Visa alla bilder

Renault 4 — 1969

60-talets "Skrytbil" i brukat skick.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen har klarat sig bra från rostangrepp vilket annars är vanligt för denna modell. En enklare lack delvis rollad och en kaross med flera bucklor gör att detta blir ett oömt fordon som inte behöver några direkta åtgärder för att brukas."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
28 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13416
VIKEN
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
38 - 45 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman öst och syd
Skicka meddelande

"Bilen har klarat sig bra från rostangrepp vilket annars är vanligt för denna modell. En enklare lack delvis rollad och en kaross med flera bucklor gör att detta blir ett oömt fordon som inte behöver några direkta åtgärder för att brukas."

Beskrivning

Skrytbilen, Laban, Apambulans, kärt barn har många namn och är sällsynt på vägarna idag. Detta exemplar har haft ägare som har brukat men samtidigt tagit han om den så att rosten inte har fått fäste. Trevlig sommarbil som fungerar i nuvarande skick men vill man ha den riktigt fin bör den riktas och lackas.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1969 
  • Första registreringsdatum
    1969-04-23 
  • Avläst mätarställning
    81510 km 
  • Regnr
    DTK922 
  • Chassinummer
    4495873 
  • Kw / hk
    20 / 27 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Röd/vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Mekaniskt genomgången och fungerar väl.

  • Skick interiör:

    Säten har överdragsklädsel och ger ett snyggt intryck. Innertak behöver rengöring för övrigt en inredning i vettigt bruksskick.

  • Skick exteriör:

    En enklare omlackering, bilen har ett flertal bucklor och repor men ytterst lite rost. Vettigt krom, dock en buckla på bakre stötfångaren.

  • Skick helhet:

    Robust och körklar, trevligt tillbehör med dragkrok.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2014-05-05
Ursprungsbesiktning:1969-04-23 (typbes) 
Datum i trafik första gången: 1969-04-23
Senast godkända besiktning: 2017-03-25
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Renault 4, även känd som 4L (uttalat "Quatrelle"), är en framhjulsdriven bilmodell från Renault som presenterades 1961 och byggdes efter mottot: 4 dörrar, 4 platser, 4 hjul och 4 skatte-hästkrafter. Renault 4 tillverkades i drygt 8,5 miljoner exemplar fram till 1994. De två sista åren skedde produktionen i Slovenien efter att R4:an ersattes av Renault Twingo i Frankrike.

Renault 4 var svaret från den franska biltillverkaren på konkurrenten Citroën 2CV från 1948.

Utvecklingen av den nya småbil som skulle ersätta efterkrigssuccén Renault 4CV inleddes 1956 och att den skulle bli en utmanare till Citroëns 2CV var klart från början. Bilen som internt fick beteckningen 112 skulle som 2CV vara framhjulsdriven men i övrigt inte fullt så asketisk i utförandet. Motor och växellåda hämtades från 4CV vilket innebar en vattenkyld radfyra monterad på längden med en treväxlad låda fäst framför.

Det var Renaults första framhjulsdrivna personbil och till skillnad från 4CV var karossen inte självbärande utan fastbultad på en bottenplatta. Samma plattform skulle senare användas på Renault 6 och en massa specialvarianter, både från Renault och externa bilbyggare.

Den officiella debuten skedde på 1961 års bilsalong i Paris som ägde rum i oktober och jämfört med en Citroën 2CV såg den lilla bilen ganska normal ut, även om proportionerna var desamma.

Modellen fanns redan från början i flera varianter. Den billigaste hette Renault R3 och hade en motor på endast 603 kubik och 23 SAE-hästar, var extremt enkelt i utförandet och saknade den tredje sidorutan. Den försvann redan 1962 ur programmet. R4 med 747-kubiksmotor och 27,6 hk SAE var lite mer påkostad och R4L bjöd på ytterligare flärd. Toppmodellen Super hade nedskjutbar ruta i bakluckan, lite mer krom och hela 32 hk stark motor.

Försäljningen i hemlandet tog fart direkt och redan 1963 passerade Renault 4 2CV i säljstatistiken. Efter ytterligare tre år senare hade en miljon exemplar byggts. Trots att den något modernare Renault 5 introducerats, fortsatte Renault 4 att ha sin trogna kundkrets. En av anledningarna kan ha varit att den trots sina små yttermått hade relativt goda utrymmen, på grund av den höga takhöjden. Den praktiska 5-dörrarskarossen gjorde också sitt till.

Nya versioner tillkom, bland annat den eleganta Parisienne och den tuffa Safari, och modellen detaljförändrades en del genom åren. Men i stort sett var det samma bil som tillverkades i mer än 30 år och i över åtta miljoner exemplar, inte förrän 1992 stoppades produktionen i Frankrike. Då var Renault 4 inte längre någon billig bil att tillverka, sammansättningen var tidskrävande och krävde mycket manuellt arbete.

När de första R4:orna anlände till Sverige på senhösten 1961 marknadsfördes de på traditionellt sätt med klassiska reklamargument. Det pratades om ekonomi, utrymmen och komfort till stilfulla tecknade bilder. Försäljningen var de första åren blygsam, 1962 köpte 629 svenskar en R4, året därpå hade siffran stigit till 1099.

"Skrytbilen"

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-05-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG