Visa alla bilder

Jaguar E-Type 2+2 Coupé 4.2 — 1969

En av bilvärldens vackraste supersportbilar i ett skick som gör att den tål att brukas. Nysåld i Europa, med manuell växellåda och taklucka gör den till ett sällsynt samlarexemplar.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En Series II med den mer praktiska 2+2-karossen. Bra, väl fingerande bruksskick. Några lackskador och blåsor finns men inget allvarligt."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
397 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11711
VÄSTERÅS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar E-Type 2+2 Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En Series II med den mer praktiska 2+2-karossen. Bra, väl fingerande bruksskick. Några lackskador och blåsor finns men inget allvarligt."

Beskrivning

Denna Jaguar E-Type 4, 2 är i bra bruksskick, och har sedan den kom till Sverige från Danmark 2015 varit en del i en omfattande och mycket exklusiv samling av klassiker.
Detta exemplar är alltså en Series II – som bara tillverkades mellan 1968 och 1970. Dessutom är den såld ny i Europa, vilket betyder att den underbara 4,2-literssexan har trippel S.U.-förgasare istället för dubbla som hos de USA-sålda vagnarna. Den här är dessutom utrustad med manuell låda och ovanlig taklucka.
E-typen är orenoverad men har någon gång fått en ny lackering som idag är prydlig men inte perfekt. Samma nivå håller kromet där stötfångarna sannolikt är bytta medan resten är det ursprungliga. Ekerfälgarna är i bra bruksskick med en del smuts och ytrost vid ekerinfästningarna.
Inredningen är originalet i vitt skinn, som skulle lyfta ordentligt med en ordentlig rengöring och en del detaljarbete. Under de senaste åren har den här Jaguaren bara startats upp då och då, men fungerande väl innan den kom i nuvarande ägares samling för tre år sedan. Vid försäljningen kommer den levereras uppstartad och bör sannolikt inte kräva några större jobb inför besiktningen. Detta är en av sportbilsvärldens mesta klassiker, och lite detaljarbete och omsorg kommer lyfta detta exemplar ytterligare!

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    2016-03-01 
  • Avläst mätarställning
    54567 km 
  • Kw / hk
    198 / 265 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 4-vxl  
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Gick fint och var väl fungerande innan den kom i nuvarande ägares samling för tre år sedan. Har sedan dess bara startats upp då och då. Kommer att levereras uppstartad och servad. En brittisk bil men inga större spår av läckage. Inte besiktigad men det mesta fungerar, och bilen bör klara en besiktning utan större problem. Bra däck fram och bak.

  • Skick interiör:

    Bör lyfta ordentligt med en ordentlig rengöring och smörjning. Ett litet hål – vänster ryggstöd. I övrigt inga större skador utöver att skinnet har många mindre sprickor. Smutsiga och småslitna mattor. Eftermonterade eftermarknadshögtalare. Synligt kablage på golvet till högtalarna. Hängigt solskydd vänster sida. Glaset till innerbelysning saknas. Instrumentpanelens plast har släppt i nederkant i höjd med luckan till handskfacket. Gummit till gaspedal saknas. Söndrig växelspaksdamask.

  • Skick exteriör:

    I grunden en fin lack med vissa småskavanker. Några lackbubblor och färgsläpp finns. Ett antal små rostbubblor runt bakruta och huv, några mindre på vänster tröskel. Liten bula vänster dörr. Dålig lack på tröskeldelen som löper under motorhuven, vänster sida. Främre stötfångare – mycket liten skavak på höger sida. Den bakre mer eller mindre perfekt. I övrigt är kromet troligen det ursprungliga – idag lite små-nopprigt på några ställen. Ekerfälgarna blanka och raka – men inte perfekta. Sliten gummilist runt framruta.

  • Skick helhet:

    Orörd fungerande originalbil, någon gång omlackerad. Med lite omsorg om en del detaljer och lite lackbättring är den i fint bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2016-03-02 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2016-03-01 (regbes)
Datum i trafik första gången:
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2016-03-01
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Jaguar E-Type slog ner som en bomb när den presenterades på Genévesalongen 1961. Det här var sannerligen en superbil och den höjdes till skyarna. Basen i en E-Type är en självbärande monocoque och från början Jaguars 3,8-liters XK-motor som växte till 4, 2 liter 1967. Karossen ritades av aerodynamik-matematikern Malcolm Sayer som kom från flygplanstillverkaren Bristol. Och visst, arvet från flygindustrin syns tydligt med karossidorna formade som vingar och nosen mest lik luftintaget till en reamotor.
Jaguar E-Type Series II lanserades på Earls Court i oktober 1968 och som sin föregångare gick den att få i tre karossmodeller – öppen Roadster, Fixedhead Coupé och 2+2 Coupé. Roadstern och den tvåsitsiga coupén hade fortfarande samma hjulbas som den ursprungliga Series I medan två plus tvåan var aningen längre.
Motorn var samma gamla trotjänare som fått hänga med ända sedan XK-tiden – den underbara raka sexan men man gjorde i alla fall luftintaget i nosen större för bättre kylning, samtidigt var också A-stolpen aningen mer tillbakalutad för mjukare linjespel. Utöver andra stötfångare, strålkastare utan plexiglaskåpor och de nya bakljusen under stötfångaren var mycket sig likt.
Series II som till stor del var resultatet av de allt strängare amerikanska trafiksäkerhetslagarna hade även aningen svagare motor för att klara de amerikanska miljölagarna. Jaguar E-Type med Series II tillverkades bara mellan 1968 och 1970 – innan den ersattes av den tyngre Series III med V12-motor och helt annan karaktär än de första båda generationerna.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos Björkmans Bil Tunbytorp i Västerås enligt nedan:
- Fredagen den 3:e maj kl.10:00 till 17:00
- Lördagen den 4:e maj kl.11:00 till 15:00

Visningsadress: Strömledningsgatan 5, 721 37 Västerås

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på
031 - 933 331 eller maila till info@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG