Visa alla bilder

Volvo 164 6-cyl — 1971

Välhållen och mycket välutrustad tidig 164 som bara gått 13 400 mil. Första året ägdes den av vd:n för Volvos återförsäljare i Dalarna. Sedan dess har den bara haft en ägarfamilj!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Snudd på unikt välutrustad och full ägarlängd med Volvoproveniens. En mycket genuin och omhuldad bil, som fått några skavanker nu på slutet. Att bruka som den är – eller lackera om."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
61 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11059
STOCKHOLM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo 164?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Snudd på unikt välutrustad och full ägarlängd med Volvoproveniens. En mycket genuin och omhuldad bil, som fått några skavanker nu på slutet. Att bruka som den är – eller lackera om."

Beskrivning

Denna Volvo 164 i guldmetallic, med konjaksfärgat skinn och taklucka, började som tjänstebil åt vd:n för lokala Volvoåterförsäljaren Hans Persson Bil i Dalarna. Redan efter något år köptes den sedan av en man i Avesta som hade den fram tills han avled i augusti i fjol. Denna 164 som bara gått drygt 13 700 garanterade mil har skötts mycket väl och mestadels brukats till långturer till finska Österbotten under industrisemestern varje år.
Efter en halkolycka för många år sedan byttes en fram- och bakskärm, samtidigt bestämde sig ägaren för att sluta köra bil vintertid. På senare år har denna 164 brukats allt mindre men fått en del parkeringsskador, bland annat en tryckskada på vänster fram- och bakdörr. Bilen som idag har körförbud har alltid stått torrt och har ingen synbar rost. Kan dock eventuellt behöva en mindre översyn för att åter komma ut på vägarna. Inredningen är hel och fin med försiktig patina framför allt på stolarna.
Den här 164:an är mycket välutrustad med original tillbehörsfälgar i mycket fint skick, ovanlig original luftkonditionering, original strålkastarrengöring och takluckan från Golde. Bilen har känd historik från ny och kommer med en omfattande dokumentation.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1971/1971 
  • Första registreringsdatum
    1970-12-18 
  • Avläst mätarställning
    13400mil 
  • Kw / hk
    96 / 129 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Guld 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Välskött bil med omsorgsfull ägare. Körts färre och färre mil på senare år, men är körbar.

  • Skick interiör:

    Original skinn. Hel och fin med försiktig patina framför allt på stolarna. Fina originalmattor och dörrsidor, helt men gulnat innertak. Original rullbälte fram, fasta bak. Sprucken damask till rattautomaten.

  • Skick exteriör:

    Originallack på större delen av bilen. Omlackerad huv, bagagelucka och troligen också framskärmar och vissa dörrar. Flera olika kulörer av Volvos guldmetallic med diverse små defekter. Större repa på höger framdörr, tryckskada vänster fram- och bakdörr. En del mindre som stenskott och lackskav. Ingen synbar rost.
    Några mindre uppslag på blanklisterna. Original gummi och rutor i bra skick. Vissa detaljer med plastkrom har bleknat på Volvovis. En av de ovanliga limmade strålkastartorkarna har lossnat från glaset.

  • Skick helhet:

    Mängder av den sortens försiktig patina som bara går att hitta på en genuin originalbil. Ett mycket välutrustat exemplar med flera ovanliga tillbehör. Välskött med full historik och låga mil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2017-10-24
Ursprungsbesiktning 1970-12-18 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1970-12-18
Besiktningsperiod - 2017-09-30
Senast godk besiktning 2015-09-16
Skattebefriad Ja
Antal ägare 4

Fakta om modellen

Redan i början av 1960-talet bestämde sig Volvo för att ta fram en sexcylindrig lyxigare version av den kommande 140-serien – för att locka tillbaka premiumkunder från Mercedes-Benz. På hösten 1968 presenterades 164 – med karossen från 140-serien och nosen från Projekt 358, ett tidigare avstannat projekt där man tänkt sig V8. Med tio centimeter längre front fanns det gott om plats för den nya raka sexcylindriga motorn B30 på 130 hk DIN. I praktiken var det en förlängd B20 med samma cylinderdimension som den vanliga fyrcylindriga. Växellådan som kom från ZF fanns med och utan överväxel, och för de som önskade kunde man även beställa sin 164 med automat.
Inredningen var betydligt lyxigare än i 140-serien, och hösten 1969 fick 164 skinn som standard, liksom nackskydd. Samtidigt fick bilen också luftutsläpp med backventil, två halogenljus på var sida grillen. Året efter blev servostyrning standard och liksom hos 140-serien ökade axelavståndet två centimeter.
Hösten 1971 när det var dags att släppa årsmodell 1972 kom B30E med insprutning som alternativ. Nytt var också ventilerade skivbromsar fram. I övrigt var nyheterna samma som på 140: de infällda dörrhandtagen och moderniserad instrumentbräda.
För att göra plats för den kraftiga stötfångaren som kom hösten 1972 var man tvungen att modifiera grillen och samtidigt fick 164 ny instrumentbräda, baklampor och bättre sidoskydd vid kollisioner. Inför 1974 kom de än kraftigare kofångarna, och samtidigt försvann ventilationsfönstren i dörrarna.
Modellåret 1975 blev det sista för 164 och Volvo kunde summera försäljningen till 153 023 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00

Visningsadress: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0739-331531.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG