Visa alla bilder
Visa film

Volvo 164 — 1969

Tidig 164 med chassinummer 000164, bara det är ett incitament för en samlare. Släng dessutom in registreringnumret CEO i leken och bokstavs/siffror-entusiasten bland Volvo-drängarna får det svårt att värja sig.

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevlig och tidig 164 i en för modellen ovanlig kulör. Några små detaljer att åtgärda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
135 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13502
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 164?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Trevlig och tidig 164 i en för modellen ovanlig kulör. Några små detaljer att åtgärda."

Beskrivning

Det här exemplaret rullade sannolikt av bandet den första eller andra veckan efter det att serietillverkningen hade dragit igång för modellserien Volvo 164. Med chassinummer 000164 och den klassiska röda Volvo-färgen Körsbärsröd 46, omtyckt och populär på småsyskonen PV och Amazon, men desto ovanligare på dåtidens prestigevagn från Torslanda, Hisingen, Göteborg, Sweden. Nuvarande ägare har haft den se'n 2011 och innan dess rullade den i Värmland och Härjedalen.
* CEO = Chief Executive Officer. Det blir VD, verkställande direktör, på svenska.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1968-11-19 
  • Avläst mätarställning
    95 369 km 
  • Kw / hk
    96 / 131 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    4 vxl manuell 
  • Klädsel
    Svart skinn 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    B30-maskinen låter rätt och det är lite trevligt med en rak sexa som har det Volvobastanta B18/B20-motorarvet att luta sig mot. Toppen är nyrenoverad och har bara körts max 100 mil efter montering, en efterdragning är en bra åtgärd för en ny ägare. Bilen har nyligen fått en översyn av framvagn och bakvagn med nya bussningar, och dessutom nya bromsskivor och belägg. Vidare är lådan på samma gång både lite kärv och exakt. Det är kuggigt bra känsla i spaken, men samtidigt kan det också vara frågan om någon justering, infästning eller oljeservice.

  • Skick interiör:

    Ny, fin och mjuk svart skinnklädsel som är så där härligt hal som bara en ny skinnklädsel kan vara. Träimititationen i plast på instrumentpanelen har ett par bättringar i form av några trätejpbitar, men går att enkelt snygga till med nya delar. Bagageutrymmet saknade golv och matta vid dokumentationen, men det ska åtgärdas innan leverans, liksom en fönstervev vänster bak. Ratten behöver också en justering av läge och tutring.

  • Skick exteriör:

    Fint yttre intryck, delvis omlackerad och roligt med en ovanlig originalkulör på 164. Roligt också att de för halvljuslagens införande 1977 tisdstypiska varselljusen sitter kvar och är intakta. Ett par kromlisters infästning finns kvar att åtgärda liksom kanske höger backspegel och dimljusens reflektorer.

  • Skick helhet:

    En 164 har en speciell klang hos många entusiaster och i synnerhet en tidig i ett bra ursprungsskick. Det här exemplaret har fina förutsättningar att med små medel bli en riktigt cool typ i 164-gänget. Och med de roliga siffer- och bokstavslekarna som bilen erbjuder blir helheten ännu bättre.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2009-08-18
Ursprungsbesiktning: 1968-11-19 (regbes) (Ombes:19770110)
Datum i trafik första gången: 1968-11-19
Senast godkända besiktning: 2020-12-04
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 7

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG