Visa alla bilder

Triumph TR3A 2,0 — 1962

Sista årsmodellen av Triumphs vackra sportbil. Här i absolut toppskick.

Krister Cervin
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Går fint i motor och växellåda. Helrenoverad till utställningsskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
200 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11091
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Triumph TR3A?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Krister Cervin
Förordnad värderingsman
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande

"Går fint i motor och växellåda. Helrenoverad till utställningsskick."

Beskrivning

Bilen har gått i torrt klimat i Arizona, samma ägare i 35 år. För 4 år sedan helrenoverades bilen, motor, förgasare, lack, inredning i originalutförande. Bilen har aldrig varit rostangripen. Unikt tillfälle att förvärva en av de vackraste engelska sportbilar som byggts.
4-cylindrig 2.0l motor med dubbla SU förgasare.
Ny sufflett (litet, 1cm,hål finns). Tonneau, sidorutor mm finns med.

Modellen var den första serieproducerade med skivbromsar och vann många tävlingar på sin tid, tack vare bra vägegenskaper, låg tyngdpunkt, lättkörd och stark varvvillig motor. Idag populär för historisk racing och rallyn. 621000miles är ungeför 10.000 svenska mil.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1962/1962 
  • Första registreringsdatum
    1962-09-20 
  • Avläst mätarställning
    621556 
  • Kw / hk
         / 98 
  • Drivmedel
    bensin  
  • Växellåda
    manuell 
  • Klädsel
    läder svart 
  • Färg
    röd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra, äkta körglädje, gott ljud. Levereras nybesiktigad.

  • Skick interiör:

    Snygg och prydlig

  • Skick exteriör:

    Inga anm. Fin proffslack, inga lagningar.

  • Skick helhet:

    Ovanligt fin bil, något för den kräsne.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Bilen kom till Sverige våren 2018. Intullad och klar. Regbesiktning bokat till den 28 juni. Levereras efter detta, med svenska skyltar, klar för att köras.

Fakta om modellen

The Triumph TR3 is a British sports car produced between 1955 and 1962 by the Standard-Triumph Motor Company of Coventry, England. A traditional roadster, the TR3 is an evolution of the company’s earlier TR2 model, with greater power and improved braking. Updated variants, popularly but unofficially known as the "TR3A" and "TR3B", entered production in 1957 and 1962 respectively. The TR3 was succeeded by the Michelotti-styled, mechanically similar Triumph TR4.
The rugged ‘sidescreen’ TR, so named for its employment of removable plexiglass side curtains, was a sales and motorsport success. With approximately 74,800 TR3s sold across all variants, the model was the company’s third best seller in the TR range, behind the TR7 (111,500 units) and TR6 (94,500 units) models. [7] The Triumph was campaigned in races, hill climbs, and rallies across Europe and North America, with several outright, team, and class victories to its credit.

The Triumph TR3 is the first production car to include standard disc brakes, which were continued on the "TR3A" facelift. The car was known for its superior braking ability, making it an autocross favorite.

The "TR3A" is often seen in vintage and production racing today. The "TR3A", despite being almost 50 years old, is still competitive in the E-production class of SCCA (Sports Car Club of America).

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG