Visa alla bilder

Panhard PL17 (2cyl-luftkyld boxer) — 1963

Fransk lättviktare i alumninium med frontmonterad boxermotor. Härlig design och fina detaljer. Passar väl i varje bilsamling och skapar folksamling vart man kommer.
Motorn behöver repareras.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Gott brukskick, ingen rost och bra kaross, men lite slarvigt lackad.. Motorn går runt men startar inte, ingen kompression på höger cylinder. Sannolikt att stötstång är krökt på höger sida av motorn. Lättemekad motor."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
49 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13337
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
40 - 45 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Lennart Ström
Redaktör
Skicka meddelande

"Gott brukskick, ingen rost och bra kaross, men lite slarvigt lackad.. Motorn går runt men startar inte, ingen kompression på höger cylinder. Sannolikt att stötstång är krökt på höger sida av motorn. Lättemekad motor."

Beskrivning

Bilen köptes 2012 av nuvarande ägares bortgångne far som körde den hem från Paris till Göteborg för egen maskin. Då fadern kommit hem med bilen gjorde han en grundlig renovering med många originaldelar som importerades från Frankrike. Ägaren som var tekniskt mycket kunnig lade stor kraft och mycket pengar på att renovera all teknik i bilen. Han gjorde även en mindre framgångsrik omlackering (lite tjockt med färg på vissa ställen). Bilen kördes senast under 2017 då renoveringen var klar och den besiktigades. Dokumentation följer med bilen.
Vid startförsök på verkstad har 2021 har konstaterats dålig kompression på häger cylinder. Motorn går runt men tänder inte. Troligtvis är en stötstång krökt vid höger cylinder, vilket är relativt lätt att reparera för en verkstad. Säljs för dödsbo. Visas på verkstaden Auto Center Väst i Bohus efter bokning på tel:0735 070411.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1963/1963 
  • Första registreringsdatum
    1984-10-31 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    EZH206 
  • Chassinummer
    2171864 
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Läder 
  • Färg
    Grå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorns stötstång/stötstänger är krökta. Kräver reparation.

  • Skick interiör:

    Komplett och i mycket bra skick. Läderklädsel.

  • Skick exteriör:

    Garagelack med lite för tjockt med färg. Ingen rost/oxid och inga bucklor. Aluminiumkaross. Emblemet på bakluckan saknas, men ligger i bilen.

  • Skick helhet:

    En bil som ser bra ut men som kräver en motorrenovering och omlackering.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2007-08-16
Ursprungsbesiktning: 1984-10-23 (regbes)
Datum i trafik första gången:1984-10-31
Senast godkända besiktning: 2015-08-03
Besiktigad tom: - 2017-08-31
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Panhard är ett franskt, extremt lättviktsbygge i aluminium med en tvåcylindrig luftkyld boxermotor som drivkälla. Tjänstevikten inklusive förare för PL 17 var bara 805 kg, vilket ger bra effekt/viktförhållande och därmed goda prestanda med dåtidens mått. Det sägs att Panhard-fabriken var för liten för att få tillräcklig tilldelning av stål strax efter kriget och därför fick man använda alternativa material som aluminium i det här fallet.

Motorn var en tvåcylindrig, luftkyld boxermotor på 848 cc cm2 slagvolym och 50 hk. Den driver på framhjulen via en fyrväxlad låda med synkronisering på de tre högsta växlarna.
Modellbeteckningen PL står för Panhard Levassor vilket var det hela namnet på företaget som tillverkade bilen. Modellen tillverkades under årwn 1959-1965


Short history:
In 1891, Panhard built a batch of 4 identical cars, followed by series after series of increasing numbers. Although Benz and Daimler built cars earlier, they were isolated examples. Chronologically, this makes Panhard-Levassor the world’s first make of car in continuous production. During WWI, Panhard-Levassor produced cars, trucks, marine and aircraft engine, tractors, tools, machine guns, and ammunition. During WWII, the factory maintained truck production for the German occupants and supplied track elements for German tanks. Pre-war Panhards were deluxe coaches. After the war, the company realized the economics of the car market would be fundamentally different. Post-war Panhards were small economy cars with plenty of personality. In 1955, Citroën purchased 45% of Panhard-Levassor shares. Citroën dealers soon became Panhard dealers

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Lennart Ström
+46 705-24 94 10
lennart@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-05-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG