Visa alla bilder

Volvo 244 Turbo 4-cyl — 1981

Nyligen färdigställd skruv- och mutterrenovering. I mycket fint skick och alla specifika 240 Turbo-detaljer på plats.

"Avställd på 1990-talet och nyligen färdigställd renovering ner på detaljnivå. Mycket fint resultat, nästintill nyskick!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
156 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11017
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 244 Turbo?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande

"Avställd på 1990-talet och nyligen färdigställd renovering ner på detaljnivå. Mycket fint resultat, nästintill nyskick!"

Beskrivning

Denna svensksålda 244 Turbo ställdes av på 90-talet och har nu genomgått en grundlig renovering. Bilen har nu lackering av mycket hög kvalitet, och motorrum i nära nyskick. Originalinredningen är hel och fin, sånär som på att sittdynorna fram är något skrynkliga och att ratten visar tecken på slitage. B21ET-motorn som likt många andra fått eftermonterad Intercooler går fint. Välutrustad med bland annat eltpeglar, taklucka, centrallås och elhissar runt om. 244 Turbo var den dyraste modellen i 240-serien och idag den mest eftertraktade.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1981/1981 
  • Första registreringsdatum
    1980-11-05 
  • Avläst mätarställning
    156253km 
  • Kw / hk
    114 / 153 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell /overdrive 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går utmärkt. Eftermonterad Intercooler. Underrede mycket fin. Däck 90 procent.

  • Skick interiör:

    Hel och fin originalinredning. Något skrynkligt på sittdynor fram. Radioantenn inte inkopplad i bagaget. Ratten något sliten.

  • Skick exteriör:

    Omlackering av högsta kvalitet. Motorrum och alla detaljer renoverade till i det närmaste nyskick.

  • Skick helhet:

    Toppenfin bil som mycket välrenoverad.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1998-05-28
Ursprungsbesiktning 1980-11-05 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1980-11-19
Besiktningsperiod - 2020-05-31
Senast godk besiktning 2018-05-31
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 16

Ägarens kommentar

" Bilen har gått 8 mil sedan en NOS renovering! När jag köpte den hade den varit avställd sedan början av 90 talet! "

Fakta om modellen

Turbomodellen var förstås den dyraste prestandamodellen av Volvos familjevagn 240. Lanseringen skedde i USA 1980 och de första bilarna såldes som 242 av årsmodell 1981. Året efter lanserades 245 Turbo som årsmodell 1982. Med det skapades en helt ny bilklass med turbo och kombikaross. Bilarna var dock bara för vissa marknader och några till den svenska blev det aldrig. De första 245 Turbo som såldes i Sverige fick årsmodell 1984. 1985 blev sista årsmodellen för Turbon och finalåret såldes bara kombin.
Förutom motorn var det en rad detaljer som var specifika för Turbon. På utsidan var det egentligen bara fälgarna av Volvos Virgomodell och emblemen som skiljde en Turbo från GLT. Inuti var det plyschklädsel, svart innertak på sedanmodellen och en hastighetsmätare graderad till 220 km/h. Ratten var också speciell, liksom läderdamasken runt växelspaken.
Under huven satt en B21 med turbo från Garrett och med 155 hk klarade 240 Turbo 0-100 km/h på 9 sekunder. Få bilar rullar dock idag med original oljekyld turbo eftersom de byttes mot vattenkylda när de havererade. Någon Intercooler satt aldrig original, däremot gick det att köpa via Volvo R-Sport och med en sådan monterad fick motorn hela 170 hk.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG