Alle Bilder zeigen

Renault 4 — 1969

1960s "French icon" in usable condition.

Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"The car has resisted rust damage, which is common for this model. A simpler paint job that is partially rolled, and a body with several dents that do not conceal its history and do not require any direct action because it is in a running condition."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
28 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13416
VIKEN
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Ted Gryth
Inspector
E-Mail senden

"The car has resisted rust damage, which is common for this model. A simpler paint job that is partially rolled, and a body with several dents that do not conceal its history and do not require any direct action because it is in a running condition."

Beschreibung

One of these on the road is unusual. This car has had owners who have used, enjoyed, and cared for it, and it has remained rust-free. In its current state, it makes for a nice summer, but a repaint and the removal of a few minor dents would make it even better.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1969 
  • Erstzulassung
    1969-04-23 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    81510 km 
  • Kennzeichen
    DTK922 
  • Fahrgestellnummer
    4495873 
  • Kw / PS
    20 / 27 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual 
  • Innenausstattung/Polster
     
  • Farbe
    Red/White 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Mechanically checked and functioning well.

  • Zustand Interieur:

    The seats have cover upholstery and make a good first impression. The headliner needs to be cleaned, but the interior is in good working order.

  • Zustand Exterieur:

    A simpler repainted bodywork, the car has several dents and scratches but very little rust. Sensible chrome work and dent on the rear bumper.

  • Zustand gesamt:

    Robust and ready to drive, with a nice towbar as an option.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus: Itrafik 2014-05-05
Ursprungsbesiktning:1969-04-23 (typbes) 
Datum i trafik första gången: 1969-04-23
Senast godkända besiktning: 2017-03-25
Besiktigad tom: -
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 6

Fakten zum Modell

Renault 4, även känd som 4L (uttalat "Quatrelle"), är en framhjulsdriven bilmodell från Renault som presenterades 1961 och byggdes efter mottot: 4 dörrar, 4 platser, 4 hjul och 4 skatte-hästkrafter. Renault 4 tillverkades i drygt 8,5 miljoner exemplar fram till 1994. De två sista åren skedde produktionen i Slovenien efter att R4:an ersattes av Renault Twingo i Frankrike.

Renault 4 var svaret från den franska biltillverkaren på konkurrenten Citroën 2CV från 1948.

Utvecklingen av den nya småbil som skulle ersätta efterkrigssuccén Renault 4CV inleddes 1956 och att den skulle bli en utmanare till Citroëns 2CV var klart från början. Bilen som internt fick beteckningen 112 skulle som 2CV vara framhjulsdriven men i övrigt inte fullt så asketisk i utförandet. Motor och växellåda hämtades från 4CV vilket innebar en vattenkyld radfyra monterad på längden med en treväxlad låda fäst framför.

Det var Renaults första framhjulsdrivna personbil och till skillnad från 4CV var karossen inte självbärande utan fastbultad på en bottenplatta. Samma plattform skulle senare användas på Renault 6 och en massa specialvarianter, både från Renault och externa bilbyggare.

Den officiella debuten skedde på 1961 års bilsalong i Paris som ägde rum i oktober och jämfört med en Citroën 2CV såg den lilla bilen ganska normal ut, även om proportionerna var desamma.

Modellen fanns redan från början i flera varianter. Den billigaste hette Renault R3 och hade en motor på endast 603 kubik och 23 SAE-hästar, var extremt enkelt i utförandet och saknade den tredje sidorutan. Den försvann redan 1962 ur programmet. R4 med 747-kubiksmotor och 27,6 hk SAE var lite mer påkostad och R4L bjöd på ytterligare flärd. Toppmodellen Super hade nedskjutbar ruta i bakluckan, lite mer krom och hela 32 hk stark motor.

Försäljningen i hemlandet tog fart direkt och redan 1963 passerade Renault 4 2CV i säljstatistiken. Efter ytterligare tre år senare hade en miljon exemplar byggts. Trots att den något modernare Renault 5 introducerats, fortsatte Renault 4 att ha sin trogna kundkrets. En av anledningarna kan ha varit att den trots sina små yttermått hade relativt goda utrymmen, på grund av den höga takhöjden. Den praktiska 5-dörrarskarossen gjorde också sitt till.

Nya versioner tillkom, bland annat den eleganta Parisienne och den tuffa Safari, och modellen detaljförändrades en del genom åren. Men i stort sett var det samma bil som tillverkades i mer än 30 år och i över åtta miljoner exemplar, inte förrän 1992 stoppades produktionen i Frankrike. Då var Renault 4 inte längre någon billig bil att tillverka, sammansättningen var tidskrävande och krävde mycket manuellt arbete.

När de första R4:orna anlände till Sverige på senhösten 1961 marknadsfördes de på traditionellt sätt med klassiska reklamargument. Det pratades om ekonomi, utrymmen och komfort till stilfulla tecknade bilder. Försäljningen var de första åren blygsam, 1962 köpte 629 svenskar en R4, året därpå hade siffran stigit till 1099.

"Skrytbilen"

Lagerort und Info zur Besichtigung

For viewing the vehicle, contact the valuator/depot:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Abholung

Collection must take place before: 2021-05-06.

NOTE! Payment (deposit to our account) must be made within 5 days and before collection.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • At this auction, many vehicles have been included in car collections and have been stored (mothballed) for a long time. For this reason, they are described from a collector's perspective and may need technical reviews and maintenance service - oil, battery replacement, new tires, brake review, etc. - before they can be used. .
  • During the auction days information about a vehicle may be updated up to the day before the auction ends. When you bid at the end of the auction period - and also if you have made an earlier bid - we therefore ask you to read the descriptions carefully, in case something has been changed due to new information.
Important to know before placing your bids!
  • Once you have called in an item and the reservation price is reached we want you to deposit the entire purchase amount into our client funds account before retrieval can take place.
  • When you need to retrieve a called in object we want you to examine it carefully. If you consider that the item does not match our description you do not need to complete the purchase. In this case the deposited purchase sum and the entry fee are refunded.
  • If you do not examine the item on the spot the call charge will be debited, but you do not have to complete the deal.
  • If you make the entire purchase exclusively at a distance you have 14 days to cancel, but must return the item at your own expense.
  • Your shipping costs and other costs are not reimbursed when the right of withdrawal is exercised. Swedish court applies.
  • For items that have not been collected within 14 days storage costs may be charged.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG