Visa alla bilder

Citroën 5HP Typ C3 Torpedo 4-cyl — 1922

Svensksåld 5HP med den eftertraktade ankstjärtskarossen.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"En mycket charmig 20-talsklassiker som längtar ut på vägarna. Inte perfekt skick men fin helhet och fullt användbar. Helt ny motor och växellåda."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
75 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11658
STOCKHOLM
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
120 - 150 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"En mycket charmig 20-talsklassiker som längtar ut på vägarna. Inte perfekt skick men fin helhet och fullt användbar. Helt ny motor och växellåda."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
4
Skick interiör
3
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

Den här lilla 20-talaren med smeknamnet Lövgrodan fick i samband med renoveringen för ett tiotal år sedan en helt ny motor och växellåda. Bilen som startar och går fint sägs ha varit förhållandevis dålig men är numera i gott renoverat skick. Karossens plåtarbeten är inte hundraprocentiga och lacken har en del mindre spår av apelsinskal, repor och sprickor. Ungefär samma nivå håller kromet, som helhet är bilen ok men inte perfekt. Suffletten är ny och samma gäller klädseln i galon. På golvet ligger en matta som döljer golvet i durkplåt. Batteriet som nyligen är bytt sitter numera i bagaget istället för originalplaceringen under en lucka i golvet. Detta är en bil som med lite detaljarbete kan bli ännu finare.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1922/1922 
  • Första registreringsdatum
    1994-09-28 
  • Mätarställning
     
  • Regnr
    ANU296 
  • Växellåda
    Manuell 3-vxl 
  • Kw / hk
    8 / 11 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Grön 
  • Klädsel
    Konstläder 
  • Chassinummer
    A739223 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Helt ny motor, växellåda och frikoppling. Lättstartad och går bra. Renoverade bromsar. På den här bilen fungerar allt.
    Nytt batteri under luckan bak. Däck med bra mönster. Reservhjulet har ett modernt motorcykeldäck.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Omklädd inredning i konstläder, med originalet som förlaga. Matta på golvet. Skulle lyfta ytterligare med lite detaljarbete.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Omfattande plåtarbete utfört, lackeringen har en del apelsinskal repor och spår av spacklingsarbeten. Dålig passform på vissa plåtdetaljer, så som dörren. Kederlister mellan bakskärmar och kaross saknas, samt en del ojämna plåtkanter.
    Kromet är i bra skick men inte perfekt, bland annat har kylarmaskeringen en del skador. Nysydd sufflett.
    Eftermonterade positionsljus, blinkers och felaktiga men tidstypiska baklampor. Ursprungligen gul med svarta skärmar.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Bra helhetsintryck. Men skulle lyfta ytterligare genom att arbeta vidare med detaljerna.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2008-06-27
Ursprungsbesiktning: 1994-09-28 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1994-11-21
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: -
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 4

Fakta om modellen

Citroëns minsting tillverkad mellan 1922 och 1926 hette först 5HP, sedan 5CV. För den som undrar över var HP förkortningen av Horse Power, som från 1925 lades på hyllan för den inhemska beräkningsmodellen Cheval Vapeur – CV.
5 HP/CV var Citroëns första massproducerade bil och André Citroëns biljett in på småbilsmarknaden, som åtminstone i Frankrike helt dominerats av Peugeot och Renault. Som den innovatör han var siktade han särskilt in sig på de kvinnliga bilköparna, lika nytt var att den gick att köpa på kredit.
Eftersom den till en början enbart gick att få lackerad i gult fick den snart smeknamnet Den lilla citronen, och 1925 stod 5CV för nästan hälften av Citroëns totala försäljning. Fram tills produktionen lades ner 1926 hann man tillverka hela 83 000 stycken.
Modellen fanns med flera karosser och en av de mest populära var Torpedo – med sin sportiga ankstjärt. Torpedo byggdes både med kort (C2) och lång hjulbas (C3), och liksom övriga 5CV hade karossen stomme av trä och bara en dörr, på passagerarsidan.
Under huven hittades en fyrcylindrig 856 kubiks fyrcylindrig motor på elva hästar kopplad till en treväxlad växellåda med osynkroniserad etta och tvåa.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning
För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft
Mail: michael.luft@bilwebauctions.se
Telefon: +46 708 20 21 13

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13 eller maila till michael.luft@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG