Visa alla bilder

Rover 3500 V8 — 1972

Ett fint exemplar av Rovers avancerade P6 – här med den stora V8:an i aluminium. Prydlig lackering och bra original skinninredning.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Rover i fint bruksskick. Med bra lack och fin originalinredning."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
44 900SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10971
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Rover 3500?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Rover i fint bruksskick. Med bra lack och fin originalinredning."

Beskrivning

Denna Rover 3500 är i fint bruksskick med en äldre men i grunden bra lackering och prydlig originalinredning med viss patina. Bilen är startad och går fint men är inte körd på flera år. Säljs avställd. Detta är en 3500 vilket betyder Buicks V8 i aluminium. Rover P6 tillverkades mellan 1963 och 1977. Har dragkrok.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1972/1972 
  • Första registreringsdatum
    1972-06-13 
  • Avläst mätarställning
    139356 km 
  • Kw / hk
    103 / 138 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Brun 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Ej provstartad på grund av bränsleläckage – inga tekiska funktioner kontrollerade. Ok bruksskick under bil, underredsmassa finns. Söligt/blött under. 50-procentiga däck. Motorrum i ok bruksskick – hemgjord värmeplåt vid grenrör, delvis rörigt elsystem/kablage. Enligt uppgift startar bil och fungerar ok.

  • Skick interiör:

    Renoverade och färgbättrade stolar, slitageskador finns samt även någon sprucken söm, mindre hål och revor. Innertaket har en lite skada på höger sida samt lite fläckigt. Instrumentpanel har dålig passform runt instrumenthus, missformat. Fukt bakom reglagepanel i mittkonsol. Dörrsidor har mindre slitageskador – vänter fram mer skadad i nederkant. Ej original högtalare monterade i dörrar fram –trasiga galler, hela högtalaren är lös på vänster sida, kabeldragning ligger utanpå dörrsida. Sprucken ratt. Reglage och instrumenthus i bruksskick. Golvmatta delvis lös/bubblat sig och tappat passform. Bagagerum i sämre bruksskick – klädsel på lucka monterad med felaktiga skruvar.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering med delvis sämre underarbete, bland annat på motorhuv. Tvättrepor, mindre lackskador och lackbättringar finns runt hela bilen. Flertal mindre bucklor finns i plåt, mestadels på motorhuv. Krom i ok skick -finns några repor och skador, delvis missfärgat och början till rost men mycket går troligtvis att polera bort. Sliten vindruta. Slitet huvemblem. Emblem på baklucka och skärmar delvis lösa. Lackerade fälgar i bra bruksskick. Vänster c-stolpe saknar färg i nedre främre hörn.

  • Skick helhet:

    Tidigare renoverad bil som behöver teknisk genomgång för att bli körbar. Både exteriört och interiört arbete kan förbättras – men är nu i bra bruksskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2010-05-19
Ursprungsbesiktning 1972-06-13 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1972-06-13
Besiktningsperiod - 2012-03-31
Senast godk besiktning 2010-03-01
Skattebefriad Ja
Antal ägare 12

Fakta om modellen

V8-versionen av Rover P6. Från början räknade Rover med att det skulle sitta en gasturbinmotor under huven. Så blev det inte. Istället blev det en fyrcylindrig motor med överliggande kamaxel.
Konstruktionen var avancerad med en självbärande Monocoque som klätts med karossplåtar. Framvagnsupphängningen höll också hög teknisk klass med dubbla tvärlänkar och horisontella skruvfjädrar. Även bak var det avancerat värre med en De Dion-axel. Bromsarna bestod i sin tur av skivor runt om.
I mitten av 1960-talet köpte Rover rättigheterna till Buicks V8 i aluminium som först hamnade i P5. Från 1968 fanns den också tillgänglig i P6.
Första åren såldes den bara med automatlåda men från 1971 fanns den även med manuell. Rover P6 tillverkades mellan 1963 och 1977.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Måndag 1 oktober kl. 15:00 till 19:00

Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928. Hämtning skall ske senast fredagen den 19 oktober.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG