Alle Bilder zeigen

Volvo 244 Turbo 4-cyl — 1981

Nyligen färdigställd skruv- och mutterrenovering. I mycket fint skick och alla specifika 240 Turbo-detaljer på plats.

Jan Byström
Valuator
E-Mail senden

"Avställd på 1990-talet och nyligen färdigställd renovering ner på detaljnivå. Mycket fint resultat, nästintill nyskick!"

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
156 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11017
GÖTEBORG
RESERVATIONSPREIS
Nicht erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Jan Byström
Valuator coordinator
E-Mail senden

"Avställd på 1990-talet och nyligen färdigställd renovering ner på detaljnivå. Mycket fint resultat, nästintill nyskick!"

Beschreibung

Denna svensksålda 244 Turbo ställdes av på 90-talet och har nu genomgått en grundlig renovering. Bilen har nu lackering av mycket hög kvalitet, och motorrum i nära nyskick. Originalinredningen är hel och fin, sånär som på att sittdynorna fram är något skrynkliga och att ratten visar tecken på slitage. B21ET-motorn som likt många andra fått eftermonterad Intercooler går fint. Välutrustad med bland annat eltpeglar, taklucka, centrallås och elhissar runt om. 244 Turbo var den dyraste modellen i 240-serien och idag den mest eftertraktade.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1981/1981 
  • Erstzulassung
    1980-11-05 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    156253km 
  • Kennzeichen
    KCT792 
  • Fahrgestellnummer
    244462B1612957 
  • Kw / PS
    114 / 153 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Manual/Overdrive 
  • Innenausstattung/Polster
    Grey Velour 
  • Farbe
    Red 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Går utmärkt. Eftermonterad Intercooler. Underrede mycket fin. Däck 90 procent.

  • Zustand Interieur:

    Hel och fin originalinredning. Något skrynkligt på sittdynor fram. Radioantenn inte inkopplad i bagaget. Ratten något sliten.

  • Zustand Exterieur:

    Omlackering av högsta kvalitet. Motorrum och alla detaljer renoverade till i det närmaste nyskick.

  • Zustand gesamt:

    Toppenfin bil som mycket välrenoverad.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus Avst 1998-05-28
Ursprungsbesiktning 1980-11-05 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1980-11-19
Besiktningsperiod - 2020-05-31
Senast godk besiktning 2018-05-31
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare 16

Kommentar vom Besitzer

" Bilen har gått 8 mil sedan en NOS renovering! När jag köpte den hade den varit avställd sedan början av 90 talet! "

Fakten zum Modell

Turbomodellen var förstås den dyraste prestandamodellen av Volvos familjevagn 240. Lanseringen skedde i USA 1980 och de första bilarna såldes som 242 av årsmodell 1981. Året efter lanserades 245 Turbo som årsmodell 1982. Med det skapades en helt ny bilklass med turbo och kombikaross. Bilarna var dock bara för vissa marknader och några till den svenska blev det aldrig. De första 245 Turbo som såldes i Sverige fick årsmodell 1984. 1985 blev sista årsmodellen för Turbon och finalåret såldes bara kombin.
Förutom motorn var det en rad detaljer som var specifika för Turbon. På utsidan var det egentligen bara fälgarna av Volvos Virgomodell och emblemen som skiljde en Turbo från GLT. Inuti var det plyschklädsel, svart innertak på sedanmodellen och en hastighetsmätare graderad till 220 km/h. Ratten var också speciell, liksom läderdamasken runt växelspaken.
Under huven satt en B21 med turbo från Garrett och med 155 hk klarade 240 Turbo 0-100 km/h på 9 sekunder. Få bilar rullar dock idag med original oljekyld turbo eftersom de byttes mot vattenkylda när de havererade. Någon Intercooler satt aldrig original, däremot gick det att köpa via Volvo R-Sport och med en sådan monterad fick motorn hela 170 hk.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
· Tuesday 19 June at 13:00 to 18:00
· Tuesday 26 June at 15:00 to 20:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Abholung

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG