Alle Bilder zeigen

Per Gillbrands Tollare Katamaran Saab Turbo

Motorgeniet Per Gillbrands egen unika superbåt med Saab Turbo-motor. Byggd runt 1980 och god för rekordfarter runt 85 knop!

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden
Jan Byström
Valuator
E-Mail senden

"Mannen bakom både B18 och Saab Turbo byggde denna specialare med turbo-motor från Saab. Helt unik och i samlarskick!"

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
61 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11028
GÖTEBORG
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden
Jan Byström
Valuator coordinator
E-Mail senden

"Mannen bakom både B18 och Saab Turbo byggde denna specialare med turbo-motor från Saab. Helt unik och i samlarskick!"

Beschreibung

Internationellt erkände motorgeniet Per Gillbrand var inte bara pappa till Saabs turbomotor, variabel kompression och mycket annat. Ett av hans egna hobbyprojekt var denna extrema racerkatamaran byggd på ett skrov från Tollare. Båten som är byggd runt 1980 sägs vara god för 85 knop! Motorn är en tvåliters Saab Turbomotor, varav blocket troligen är specialgjutet. Ihop med insprutning och turbo från Porsche 928 plus vattenkyld intercooler ska den enligt nuvarande ägaren leverera närmare 300 hk. Backslaget är i sin tur ett Volvo Penta med ett mycket ovanligt så kallat Chalmersdrev.
Båten har det senaste året kunnat ses på Saab Museum i Trollhättan men innan dess levt ett liv i det tysta under lång tid. Efter att ha legat på land sedan 1999 sjösattes Gillbrands Tollare i fjol, och är nu åter i mycket fint skick efter polering och nya korrekta tidstypiska sponsordekaler.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1980 
  • Erstzulassung
     
  • Abgelesener Tachostand (km)
     
  • Kennzeichen
     
  • Fahrgestellnummer
     
  • Kw / PS
    223 / 300 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Volvo Penta 
  • Innenausstattung/Polster
     
  • Farbe
    Black 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Båten fungerar väl men kan drevet behöver få monterat ett luftrör som påverkar propellerns kavitation i hög fart. Säljaren kommer att upplysa köparen om hur detta kan göras.

  • Zustand Interieur:

  • Zustand Exterieur:

    Fint välhållet bruksskick. fint samlarskick.

  • Zustand gesamt:

    En racebåt i komplett välhållet bruksskick.

Kommentar vom Besitzer

En unik båt, med unik historia, framtagen av ett svenskt motorgeni. En godbit i varje bilsamling. Kan också användas för uppvisningar med mera.

Fakten zum Modell

Per Gillbrand hade mycket att vara stolt över. Redan 1956 började han på Volvos konstruktionsavdelning och blev bland annat en av nyckelpersonerna bakom B18-motorn. Åtta år senare lockades han och kollegan Olle Granlund över till Saab i Trollhättan som behövde bättra på sina kunskaper om fyrtaktsmotorer. Här jobbade han bland annat med att Saab V4 och implementeringen av Triumphs motor i 99.
1970 blev han chef över Saab-Scanias motorlaboratorium i Södertälje och blev under det kommande årtiondet mycket drivande i utvecklingen av turbomotorer. På vägen blev han internationellt erkänd och blev även hedersdoktor vid Chalmers. Som den sanne motormannen han var fortsatte han att efter pensioneringen bygga fina modellmotorer och resa runt och föreläsa. Per Gillbrand avled 2016.

The boat has been on land since 1999 and came in water again 4th of June, 2017
Tollare-boat, Per Gillbrand Edition
Modelyear 1980
Length 18 foot Speed 85 knots
Engine Saab
Volume 2,0l
Power ca 300hp
Porsche Turbo
Porsche injection (928)
Watercooled Intercooler
B-Block (Heavy Duty, 1 of 10 gasked)
Volvo Penta 270/ E-house

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
· Tuesday 19 June at 13:00 to 18:00
· Tuesday 26 June at 15:00 to 20:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Abholung

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG