Visa alla bilder
Visa film

BMW 2000 Touring 2.0 — 1972

Helrenoverad BMW 2000 Touring som är redo för sommaren. Kul att köra, billig att äga och bruka, en mycket praktisk klassisk bil.

Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"Mycket välskött och fint renoverad BMW, går mycket fint."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
124 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11671
BORÅS
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
160 - 180 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Shaun Major
Värderingsman
Skicka meddelande

"Mycket välskött och fint renoverad BMW, går mycket fint."

Beskrivning

Bilen har ägts och brukats av samma familj sen 1973. Bilen helrenoverades 2007 då man spenderade över 90 000 SEK för att återställa karossen till i det närmaste nyckick. Renoveringen utfördes i Polen av ett välkänt företag, Mszana. Den är sedan dess försiktigt brukad och är fortfarande i ett mycket bra samlarskick. En väldigt trevlig bil att köra och ett ovanligt fint exemplar att spara för framtiden. Tidningen Klassiker har i Januari 2011 gjort ett långt reportage om just den här bilen, se bilderna.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1972-11-08 
  • Avläst mätarställning
    47421 km 
  • Regnr
    BLF066 
  • Chassinummer
    3356723 
  • Kw / hk
    74 / 100 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Helrenoverad motor som går mycket fint. Bromsar fungerar bra men behöver en justering. Växellåda och koppling perfekt. Allt fungerar som det skall.

  • Skick interiör:

    Hela interiören är original och fräsch men säten är något slitna. Instrumentbrädan har mindre sprickor. Dörrsidor och instrument i gott skick. Skulle bli finare efter invändig rekond.

  • Skick exteriör:

    Denna bil är professionellt renoverad till en hög standard. Fint krom och fint inpassade karosserier. Litet märke på krom passagerardörr.

  • Skick helhet:

    Om förarplatsens klädsel byttes ut och baksätet recondas skulle det vara en 5:a. Det är en rolig bil att köra och väldigt iögonfallande.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-02-20
Ursprungsbesiktning: 1972-09-18 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1972-11-08
Besiktigad tom: 2021-02-28
Senast godkända besiktning: 2019-03-04
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 5

Fakta om modellen

Modellserien utvecklades som en kortare 2-dörrarsvariant av BMW 1600 och första modellen som kom 1966 fick därför namnet 1600-2. Tanken var att den skulle vara en enklare och billigare modell än de befintliga 4-dörrarsmodellerna. Karossen var aningen smalare och med kortare överhäng, som tillsammans med 5 cm kortare hjulbas och lägre vikt gav trevliga köregenskaper. Bilen var känd för sin körglädje, med relativt hög effekt och bakhjulsdrift med delad bakaxel. BMW 2000 formgavs av BMW:s designchef Wilhelm Hofmeister.
De mekaniska delarna var identiska mellan modellserierna, och det var ett naturligt steg att även göra en version med 2-litersmotor. En anledning till att man erbjöd bilen med en så stor motor var att den sportigare 1600ti-modellen med dubbla förgasare inte klarade avgaskraven i USA. 02-serien hade några ovanliga tekniska lösningar, som att sidorutorna saknade ramar. Glasrutan vilade direkt mot dörrlisten. Alla pedalerna var upphängda nedtill. Motorhuven öppnades framåt. Fram till 1972 års modell sitter blinkersspaken till höger om ratten, medan en likadan spak till vänster reglerar hel- och halvljus.
1971 fick bilarna en ansiktslyftning och nya beteckningar (1602, 1802 och 2002), men hade fortfarande de små runda baklamporna och den aviga instrumenteringen med blinkersspaken till höger. En ny karossvariant kom också samtidigt, Touring, som var en 3-dörrars halvkombi. Dessa modeller kallades först 1600, 1800 respektive 2000 touring, men namnen ändrades senare så att de fick en 2:a på slutet. Halvkombikarossen blev ingen större framgång i bilhallarna, utan har först i efterhand fått den stor uppskattning och blivit den mest eftertraktade modellen. Förmodligen var tiden inte mogen för en BMW med halvkombilucka baktill, och först 20 år senare fick den en efterföljare i form av 3-seriens Compact-modell och så småningom 1-serien. Namnet Touring gjorde dock comeback tidigare på BMW:s kombimodeller.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning hos Gigalube/Bilweb Auctions i Sandared, Borås enligt nedan:
Måndag 6/5 - Onsdag 8/6 kl 09:00 - 15:00

Visningsadress: Domherrevägen 2, 518 32 Sandared

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 24:e maj. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG