produktionen av sin klassiska 02-modell blev det en massiv succé. Enbart 1502 som är minst i syskonskaran byggdes i drygt 70 000 exemplar.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1976/1976 
  • Första registreringsdatum
    1976-03-12 
  • Avläst mätarställning
    97743 km 
  • Kw / hk
    66 / 89 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Orange 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Rent och prydligt motorrum. Mindre spår av oxid på batterihållare.

  • Skick interiör:

    Noggrant rengjord originalklädsel i mycket fint skick med bara få anmärkningar: Liten spricka i en plastsöm på mittkonsollen, mindre sprickor på ovansidan av instrumentbrädan, vid instrumentklustret. Mindre sprickor i ratten – vid skarven mellan eker och kringla. En liten bit plast fattas på en vev till höger sidoruta.

  • Skick exteriör:

    Välpolerad originallack, noggrant ifyllda stenskott och mindre skador. En extremt liten buckla, efter ett tackräcke vid dropplist vänster fram.
    Professionellt lackerade originalfälgar med 80% däck.
    Kromet är bra med mindre spår av brukande.
    Gummilister runt fram- och bakruta har torrsprickor.

  • Skick helhet:

    Mycket fin helhet, som även omfattar bagaget, som bär spår av försiktigt brukande men är rent och fint.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2017-10-15
Ursprungsbesiktning 1976-03-12 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1976-03-12
Besiktningsperiod - 2019-08-31
Senast godk besiktning 2017-08-08
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 3

Ägarens kommentar

Samtliga nummer och filmer från tidningen Klassikers arbete med bilen medföljer. Besiktningsprotokoll, original instruktionsbok, garantier, servicehandlingar, körjournal och försäkringsmapp från när bilen var ny.

Fakta om modellen

BMW har mycket att tacka sin Neue Klasse, som mer eller mindre räddade företaget från konkurs. 60-talsmodellerna 1500 och 1800 var fyradörrars familjebilar som även blev grunden för 1600-2 som 1966 på allvar satte BMW på den sportiga kartan.
Tvåan i slutet betydde förstås två dörrar – och med lite nättare dimensioner, bakhjulsdrift och relativt hög effekt hade man plötsligt skapat den berömda körglädjen. 1600-2 blev sedermera 1602 och följdes av fler motoralternativ och beteckningar som 1802, 2002 och 1502.
BMW 02 tillverkades mellan 1966 och 1977 gjordes även som cabriolet och som Touring.

Lagerort och visningsinfo

Köpare som har registrerat ett konto på Bilweb Auctions är välkomna på visning enligt nedan:
·     Torsdagen den 3 maj kl. 13:00 till 20:00


Visningsadress: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske innan hämtning.
När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG