Visa alla bilder

Renault 4-CV — 1958

En av mikrobilsvärldens charmigaste. Originallack, fin inredning och massor av karaktär.

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Charmig 4-CV som känns väl omhändertagen. Hel och fin originalinredning medan lacken har viss patina. En av landets mest originalkompletta!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
48 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10966
SKÅNES-FAGERHULT
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
110 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Charmig 4-CV som känns väl omhändertagen. Hel och fin originalinredning medan lacken har viss patina. En av landets mest originalkompletta!"

Beskrivning

Full av fransk charm i all sin enkla litenhet. Det här exemplaret är väl omhändertaget och har originallack i medelhavsblåa Bleu méditerrannée med några av skärmarna och bakhuven ommålade.
Inredningen som är i originalutförande har klarat sig mycket väl. Säten och stolar är hela och fina, liksom innertaket medan dörrsidorna i papper börjat tappa formen. Dock är det troligen så att inredningen är kompletterad med fina delar från flera bilar.
Under huven bak sitter som sig bör en svansmotor på strax under 800 cc. Motorrummet är i princip helt intakt i originalskick. Luftrenarslangen till förgasaren har kvar sin original slangklamma, likaså slangklämman på tygslangen till den bakre luftrenaren – som är en unik utrustning för Sverige på endast 1958 års modell, då Philipson och Söner AB var generalagent för Renault. Oftast idag är hela utrustningen bortplockad även på orenoverade bilar.
Trots en del anmärkningar räknas denna 4-CV som en av de mest originalkompletta som finns i Sverige idag.
Bilen som senast besiktigades 2006 har sedan dess ingått i Jännaholms bilsamling.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1958/1958 
  • Första registreringsdatum
    1958-01-01 
  • Avläst mätarställning
    4930mil 
  • Regnr
    BRM997 
  • Chassinummer
    3505791 
  • Kw / hk
    19 / 25 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    4-vxl 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick interiör:

    Hel och fin inredning, kompletterad från flera 4-CV. Gummimattan bär spår av försiktigt brukande. Dörrsidorna i papp har tappat formen. Rattstångskåpan är trasig i ovankant.

  • Skick exteriör:

    Prydlig originallack, med omlackerad huv fram, samt höger fram- och bakskärm. Krom i bruksskick, bra gummilister. Det fattas ett blinkersglas på höger sida. Fälgarna är silverlackerade, i stället för ljust gråbeige. En av navkapslarna från en senare bil. De korta "mustascherna" på vardera sidan om huvhandtaget fram saknas. Frontmärket i grillen är trasigt.
    Några små rostskador i trösklarnas bakkant som bör kollas av. Dessutom lite standardrost i dörrarnas underkant – men det finns det på alla. 

  • Skick helhet:

    Underbar patina, väl omhändertagen under många år. Ovanligt original och komplett.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2006-10-23
Ursprungsbesiktning 1958-01-01 (typbes)
Datum i trafik 1:a gång 1958-01-01
Besiktningsperiod - 2008-09-30
Senast godk besiktning 2006-09-12
Skattebefriad Ja
Antal ägare 11

Fakta om modellen

Historien om Renault 4-CV startade på Bilsalongen i Paris 1946. 4-CV var toppmodern med svansmotor, toppventiler, individuell hjulupphängning och självbärande kaross. Med en vikt på bara 600 kilo räckte 17 hk långt och bilen hade fullt acceptabla prestanda. Ibland har det hävdats att Ferdinand Porsche låg bakom konstruktionen men det är bara en myt. Sant är dock att Porsche lurades till ett möte med Frankrikes industriminister, varpå polisen snabbt arresterade honom för krigsförbrytelser. När det skedde var 4-CV nästan produktionsklar.
I Sverige såldes den i två versioner – personbilen och lastbilsversionen med plåt istället för fönster i bakdörrarna. Förutom att 4-CV sålde mycket bra tog den genom åren flera segrar i både Le Mans 24-timmars, Monte Carlo och Tour de France. Renault 4-CV tillverkades mellan 1946 och den 6 juli 1961 i totalt 1 105 547 exemplar! Utöver dessa tillkommer de japanska licenstillverkade bilarna byggda av Hino – fram till 1963.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG