Visa alla bilder

Mercedes-Benz 280S 6-cyl — 1970

Tidlös W108 i bruksskick. Kräver lite jobb för att bli riktigt fin men hel och komplett.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Mercedes flaggskepp i slutet av 1960-talet. Orenoverat originalutförande som är bra grund för en totalrenovering."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
42 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11064
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Mercedes-Benz 280S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Mercedes flaggskepp i slutet av 1960-talet. Orenoverat originalutförande som är bra grund för en totalrenovering."

Beskrivning

En värdig 280S med stora mängder originalkänsla bevarad. Den något matta lacken har diverse mindre defekter så som mindre rostbubblor, några småbucklor och tvättrepor. Kromet är i bruksskick med bland annat några skador i stötfångarna. Ungefär samma skick är det på flera av gummilisterna som även de visar tecken på åldrande. Interiört möter ett orört originalskick – i det här fallet hela säten och dörrsidor. Instrumentbrädan har klarat sig från sprickor och innertaket är också i ett relativt bra skick. Denna W108 är nyligen provstartad och går ok på tomgång – dock skulle den må bra av en mekanisk översyn. Detta är en välutrustad bil utrustad med bland annat skinn och taklucka.
280S kom i slutet av 1967 som ersättare till 250S. W108 blev en viktig modell för Mercedes-Benz då den klassiska fenan snabbt upplevdes som omodern med sina svällande fenor och böljande panoramarutor.
Bland utrustningen märks dragkrok, kromade slutrör, eltaklucka, vindavisare, och klassiska extraljus med skyddskåpa. Till bilen hör också diverse besiktningsprotokoll och instruktionsbok, samt ett häfte med teknisk data.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1970/1970 
  • Första registreringsdatum
    1969-09-29 
  • Avläst mätarställning
    59340 km 
  • Kw / hk
    103 / 138 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Blå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bil provstartad och går okej på tomgång. Ej provkörd men enligt anteckning från 2013 går den ojämnt samt har bromsar som ligger på. Diverse mindre oljeläckage och fukt. Chassi i bruksskick. Däck 60 procent. Motorrum i bruksskick. Batteri saknas. Diverse belysning ur funktion.

  • Skick interiör:

    Orört original med hela säten och dörrsidor. Innertak och hatthylla i ok skick, liksom instrumentpanel och reglage. Golvmatta i brukskick. Bagage i bruksskick, kompletterad med matta som inte är original. Torra gummilister.

  • Skick exteriör:

    Delvis omlackerad, något matt och bättrad med pensel. Rostbubblor finns. Diverse bucklor och stor repa på ena bakskärmen. Lacksläpp på huv.
    Krom i ok skick, men skav och repor finns. Repig vindruta, med stenskott. Rutlister slitna och gummilister delvis spruckna. List runt vindruta tätad med silicon. Vindavvisaren till takluckan sprucken.

  • Skick helhet:

    Teknisk genomgång krävs. För att denna bil ska bli riktigt fin krävs kaross- och lackarbete.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 1997-10-22
Ursprungsbesiktning 1969-09-29 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1969-09-29
Besiktningsperiod - 1999-02-28
Senast godk besiktning 1997-10-13
Skattebefriad Ja
Antal ägare 4

Fakta om modellen

W108 blev Mercedes-Benz väg att hantera det snabba åldrandet hos fen-modellen W111. Redan 1965, redan efter sex år, presenterade man därför den mjukare och mer tidlösa W108-karossen. Tekniken plockades dock från föregångaren med ny bakaxel och större basmotor som enda skillnad. Första året fanns nykomlingen som 250S, 250SE och 300SE. I slutet av 1967 ersattes 250 och 300 med 280S och 280SE. Parallellt introducerades den längre versionen 280SEL. I mars -71 adderades 280SE 3.5 och 280SEL 3.5 med V8. I september 1972 när produktionen stannade hade det sammanlagt byggts nästan 360 000 exemplar.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Tisdag 19 juni kl. 13:00 till 18:00
·     Tisdag 26 juni kl. 15:00 till 20:00


Visningsadress: Göteborg, Agnesbergsvägen 28, 424 38 Agnesberg

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0723-705928.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG