Visa alla bilder

Jaguar E-Type 2+2 Coupé 4.2 — 1969

Ett genuint exemplar av en av bilvärldens mest klassiska sportbilsikoner.
En välskött och ärlig bil som rullat stora delar av sitt liv i rostfri del av USA!

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En av 1960-talet vackraste sportbilsikoner! I fint skick och troligen orenoverad!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
355 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11771
VÄSTERÅS
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Jaguar E-Type 2+2 Coupé?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"En av 1960-talet vackraste sportbilsikoner! I fint skick och troligen orenoverad!"

Beskrivning

Ikon nummer ett i den klassiska sportbilsvärlden. Jaguar E-Type. Denna Serie II kom till Sverige 2009 från Oregon i USA och har under de senaste tre åren tillhört en stor samling exklusiva bilar. Troligen aldrig renoverad men någon gång har den fått en ny lackering i original Primrose Yellow, som nu är lite slarvigt bättrad. Totalt sett är dock bilen i ett fint och ärligt bruksskick, och det är uppenbart att den haft ägare som skött den väl. Denna har aldrig varit rostig. Fälgarna och resten av blankvaran har spår av ålder men skämmer inte en bil i fint bruksskick.
Inredningen i svart skinn är prydlig med fin patina – med bara några få detaljer att jobba vidare med för att få riktigt fin. Baksätet har en centimeter stor skada på ryggstödets ovankant, mattan är sliten och originalratten har en del sprickor i träet men inget som stör.
Bilen var körbar när den kom till nuvarande ägare för tre år sedan, och har sedan dess bara startats upp någon gång om året. Okänt vad som renoverats genom åren men sannolikt inga stora fel. 4,2 literssexan är nyligen uppstartad och går fint, ny olja, filter och stift. Inga kända fel och brister.
Jaguar E-Type slog ner som en bomb när den presenterades på Genévesalongen 1961. Karossen ritades av aerodynamik-matematikern Malcolm Sayer som kom från flygplanstillverkaren Bristol. Och visst, arvet från flygindustrin syns tydligt med karossidorna formade som vingar och nosen mest lik luftintaget till en reamotor. Jaguar E-Type Series II lanserades på Earls Court i oktober 1968 och som sin föregångare gick den att få i tre karossmodeller – öppen Roadster, Fixedhead Coupé och 2+2 Coupé. Series II tillverkades bara mellan 1968 och 1970 – innan den ersattes av den tyngre Series III med V12-motor.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    2015-05-26 
  • Avläst mätarställning
    59401 miles 
  • Kw / hk
    198 / 265 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Gul 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Var körbar när den kom till samlingen för tre år sedan, och har sedan dess bara startats upp någon gång om året. Okänt vad som renoverats genom åren men sannolikt inga stora fel. Nyligen uppstartad och går fint, ny olja, filter och stift. Inga kända fel och brister.

  • Skick interiör:

    Prydlig med fin patina. Ren och hel klädsel med några få detaljer att jobba med för att få den riktigt fin. Inga synliga skador på stolarna. Baksätet har en centimeter stor skada på ryggstödets ovankant.
    Inre plastlisten runt bakdörren har släppt i ovankant. ?Mattorna har flera förslitningshål på höger och vänster sida. Gaspedalen saknar gummi. En lagning av vinylen på höger tröskel, samt ett brännhål efter en cigarett på vänster.
    Innertak i bra skick. Inga synliga skador men några mindre smutsfläckar som troligen går att åtgärda med klädseltvätt. ?Dörrsidor prydliga och hela, men bulig kromlist på vänster sida, samt att den ena listen på denna sida inte är korrekt monterad. ?Instrumentpanelen i bra och genuint bruksskick. En del fanérsprickor i originalratten men ändå i fint skick. Backspegel aningen lös. På USA-manér har bilen luftkonditionering, dock inte funktionstestad. ?Vinylen på ovandelen av instrumentpanelen har släppt i höjd med handskfacket. En smula hängigt solskydd vänster sida. Eftermonterad modern CD-stereo.
    Bagage i prydligt skick, det fattas en lucka på höger sida. Två mindre skador på vinylen i golvet. Men fint helhetsintryck. Original reservhjul.

  • Skick exteriör:

    I bruksskick – med en äldre omlackering i Primrose Yellow med en del större och mindre skav och skavanker, som bättrats med färg i avvikande kulör. Vänster dörr och bakluckan kan behöva en finjustering. Krom i bra bruksskick för att vara det ursprungliga. Buckliga lister runt främre strålkastare höger och vänster sida. Stötfångarna – inte perfekta men blanka och skämmer inte en bil i fint bruksskick. Hjul bra men inte perfekta. Plåtfälgar med kapsel som är blanka men med inslag av en del mindre spår av ytrost. Bör gå att få riktigt fina med Autosol eller liknande. Däck – 50 procent fram och bak
    Gummi i stort helt ok. Torrsprickor och en del färg på gummilister efter omlackering. ?.

  • Skick helhet:

    Äldre renovering i fint bruksskick. Lacken i Primrose Yellow har en del bättringar i en avvikande kulör. Nyligen uppstartad men inte körd på några år.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2015-05-26 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2015-05-26 (regbes)
Datum i trafik första gången:
Besiktigad tom:
Senast godkända besiktning: 2015-05-26
Körförbud: Ja
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: -

Fakta om modellen

Jaguar E-Type slog ner som en bomb när den presenterades på Genévesalongen 1961. Det här var sannerligen en superbil och den höjdes till skyarna. Basen i en E-Type är en självbärande monocoque och från början Jaguars 3,8-liters XK-motor som växte till 4.2 liter 1967. Karossen ritades av aerodynamik-matematikern Malcolm Sayer som kom från flygplanstillverkaren Bristol. Och visst, arvet från flygindustrin syns tydligt med karossidorna formade som vingar och nosen mest lik luftintaget till en reamotor.
Jaguar E-Type Series II lanserades på Earls Court i oktober 1968 och som sin föregångare gick den att få i tre karossmodeller – öppen Roadster, Fixedhead Coupé och 2+2 Coupé. Roadstern och den tvåsitsiga coupén hade fortfarande samma hjulbas som den ursprungliga Series I medan två plus tvåan var aningen längre. ?Motorn var samma gamla trotjänare som fått hänga med ända sedan XK-tiden – den underbara raka sexan men man gjorde i alla fall luftintaget i nosen större för bättre kylning, samtidigt var också A-stolpen aningen mer tillbakalutad för mjukare linjespel. Utöver andra stötfångare, strålkastare utan plexiglaskåpor och de nya bakljusen under stötfångaren var mycket sig likt.
Series II som till stor del var resultatet av de allt strängare amerikanska trafiksäkerhetslagarna hade även aningen svagare motor för att klara de amerikanska miljölagarna. Jaguar E-Type Series II tillverkades bara mellan 1968 och 1970 – innan den ersattes av den tyngre Series III med V12-motor och helt annan karaktär än de första båda generationerna.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos Björkmans Bil Tunbytorp i Västerås enligt nedan:
- Fredagen den 3:e maj kl.10:00 till 17:00
- Lördagen den 4:e maj kl.11:00 till 15:00

Visningsadress: Strömledningsgatan 5, 721 37 Västerås

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på
031 - 933 331 eller maila till info@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG