Visa alla bilder

Bricklin SV-1 Ford 351 V8 "Windsor" — 1975

USA-konstruerad sportbil som byggdes i Kanada i drygt 2 800 exemplar. Snabb, snygg och säker enligt dåtidens reklam. Idag mycket exklusiv samlarbil med Ford V8-motor. Se även provkörning i Teknikens Värld nr 6/2020.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Har inte sett och testat bilen själv men den ska enligt ägaren vara i fint välhållet skick, både på utsidan och insidan. Bilen behöver en service och skall besiktigas."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
87 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12445
FRITZLA
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Bricklin SV-1?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Har inte sett och testat bilen själv men den ska enligt ägaren vara i fint välhållet skick, både på utsidan och insidan. Bilen behöver en service och skall besiktigas."

Beskrivning

Bilen kom till Sverige 2007 och har här ägts av tre bilentusiaster, nuvarande ägare sedan 2015, i Borås. En underbar bil att se och köra. Härlig kraftfull kilformad karossdesign, full med 70-talskänsla, uppfällbara pop up-lampor, plyschklädsel, mullrande V8-motor och turbinfälgar.
Bilen är hel och fin. Enl. vår bedömning har den bara gått drygt 55 000 miles vilket är 9 000 svenska mil.
Intressant historia (se nedan), underbar design och bra teknik gör att den väcker "ha-begär" både hos storsamlaren och den som bara vill ha en mycket speciell och rolig bil.
Se även provkörning i Teknikens Värld nr 6/2020.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1975/1975 
  • Första registreringsdatum
    1975-08-01 
  • Avläst mätarställning
    5540 km 
  • Kw / hk
    129 / 175 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Vinyl 
  • Färg
    Safety Orange 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra, lite körd, ej startad på länge behöver en service samt besiktning.

  • Skick interiör:

    Hel och fin, normalt välvårdat bruksskick

  • Skick exteriör:

    Fin kaross och lack. endast obetydliga smårepor och stenskott

  • Skick helhet:

    Fint orenoverat bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2013-12-05
Ursprungsbesiktning: 2008-02-05 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2008-06-16 (750801) OBS! Fordonet är taget i trafik tidigare i annat land
Besiktigad tom: - 2015-05-31
Senast godkända besiktning: 2013-06-04
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Den amerikanske entreprenören Malcolm Bricklin (född 1939) introducerade och sålde bland annat Subaru i USA. Malcolms dröm under 1970-talet var en sportbil under namnet Bricklin. SV-1 (”Safety Vehicle 1”) byggdes som prototyp 1972 av legendariska Bruce Meyers (mannen bakom Beach Buggy). Mr Bricklin gick vidare med sitt koncept om en vacker, sportig och säker sportbil. Unge designern Herb Grasse med bakgrund hos både Chrysler och Ford hade arbetat med George Barris när Lincoln Futura blev till showbilen Batmobile. Produktionen startade 1974 och självförtroendet och framtidstron var stark. För vem skulle egentligen kunna motstå en stilren sportbil med rena linjer, popup-strålkastare samt måsvingedörrar? Det bestämdes att produktionen skulle starta i Kanada. Bilen var inte bara sportig, den var byggd efter en vision med högt säkerhetstänkande. På det svepande frontpartiet fanns rejäla stötfångare för att skona fotgängare, längs karossens sidor löpte tydliga svarta lister. Karossen var gjord i glasfiber och under den fanns en kraftig rörkonstruktion för att den skulle vara så styv och krocksäker som möjligt. Marknadsföringsmaterialet berättar om en krocksäker bil, men också om en bil så snabb och lättmanövrerad att olyckor lätt kunde undvikas. Man kunde få sin Bricklin i fem olika färger, och samtliga var svartlackerade under karossens midjelinje, precis som Ferrari 365 BB. Kupén var ombonad med mattor och brunbeige plyschliknande klädsel mest överallt. Instrumentpanelen hade djupt sittande instrument i förarens blickfång satt varvtalsmätare och hastighetsmätare. Till höger sitter resterande fyra mätare. Växelväljaren sitter högt på mittkonsolen, och föraren har ett rejält utrymme att vila högerarmen på.
SV-1 var en lyxig och välutrustad bil. Som standardutrustning fanns luftkonditionering, en lågt monterad radio, digitalklocka och annat trevligt, men inte cigarettändare samt askfat, då Malcolm Bricklin menade att det var idiotiskt att röka samtidigt som man körde.
Den 1,23 meter låga och 4,54 meter långa bilen har en vass och hypermodern design. Den sportiga looken krävde en vass motor. De första 155 exemplaren som byggdes under 1974 i Kanada levererades med en motor från AMC, senare fick alla SV-1 Ford 351 V8 (5 752 cm³), ”Windsormotorn”. SV-1 är som en verklig drömbil som mixar Corvette med DeLorean.
Prislappen på 1974 års modell hamnade på 7490 dollar och när 1975 års modell hade premiär hade priset hoppat upp till hela 9980 dollar. Man hade kallt räknat med att sälja tusen exemplar per månad och det bästa månadsresultatet löd på 429 exemplar. Endast totalt 2 854 exemplar tillverkades innan projektet lades ner i slutet av 1975. Uppskattningsvis finns knappt tusen exemplar kvar idag.

Lagerort och visningsinfo

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Ted Gryth
+46 705-65 67 27
ted@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-05-06.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG