Visa alla bilder

Packard 645 Dietrich Coupe Rak 8 — 1929

Med smak av det fina livet – pampig paradvagn i bästa skick. Rak åttacylindrig motor och all lyx som fanns att få 1929. Under många år ägd av High Chaparall-grundaren Big Bengt.

"Mycket exklusiv Packard med kaross från amerikanska karosserimakaren Dietrich. En äldre renovering som fortfarande håller klassen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
475 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11044
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Packard 645 Dietrich Coupe?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Jan Byström
Värderingssamordnare
Skicka E-post meddelande

"Mycket exklusiv Packard med kaross från amerikanska karosserimakaren Dietrich. En äldre renovering som fortfarande håller klassen."

Beskrivning

Tidigare ägd av legendariske High Chaparall-grundaren Big Bengt – och med största säkerhet en av hans favoritbilar då den förekom i mängder av turistbroschyrer och kataloger. Denna 1929 Packard Coupe 645 såldes dock till nuvarande ägare innan Big Bengts välkända museum brann ner 1990.
Packarden med tillverkningsnummer 257999 är en av de åtråvärda med kaross byggd av erkända karosserimakaren Dietrich – vilket betyder att det är en mycket pampig och välutrustad vagn med mängder av exklusiva detaljer som öppningsbar framruta, rullgardin bak och vaser för färska blommor.
Historien om hur bilen kom i Big Bengts ägo är okänd så här långt, klart är dock att den någon gång renoverats och har klarat åren mycket väl. Lacken har några mindre rinningar, sprickor och andra små defekter, men helhetsintrycket är fortfarande mycket fint.
Den lyxiga inredningen är med största sannolikhet omklädd. Någon mindre skada i tyget finns, och på vissa ställen krävs viss justering och återmontering. Träarbetet är bra och i finare bruksskick.
Motorrummet med den raka åttacylindriga 384 kubiktum stora motorn är prydligt – och motorn startar och går. Bilen kördes för några år sedan utan problem. Nu behöver den dock en enklare översyn för att fungera hundraprocentigt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1929/1929 
  • Första registreringsdatum
    1989-06-05 
  • Avläst mätarställning
    22999 miles 
  • Kw / hk
         / 120 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Plysch 
  • Färg
    Flerfärgad 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar och går på startgas. Körd för några år sedan utan problem. Prydligt i ordninggjort motorrum. Oljefukt finns. Motorn saknar luftfilter. Baklucka går ej att låsa. Dörrar går ej att låsa utifrån. Under är bilen genomgången och i bra bruksskick. Däck 70 procent.

  • Skick interiör:

    Fint genomgången och i bra skick. Höger dörrsida något lös. Någon mindre skada på textil finns. På vissa ställen krävs justerting och fastmontering. Trä i oskadat finare bruksskick. Reglage, ratt och pedaler i finare bruksskick.

  • Skick exteriör:

    Äldre omlackering. Några noppor, rinn och sprickor finns. Mindre lacksläpp och skador på fälgarna. Krom i bra skick, viss dekor har ytsprickor – går delvis att polera bort. Helt och fint tak. Lister något torra. Lampor i bra skick. Komplett. Finns även någon liten buckla i krom. Spricka i höger vindavvisare/liten ruta.

  • Skick helhet:

    Fantastiskt välrenoverad bil som för att nå toppbetyg behövt bättre finish på lackarbetet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1989-03-13 (Förreg)
Ursprungsbesiktning 1989-06-05 (regbes)
Besiktningsperiod -
Körförbud Nej
Skattebefriad Ja
Antal ägare -

Fakta om modellen

Packard Model 645 introducerades i augusti 1928 skiljs lättast från sin föregångare på strålkastarna fram med rundade lykthus. 645 hade den större raka åttacylindriga motorn, treväxlad synkroniserad låda och mekaniska bromsar på alla hjulen. Karosserna levererades av välkända karosserimakare som Dietrich, LeBaron och Rollston och det fanns hela 21 olika modeller att välja på.
Packard stod på toppen i slutet av 20-talet och rankades högre än både Pierce-Arrow, Cadillac och Lincoln. 1929 sålde man hela 55 000 bilar och byggde samtidigt några av världens mest luxuösa bilar.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG