Visa alla bilder

Citroën AL15 6-cyl — 1933

Enligt fransk expertis en av tio i världen – och lika charmig som elegant. En ägare sedan 1972 och aldrig renoverad. Räknas som Citroëns sista med bakhjulsdrift.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"En av ytterst få exemlar som finns kvar – och väldigt charmig i all sin orenoverade elegans. En välvårdad diamant för konnässören!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
83 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11656
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën AL15?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"En av ytterst få exemlar som finns kvar – och väldigt charmig i all sin orenoverade elegans. En välvårdad diamant för konnässören!"

Beskrivning

Denna ovanliga och genuina Citroën AL15 köptes av sin nuvarande ägare redan 1972 – och har sedan dess avnjutits varje sommar. Då ägaren som är en mycket stor Citroën-entusiast köpte denna för nästan 50 år sedan hade den nyligen kommit till Sverige från Norge dit den sannolikt kom som ny.
Den här bilen är aldrig helrenoverad, bara omsorgsfullt skött och försiktigt restaurerad med delvis nysydd inredning. Med sin åldrade cellulosalack i maroon och grönt, sköra gummilister och ursprungligt krom är skicket långt ifrån perfekt – å andra sidan är detta en vagn full av den sortens karaktär som en renoverad bil aldrig kan få. Dessutom är den helt komplett med de ursprungliga Marchal-strålkastarna, Jaeger-instrumenten i Art Deco-stil och den fantastiska kylarmaskeringen. Allt med mycket fin patina.
Bilen är helt körbar, och den sexcylindriga raka sexan på 53 hk och den osynkroniserade treväxlade lådan fungerar som de ska. Det som avviker från originalskicket är startmotorn från en Chrysler och en modern elektrisk bensinpump med tillhörande tolv volts konverter. Till bilen kommer bland annat original startvev, blinkerspilar, verkstadshandbok och reservdelskatalog
Citroën AL15 går till historien som André Citroëns sista bakhjulsdrivna konstruktion. Modellen som fanns kvar till 1936 levde under de sista åren gravt i skuggan av den nya framhjulsdrivna 7CV Traction Avant som kom 1934. Mer välkända B15 byggde på samma chassi men var framhjulsdriven. Relativt många tillverkades men de flesta gick åt under kriget.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1933/1933 
  • Första registreringsdatum
    1972-10-18 
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    41 / 56 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell (3-vxl) 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Maroon/grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn startar lätt och går fint. Även växellåda och bromsar fungerar väl. Under senare år är topplockspackning, kamaxeldrev och startmotor bytta. Original bensinpump ersatt av en modern elektrisk, med tolvvolts konverter. Fyra år gamla däck med bra mönster. Nytt batteri. Detta är en bil som fungerar utmärkt, och som varit ute på vägarna varje sommar.

  • Skick interiör:

    Delrenoverad med nytt innertak och ny klädsel på stolar och säte. Fint hantverk och mycket bra helhetsintryck. Inredningen är hel och komplett.

  • Skick exteriör:

    Äldre patinerad omlackering med en del större och mindre krackeleringar, sprickor och bättringar. Slitet original pegamoidtak som dock är tätt, enligt ägaren. Torrspruckna gummilister och krom med patina. Eftermonterade bakljus och blinkers, enligt Bilprovningens bestämmelser.

  • Skick helhet:

    För att vara i princip orenoverad i mycket bra användbart bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1978-06-03 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1972-10-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1972-10-25
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 2

Fakta om modellen

Citroëns historia började redan 1913 då fransmannen André Citroën började tillverka sina välkända vinkelkugghjul. Tidigt började han intressera sig för massproduktion och 1919 utvecklade han tillsammans med Jules Salamon sina första två bilmodeller. Ihop med Peugeot och Renault blev Citroën snabbt en av de stora franska tillverkarna, och redan 1929 var man uppe i 100 000 bilar om året.
Ny för säsongen 1929 var 15CV, med en 2,6 liter stor sexcylindrig sidventilsmotor på 56 hk, 3-växlad osynkroniserad växellåda, batteritändning, servobromsar och falltank.
Modellen som fanns kvar till 1936 gick att få med en rad karosser och levde under de sista åren gravt i skuggan av den nya framhjulsdrivna 7CV Traction Avant som kom 1934. Samma år moderniserades även 15CV med mer lutande grill och mer arbetade stötfångare.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft
Mail: michael.luft@bilwebauctions.se
Telefon: +46 708 20 21 13

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13 eller maila till michael.luft@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG