Alle Bilder zeigen

Volvo 164 6-cyl — 1971

Välhållen och mycket välutrustad tidig 164 som bara gått 13 400 mil. Första året ägdes den av vd:n för Volvos återförsäljare i Dalarna. Sedan dess har den bara haft en ägarfamilj!

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Snudd på unikt välutrustad och full ägarlängd med Volvoproveniens. En mycket genuin och omhuldad bil, som fått några skavanker nu på slutet. Att bruka som den är – eller lackera om."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
61 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11059
STOCKHOLM
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Snudd på unikt välutrustad och full ägarlängd med Volvoproveniens. En mycket genuin och omhuldad bil, som fått några skavanker nu på slutet. Att bruka som den är – eller lackera om."

Beschreibung

Denna Volvo 164 i guldmetallic, med konjaksfärgat skinn och taklucka, började som tjänstebil åt vd:n för lokala Volvoåterförsäljaren Hans Persson Bil i Dalarna. Redan efter något år köptes den sedan av en man i Avesta som hade den fram tills han avled i augusti i fjol. Denna 164 som bara gått drygt 13 700 garanterade mil har skötts mycket väl och mestadels brukats till långturer till finska Österbotten under industrisemestern varje år.
Efter en halkolycka för många år sedan byttes en fram- och bakskärm, samtidigt bestämde sig ägaren för att sluta köra bil vintertid. På senare år har denna 164 brukats allt mindre men fått en del parkeringsskador, bland annat en tryckskada på vänster fram- och bakdörr. Bilen som idag har körförbud har alltid stått torrt och har ingen synbar rost. Kan dock eventuellt behöva en mindre översyn för att åter komma ut på vägarna. Inredningen är hel och fin med försiktig patina framför allt på stolarna.
Den här 164:an är mycket välutrustad med original tillbehörsfälgar i mycket fint skick, ovanlig original luftkonditionering, original strålkastarrengöring och takluckan från Golde. Bilen har känd historik från ny och kommer med en omfattande dokumentation.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1971/1971 
  • Erstzulassung
    1970-12-18 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    13400mil 
  • Kennzeichen
    CEY961 
  • Fahrgestellnummer
    040256 
  • Kw / PS
    96 / 129 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Automatic 
  • Innenausstattung/Polster
    Skinn 
  • Farbe
    Brown/Gold 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Välskött bil med omsorgsfull ägare. Körts färre och färre mil på senare år, men är körbar.

  • Zustand Interieur:

    Original skinn. Hel och fin med försiktig patina framför allt på stolarna. Fina originalmattor och dörrsidor, helt men gulnat innertak. Original rullbälte fram, fasta bak. Sprucken damask till rattautomaten.

  • Zustand Exterieur:

    Originallack på större delen av bilen. Omlackerad huv, bagagelucka och troligen också framskärmar och vissa dörrar. Flera olika kulörer av Volvos guldmetallic med diverse små defekter. Större repa på höger framdörr, tryckskada vänster fram- och bakdörr. En del mindre som stenskott och lackskav. Ingen synbar rost.
    Några mindre uppslag på blanklisterna. Original gummi och rutor i bra skick. Vissa detaljer med plastkrom har bleknat på Volvovis. En av de ovanliga limmade strålkastartorkarna har lossnat från glaset.

  • Zustand gesamt:

    Mängder av den sortens försiktig patina som bara går att hitta på en genuin originalbil. Ett mycket välutrustat exemplar med flera ovanliga tillbehör. Välskött med full historik och låga mil.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus Avst 2017-10-24
Ursprungsbesiktning 1970-12-18 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1970-12-18
Besiktningsperiod - 2017-09-30
Senast godk besiktning 2015-09-16
Skattebefriad Ja
Antal ägare 4

Fakten zum Modell

Redan i början av 1960-talet bestämde sig Volvo för att ta fram en sexcylindrig lyxigare version av den kommande 140-serien – för att locka tillbaka premiumkunder från Mercedes-Benz. På hösten 1968 presenterades 164 – med karossen från 140-serien och nosen från Projekt 358, ett tidigare avstannat projekt där man tänkt sig V8. Med tio centimeter längre front fanns det gott om plats för den nya raka sexcylindriga motorn B30 på 130 hk DIN. I praktiken var det en förlängd B20 med samma cylinderdimension som den vanliga fyrcylindriga. Växellådan som kom från ZF fanns med och utan överväxel, och för de som önskade kunde man även beställa sin 164 med automat.
Inredningen var betydligt lyxigare än i 140-serien, och hösten 1969 fick 164 skinn som standard, liksom nackskydd. Samtidigt fick bilen också luftutsläpp med backventil, två halogenljus på var sida grillen. Året efter blev servostyrning standard och liksom hos 140-serien ökade axelavståndet två centimeter.
Hösten 1971 när det var dags att släppa årsmodell 1972 kom B30E med insprutning som alternativ. Nytt var också ventilerade skivbromsar fram. I övrigt var nyheterna samma som på 140: de infällda dörrhandtagen och moderniserad instrumentbräda.
För att göra plats för den kraftiga stötfångaren som kom hösten 1972 var man tvungen att modifiera grillen och samtidigt fick 164 ny instrumentbräda, baklampor och bättre sidoskydd vid kollisioner. Inför 1974 kom de än kraftigare kofångarna, och samtidigt försvann ventilationsfönstren i dörrarna.
Modellåret 1975 blev det sista för 164 och Volvo kunde summera försäljningen till 153 023 exemplar.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
· Tuesday 26 June at 15:00 to 20:00

Address: Stockholm, Augustendaltorget 2, Nacka Strand

Abholung

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0739-331531.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG