Visa alla bilder

Mercedes-Benz 450 SLC V8 — 1977

Svensksåld SLC R107 med goda förutsättningar att bli en fin bruksklassiker. En lyxcoupé av toppmodellen 450 med V8!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Svensksåld SLC som fått ny lackering men i övrigt originalskick. Skulle lyfta ytterligare med en mekanisk översyn och lite finlir med detaljerna."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
53 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11063
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 450 SLC?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Svensksåld SLC som fått ny lackering men i övrigt originalskick. Skulle lyfta ytterligare med en mekanisk översyn och lite finlir med detaljerna."

Beskrivning

Ovanlig och allt mer eftertraktad svensksåld Mercedes-Benz SLC. Bilen är omlackerad men har någon mindre rostbubbla, dörruppslag och bula. Inredningen är i bruksskick med instrumentpanel som klarat sig från sprickor. Den mäktiga V8:an på 197 hk är startad men i övrigt skulle bilen må bra av en mekanisk översyn. Detta är en svenskåld SLC utrustad med bland annat stolsvärme, motorvärmare med kupéuttag, elhissar och eltaklucka. Har länge tillhört Sparreholms samlingar och besiktigades senast 1996, vilket betyder att den idag har körförbud. Sammantaget en bil som kan bli i ett bra bruksskick efter lite översyn och detaljarbete.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1977/1977 
  • Första registreringsdatum
    1977-06-30 
  • Avläst mätarställning
    268375 km 
  • Kw / hk
    147 / 197 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorrum original och komplett, bruksskick. Startar på startgas. Batteri saknas. Hål i avgassystem, ett slutrör saknas. Bruksskick under bil. Oljefukt finns. Elhiss höger bak ur funktion. Taklucka ur funktion. Däck 10 procent.

  • Skick interiör:

    Original. Mindre fukt och mögelfläckar på bälten, säten, dörrsidor och övriga sidopaneler. Instrumentpanel i fint skick. Skruvhål och avsaknad av en knopp i mittkonsol. Bagage original bruksskick. Inredning delvis lös.

  • Skick exteriör:

    Omlackerad. Kaross, lack och krom är bra. Dock några anmärkningar: Någon mindre rostbubbla, repa höger sida, enstaka dörruppslag och bula. Vänster fram större lackskada, tak höger sida penselbättrad. Kromlist vänster framdörr limmad, list vänster bakliten rostbubbla. Två mindre stenskott i vindrutan. Silicontätad bakruta, lacksläpp på jalusi på bakre sidorutor.

  • Skick helhet:

    Helt ok bil som behöver startas upp och få lite mekanisk genomgång. Ok bruksskick estetiskt efter invändig rekond.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1996-10-01
Ursprungsbesiktning 1977-06-30 (regbes) (Ombes:19780629)
Datum i trafik 1:a gång 1977-06-30
Besiktningsperiod - 1996-12-31
Senast godk besiktning 1996-04-24
Skattebefriad Ja
Antal ägare 5

Fakta om modellen

Mercedes SLC-modell kom 1971 och byggdes till 1981. Detta var Mercedes moderna lyxcoupé med längre chassi än cabrioletversionen SL. Jämfört med SL hade SLC ett litet baksäte och var 2+2 sitsig. Mercedes sportiga SLC byggdes i en förhållandevis liten serie, 60 000 exemplar – att jämföra med SL som byggdes i 260 000 exemplar. Idag är bilmodellen R107 och C107 mycket attraktiva samlarbilar som börjar bli ovanliga. Många har levt hårda liv som bruksbilar tack vare sin höga kvalitet. Enligt historien byggdes de för att gå mer än 100 000 mil.
Bilen kallades internt "Der Panzerwagen" på grund av den kraftiga konstruktionen. Medaljens baksida var den höga vikten och det krävdes numera en V8-motor för att uppnå företrädaren 280 SL:s prestanda. I mars 1973 introducerades USA-motorn på den europeiska marknaden i 450 SL. I mars 1980 introducerades nya V8:or från den nya S-klassen och i september 1985 gjordes den sista uppdateringen.. 107 pensionerades 1989 efter en produktionscykel på 18 år.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG