Visa alla bilder

Chevrolet Camaro "Modified Production" V8

På utsidan helt orörd sedan sista tävlingen 1975. Ett tvättäkta Barnfind-fynd som fått en teknisk genomgång i Sverige.

Jan Byström
Värderingsman
Skicka meddelande

"En fullt körbar racebil i dåtidens tävlingsskick, (orörd kaross). Genomgången i Sverige under 2017-2018. Går jättefint."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
190 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11254
STAFFANSTORP
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
300 - 340 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka meddelande

"En fullt körbar racebil i dåtidens tävlingsskick, (orörd kaross). Genomgången i Sverige under 2017-2018. Går jättefint."

Beskrivning

USA-importerad Camaro som utseendemässigt är helt orörd sedan den körde i klassen "Modified Production" i mitten av 1970-talet. Motor, växellåda, ny matta, genomgångna bromsar med mera, är i ordningställt i Sverige och bilen är nu körklar. Inreggad i landet 2016.
Till bilen hör dokumentation från åren mellan 1973 och 1975, då den gick på strippen i USA. Enkel typ av huvudbåge som användes på den tiden finns. Den är rätt lätt att göra gatbil av, torkare och lite blinkers så är det klart.
Sitter en ny originaltank i med ny Holley bränslepump och Pertronics multispark värsting modell av tändsystem. Helt nya 600dp förgasare. Motorn är en 327 som är nerstrokad till 301 cui med rullkam och aluminium vevstakar, nerlagt över 50000,- i vintras att göra den körklar.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
     
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    45150 miles 
  • Regnr
     
  • Chassinummer
     
  • Kw / hk
     
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Galon 
  • Färg
    Blå/vit 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Helt genomgången våren 2018 (ny tank, nya förgasare, nytt elektroniskt tändsystem från 2018

  • Skick interiör:

    Orörd originalinredning. Ny matta. Hel och fin invändigt.

  • Skick exteriör:

    Orörd racelack från 70-talet. Sprickor, lacksläpp och mycket ytrost finns.

  • Skick helhet:

    Mycket trevlig helhet på bilen.

Fakta om modellen

1968 Camaro, 327 cu in engine (from 1965 Corvette) with T-10 4 speed trans and 12 bolt rear. My Camaro was taken off the street in 1973 when it had 43,000 original miles. The second owner turned it into a Modified Production drag race car. It ran C, D & E / MP in 1974 and 1975.

When it last raced at the 1975 Summernationals @ Raceway Par, NJ it ran a de stroked 327 which produced 301 cu in. The engine is outfitted with all of the best speed parts available in 1975. Angle plug heads, roller cam, tunnel ram with 2 660 cfm Holley carbs, 9 qt oil pan, headers and electronic ignition.

It is a factory 4 speed car. The 12 bolt rear has Sommers Bros axles and 6:14 gears. The previous owner said the car went through the traps at 8500 rpm. It has a period roll bar, belts and drive shaft loop. The car is not cut up, missing parts are radio, wiper motor and heater. Wheels and tires are as raced in 1975, Cragar super tricks on front with Moroso drag specials, and Superior slots on rear with M & H 30-15 slicks.

With the exception of the Moroso cable drive tach, 2 under dash gauges and a bolt in roll bar, the interior is in excellent original condition. Factory dash, seats, glass, door panels, headliner, are very nice. Original carpet is worn.

The good news is the previous owner parked the car in 1975 and it is a time warp back to a great era of drag racing. The lacquer custom paint was applied in 1973 and shows 41 years of cracking peeling & patina. I had drag racing legend Bruce Larson inspect the car at the Old Days Drags and he said, keep it the way it is, I agree. You can restore if you wish. I have the 1975 Summernationals racing program and my car is listed as a contestant in Modified Production.

There are 2 small rust spots on the bottom of the fenders, the floors and trunk are solid. The car is an unbelievable barn / garage find and would take little work to put either back on the race track or make a wicked street car. It has a clean NJ title and the vin plate and cowl tag are as new. It is a LeMans Blue car with standard interior.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Fredagen den 7 september kl 14-20
·     Lördagen den 8 september kl 9-15

Visningsadress: Mossheddingevägen 49  Staffanstorp

Hämtning

Hämtning kan ske efter tidsbokning vardagar 11-19. Hämtning skall ske senast fredagen den 28 september
Kontaktperson för tidsbokning är Ted Gryth som nås på telnr +46 (0)705 656 727

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.
Enklare hjälp vid hämtning kan erbjudas i mån av tid

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på traktorer, bilar, MC, mopeder och redskap
  • På denna auktion har objekten ingått i Per Larssons Traktormuseum och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG