Visa alla bilder
Visa film

Citroën DS21 IEH Pallas 2.1 — 1971

Välrenoverad DS i en av de mest åtråvärda versionerna. Färgen, motorn, lådan, utrustningen... le tout!

Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Snygg och prydlig bil som fungerar fint. Välrenoverad i alla detaljer, men några små arbeten återstår."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
182 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11661
LIDKÖPING
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën DS21 IEH Pallas?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Peter Sundfeldt
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Snygg och prydlig bil som fungerar fint. Välrenoverad i alla detaljer, men några små arbeten återstår."

Beskrivning

Nuvarande ägaren köpte denna DS, sin drömbil, redan 1995 för en framtida renovering. Körde med bilen några somrar innan arbetet tog fart.
Renoveringen blev klar 2011, och har inte kört mer än 100 mil per sommar sedan dess. Grundligt plåtarbete och trevliga originaldetaljer. Soltaket kommer från en Renault Twingo, en vanlig konvertering i Citroën DS-kretsar, om än ej originaltillbehör som var av fabrikat Webasto. Lackerad i originalkulören Sable Métallisé, guldmetallic. Nysydd vacker och mjuk läderinredning från Italien i originalutförande. Några inredningdetaljer återstår att montera.
Motor och växellåda orörda, dock missljud vid nedväxling till 2:an relaterat till ett synkringsproblem. I övrigt kräver den sköna H-lådan med hydraulisk styrning en inkörningsperiod från ovana förare, när det är gjort går det att köra väldigt mjukt och stiligt. Nyare däck är monterade från Kumho i originaldimension 185/80 15.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    1971-11-12 
  • Avläst mätarställning
    51000 km 
  • Kw / hk
    92 / 125 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Halvautomat 
  • Klädsel
    Svart skinn 
  • Färg
    Sable Métallisé (guldmetallic) 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går fint i maskin och låda, men synkringarnal 2:ans växel bör på sikt bytas.

  • Skick interiör:

    Ny och väldigt trevlig skinninredning i originalutförande sydd i Italien.

  • Skick exteriör:

    Fin kaross och lack, men några små ojämnheter i lacken på ett par ställen. Noggrant plåtrenoverad. Dörrarnas lister i nederkant återstår att montera.

  • Skick helhet:

    Fint helhetsintryck. Entusiastisk och påkostad renovering.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2011-07-13
Ursprungsbesiktning: 1971-11-12 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1971-11-12
Besiktigad tom: 2019-07-31
Senast godkända besiktning: 2017-07-21
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

När Citroën DS (uttalas Deésse, gudinna på franska) presenterades på Paris bilsalong 1955 togs hela bilvärlden med storm, ingen hade sett något liknande. Modellen levde i 20 år och fick 1967 en viktig nyhet i form av en nytt hydrauloljesystem baserat på en grön mineralolja, LHM, Liquide Hydraulique Minérale. Det här var stor förbättring jämfört med den tidigare hydraulvätskan till fjädringssystemet som hade likheter med vanlig bromsvätska. Den är hygroskopisk, det vill säga löslig med vatten, och det ledde ibland till korrosion i systemet, just som vanliga bromssystem med DOT 4-klassning kan råka ut för.
Just årsmodellen 1967 anses som speciellt attraktiv då det är den enda med den gamla fronten och det nya LHM-systemet. Motoralternativen var ganska enkla, en V6-motor fanns under utveckling, men kom aldrig i produktion på grund av att den mindre kommande GS-modellen krävde mer av utvecklingsbudgeten.
Men under Gudinnans sista år kom i alla fall insprutningsversioner på 2,1-motorn och den sista uppborrade versionen, 2,3IE. De utvecklade 125 respektive 140 hk.
I Sverige kallas DS ofta lite plumpt för Paddan, medan man på andra språk har betydligt vackare epitet, som sagt i synnerhet på originalspråket. En francais, une Deésse.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos HRM Bil i Lidköping enligt nedan:
- Lördagen den 4:e maj kl 10:00 till 14:00
- Tisdagen den 7:e maj kl 09:00 till 18:00

Visningsadress: Traversgatan 16, 531 40 Lidköping

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på
031 - 933 331 eller maila till info@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG