Alle Bilder zeigen

Mercedes-Benz 450 SLC V8 — 1977

Svensksåld SLC R107 med goda förutsättningar att bli en fin bruksklassiker. En lyxcoupé av toppmodellen 450 med V8!

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Svensksåld SLC som fått ny lackering men i övrigt originalskick. Skulle lyfta ytterligare med en mekanisk översyn och lite finlir med detaljerna."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
53 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11063
GÖTEBORG
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden
Frans Johansson
Valuator
E-Mail senden

"Svensksåld SLC som fått ny lackering men i övrigt originalskick. Skulle lyfta ytterligare med en mekanisk översyn och lite finlir med detaljerna."

Beschreibung

Ovanlig och allt mer eftertraktad svensksåld Mercedes-Benz SLC. Bilen är omlackerad men har någon mindre rostbubbla, dörruppslag och bula. Inredningen är i bruksskick med instrumentpanel som klarat sig från sprickor. Den mäktiga V8:an på 197 hk är startad men i övrigt skulle bilen må bra av en mekanisk översyn. Detta är en svenskåld SLC utrustad med bland annat stolsvärme, motorvärmare med kupéuttag, elhissar och eltaklucka. Har länge tillhört Sparreholms samlingar och besiktigades senast 1996, vilket betyder att den idag har körförbud. Sammantaget en bil som kan bli i ett bra bruksskick efter lite översyn och detaljarbete.

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1977/1977 
  • Erstzulassung
    1977-06-30 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    268375 km 
  • Kennzeichen
    AYH738 
  • Fahrgestellnummer
    10702412017306 
  • Kw / PS
    147 / 197 
  • Kraftstoff
    Petrol 
  • Getriebe
    Automatic 
  • Innenausstattung/Polster
    Cloth 
  • Farbe
    Silver 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Motorrum original och komplett, bruksskick. Startar på startgas. Batteri saknas. Hål i avgassystem, ett slutrör saknas. Bruksskick under bil. Oljefukt finns. Elhiss höger bak ur funktion. Taklucka ur funktion. Däck 10 procent.

  • Zustand Interieur:

    Original. Mindre fukt och mögelfläckar på bälten, säten, dörrsidor och övriga sidopaneler. Instrumentpanel i fint skick. Skruvhål och avsaknad av en knopp i mittkonsol. Bagage original bruksskick. Inredning delvis lös.

  • Zustand Exterieur:

    Omlackerad. Kaross, lack och krom är bra. Dock några anmärkningar: Någon mindre rostbubbla, repa höger sida, enstaka dörruppslag och bula. Vänster fram större lackskada, tak höger sida penselbättrad. Kromlist vänster framdörr limmad, list vänster bakliten rostbubbla. Två mindre stenskott i vindrutan. Silicontätad bakruta, lacksläpp på jalusi på bakre sidorutor.

  • Zustand gesamt:

    Helt ok bil som behöver startas upp och få lite mekanisk genomgång. Ok bruksskick estetiskt efter invändig rekond.

Fahrzeugangeben vom Kraftfahrzeugbundesamt

Fordonsstatus Avst 1996-10-01
Ursprungsbesiktning 1977-06-30 (regbes) (Ombes:19780629)
Datum i trafik 1:a gång 1977-06-30
Besiktningsperiod - 1996-12-31
Senast godk besiktning 1996-04-24
Skattebefriad Ja
Antal ägare 5

Fakten zum Modell

Mercedes SLC-modell kom 1971 och byggdes till 1981. Detta var Mercedes moderna lyxcoupé med längre chassi än cabrioletversionen SL. Jämfört med SL hade SLC ett litet baksäte och var 2+2 sitsig. Mercedes sportiga SLC byggdes i en förhållandevis liten serie, 60 000 exemplar – att jämföra med SL som byggdes i 260 000 exemplar. Idag är bilmodellen R107 och C107 mycket attraktiva samlarbilar som börjar bli ovanliga. Många har levt hårda liv som bruksbilar tack vare sin höga kvalitet. Enligt historien byggdes de för att gå mer än 100 000 mil.
Bilen kallades internt "Der Panzerwagen" på grund av den kraftiga konstruktionen. Medaljens baksida var den höga vikten och det krävdes numera en V8-motor för att uppnå företrädaren 280 SL:s prestanda. I mars 1973 introducerades USA-motorn på den europeiska marknaden i 450 SL. I mars 1980 introducerades nya V8:or från den nya S-klassen och i september 1985 gjordes den sista uppdateringen.. 107 pensionerades 1989 efter en produktionscykel på 18 år.

Lagerort und Info zur Besichtigung

Welcome to the showroom:
· Tuesday 19 June at 13:00 to 18:00
· Tuesday 26 June at 15:00 to 20:00

Address: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Abholung

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

General information about the condition of the cars.
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG