Visa alla bilder

Rolls-Royce Silver Shadow Corniche — 1969

Sko Unos Rolls-Royce. Kalifornienbil i fint skick. Någon gång omlackerad men i övrigt orörd.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är i ett bra helhetsskick, prydlig samlarbil. Behöver en översyn av suffletten."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
300 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11035
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
400 - 480 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Bilen är i ett bra helhetsskick, prydlig samlarbil. Behöver en översyn av suffletten."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

3
Skick tekniskt
4
Skick interiör
3
Skick exteriör
4
Skick helhet

Beskrivning

På sin tid en av världens bästa och lyxigaste bilar. Detta är ett mycket prydligt exemplar som skötts väl av sin tidigare ägare – den legendariske skohandlaren Sko Uno. Bilen som ursprungligen är importerad från Kalifornien har någon gång fått ny lack i originalkulören men känns i övrigt helt orörd. Suffletten är hel men kederlisten i bakkant har släppt, vilket troligen bör vara relativt enkelt att åtgärda. Fäller inte helt.
Under huven ser allt ut som det ska med enbart några få mindre spår av oljefukt på motorn.
Sedan Sko Uno gick bort för något år sedan har hans Rolls-Royce stått still i hans garage på en tvärgata till Strandvägen i Stockholm. Bilen fungerade väl när den ställdes undan men är idag avställd.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1969/1969 
  • Första registreringsdatum
    1990-05-10 
  • Mätarställning
    82662km 
  • Regnr
    PCC969 
  • Växellåda
    Automat 
  • Kw / hk
    141 / 190 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Mörkröd 
  • Klädsel
     
  • Chassinummer
    DRH6739 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 3

    Prydligt under huven, mindre oljeläckage från motorn. Startad och går bra.

  • Skick interiör: Betyg 4

    Hel och fin i svart skinn. Färgen är avnött på framför allt förarstolen. Fint ädelträ, några mindre sprickor. Torra trädetaljer i baksätet samt liten reva i sidopanel.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Fin äldre lackering. Mindre skador bakom höger hjulhus fram och bak. 10 cm penselbättrad skrapskada på höger bakskärm. Diverse mindre små bättringar. Sufflett hel sånär som på att yttre kederlisten släppt på sina håll. Suffletten går inte att fälla ner helt, elmanövreringen orkar inte fullt ut. Smårostig och lacksläpp i plåten under sufflettens bakkant. Krom i bra skick. Hål efter badge-båge fram. Bra däck. Gummilist i bakluckan helt ihoptorkat.

  • Skick helhet: Betyg 4

    Bra helhetsskick, snygg och prydlig samlarbil.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Itrafik 1992-07-09 (Konvert)
Ursprungsbesiktning 1990-05-10 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1990-06-06
Besiktningsperiod - 2015-06-30
Senast godk besiktning 2013-06-13
Skattebefriad Ja
Antal ägare 4

Ägarens kommentar

Finaste finbilen i samlingen.

Fakta om modellen

Med lång tradition av specialbyggda karosser kom Silver Shadow 1965 med självbärande standardkaross. Silver Shadow blev bryggan mellan det gamla och nya men den sålde bättre än någon tidigare och på 15 år såldes fler bilar än vad Rolls-Royce lyckats bygga sedan starten 1904.
Bakom Silver Shadow låg ett mycket omfattande utvecklingsarbete vilket landade i en av världens då bästa bilar. Motor och låda var förvisso samma V8 i aluminium som i Silver Cloud nu kopplad till en automatlåda från Chevrolet. Resten var dock nyutvecklat och med hydraulisk självreglerande fjädring från Citroën, individuell hjulupphängning och skivbromsar runt om var detta en mycket högteknologisk och avancerad vagn. Så dröjde det också länge innan Silver Shadow moderniserades. Silver Shadow II kom 1977. Nyheterna var kuggstångsstyrning och möjligheten att köpa den med längre hjulbas. Därefter tillverkades den till 1981 när modellen lades ner. Som cabrioletversionen Corniche fortsatte man dock att bygga den till 1996.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG