Visa alla bilder

Opel Admiral Cabriolet 6 cyl. 3.6 — 1939

Opels mest exklusiva bil någonsin. 4-dörrars cabriolet med all lyx. Togs fram till Opels 75-års jubileum 1937. Otroligt fint svensksålt exemplar med full historik och samma ägare i drygt 40 år.

Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen renoverades på 1970-talet av känd bilrenoverar/samlare. Kaross, inredning och motor i fint skick. Inredningen helt i orört originalskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
830 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11744
OLOFSTRÖM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
1 000 - 1 200 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Ted Gryth
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen renoverades på 1970-talet av känd bilrenoverar/samlare. Kaross, inredning och motor i fint skick. Inredningen helt i orört originalskick."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
5
Skick interiör
4
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Just detta exemplar ägdes av disponenten på Munkedals bruk från att den var ny fram till 1952. Som enbart tredje ägare köptes bilen av den välkände bilentusiasten och samlaren Lennart Krus. Sedan dess har bilen varit i familjen Krus ägo och skötts som en högt värderad släktklenod. Den ståtliga och över 5,2 meter långa Admiralen är i mycket fint skick med beige-brun original skinnklädsel som matchar den tegelröda lacken. På instrumentpanelen sitter en silverplakett med inskriptionen - Opel 75 år – vilket visar att det också är en jubileumsmodell.
Endast körd totalt 10.000 mil varav större delen med chaufför mellan 1939 till 1952. Sedan undanställd och efter renoveringen på 1970-talet använd bara vid högtidliga tillfällen som bröllop, skolavslutningar, veteranbilsrallyn och bilträffar.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1939/1939 
  • Första registreringsdatum
    1976-05-03 
  • Mätarställning
    101430 km 
  • Regnr
    JMU232 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    55 / 75 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Röd 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Chassinummer
    AD384545 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Startar lätt och går fint i alla funktioner. Lite körd de senaste åren varför en underhållsservice kan vara lämpligt.

  • Skick interiör: Betyg 5

    Orenoverad originaliredning. Original skinnklädsel och dörrsidor i toppskick.

  • Skick exteriör: Betyg 4

    Lack, krom, glas och lister i toppskick. Sufletten bytt på 1970-talet och fortfarande i fint skick. Ingen rost eller skador, endast några obetydliga smårepor och bättringar finns.Vid visning har framkommit att baktill och framtill har funnits en reparerad skada som ej kan ses idag.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Finaste samlarskick, närapå utställningsskick. Helt original.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1985-04-01
Ursprungsbesiktning: 1976-05-03 (regbes)
Datum i trafik första gången:1976-05-03
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Opel Admiral från 1939 var den prestigemodell som skulle konkurrera med Mercedes, Maybach och den tidens tredje stora tyska lyxbilsmärke - Horch.

Admiralen togs fram till Opels 75-års jubileum 1937 och tillverkades bara under de två åren 1937–39 innan Opel tvingades lägga om sin produktion till enklare fordon på grund av kriget. Det producerades endast 2314 exemplar av just cabriolet-versionen och det gör denna modell speciellt sällsynt och eftertraktad. Det finns bara några få exemplar i kvar i hela världen och ett ytterligare exemplar i Sverige. Ytterst få i så fint originalskick som denna dock.

Trots goda försök lyckades Opel aldrig slå igenom som lyxbilstillverkare. Varken Admiral, Kapitän eller Diplomat blev kommersiella framgångar. Sista försöket med en lyxbil - Opel Senator - lades ner 1993. Fler och fler samlare av unika bilar har börjat intressera sig för Opels lyxbilar och förkrigsmodellen Admiral Cabrilolet är den som står allra högs i kurs på den internationella marknaden.

Fakta:
Motor: Rak sexa på 3,6 liter
Effekt: 74 hk
Toppfart: ca 130 km/tim
Längd: 5270 mm
Tjänstevikt: 1780 kg

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning på Brocenter i Olofström enligt nedan:
- Söndagen den 5:e maj kl.13:00 till 17:00

Visningsadress: Brostugevägen 1, 29342 Olofström

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27 eller maila till ted.gryth@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG