Visa alla bilder

Per Gillbrands Tollare Katamaran Saab Turbo

Motorgeniet Per Gillbrands egen unika superbåt med Saab Turbo-motor. Byggd runt 1980 och god för rekordfarter runt 85 knop!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Mannen bakom både B18 och Saab Turbo byggde denna specialare med turbo-motor från Saab. Helt unik och i samlarskick!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
61 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11028
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Per Gillbrands Tollare Katamaran?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande

"Mannen bakom både B18 och Saab Turbo byggde denna specialare med turbo-motor från Saab. Helt unik och i samlarskick!"

Beskrivning

Internationellt erkände motorgeniet Per Gillbrand var inte bara pappa till Saabs turbomotor, variabel kompression och mycket annat. Ett av hans egna hobbyprojekt var denna extrema racerkatamaran byggd på ett skrov från Tollare. Båten som är byggd runt 1980 sägs vara god för 85 knop! Motorn är en tvåliters Saab Turbomotor, varav blocket troligen är specialgjutet. Ihop med insprutning och turbo från Porsche 928 plus vattenkyld intercooler ska den enligt nuvarande ägaren leverera närmare 300 hk. Backslaget är i sin tur ett Volvo Penta med ett mycket ovanligt så kallat Chalmersdrev.
Båten har det senaste året kunnat ses på Saab Museum i Trollhättan men innan dess levt ett liv i det tysta under lång tid. Efter att ha legat på land sedan 1999 sjösattes Gillbrands Tollare i fjol, och är nu åter i mycket fint skick efter polering och nya korrekta tidstypiska sponsordekaler.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1980 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
     
  • Kw / hk
    223 / 300 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Volvo Penta 
  • Klädsel
     
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Båten fungerar väl men kan drevet behöver få monterat ett luftrör som påverkar propellerns kavitation i hög fart. Säljaren kommer att upplysa köparen om hur detta kan göras.

  • Skick interiör:

  • Skick exteriör:

    Fint välhållet bruksskick. fint samlarskick.

  • Skick helhet:

    En racebåt i komplett välhållet bruksskick.

Ägarens kommentar

En unik båt, med unik historia, framtagen av ett svenskt motorgeni. En godbit i varje bilsamling. Kan också användas för uppvisningar med mera.

Fakta om modellen

Per Gillbrand hade mycket att vara stolt över. Redan 1956 började han på Volvos konstruktionsavdelning och blev bland annat en av nyckelpersonerna bakom B18-motorn. Åtta år senare lockades han och kollegan Olle Granlund över till Saab i Trollhättan som behövde bättra på sina kunskaper om fyrtaktsmotorer. Här jobbade han bland annat med att Saab V4 och implementeringen av Triumphs motor i 99.
1970 blev han chef över Saab-Scanias motorlaboratorium i Södertälje och blev under det kommande årtiondet mycket drivande i utvecklingen av turbomotorer. På vägen blev han internationellt erkänd och blev även hedersdoktor vid Chalmers. Som den sanne motormannen han var fortsatte han att efter pensioneringen bygga fina modellmotorer och resa runt och föreläsa. Per Gillbrand avled 2016.

The boat has been on land since 1999 and came in water again 4th of June, 2017
Tollare-boat, Per Gillbrand Edition
Modelyear 1980
Length 18 foot Speed 85 knots
Engine Saab
Volume 2,0l
Power ca 300hp
Porsche Turbo
Porsche injection (928)
Watercooled Intercooler
B-Block (Heavy Duty, 1 of 10 gasked)
Volvo Penta 270/ E-house

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG