Visa alla bilder

Harley-Davidson V-Rod 1130 cc — 2002

Revolutionerande sporthoj med motor utvecklad av Porsche. I bästa skick med ytterst få mil!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Nära nyskick, endast promenadkörd i 400 mil. Spännande design och redan en klassiker."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
81 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11050
SKÅNES-FAGERHULT
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Harley-Davidson V-Rod?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Nära nyskick, endast promenadkörd i 400 mil. Spännande design och redan en klassiker."

Beskrivning

En del älskade den. Andra hatade. Klart är i alla fall att Harley-Davidson öppnade 2000-talet med något helt nytt. V-Rods linjeföringen påminde mycket om andra moderna motorcyklar men tekniskt sett var detta något helt annat. Med hjälp från Porsche hade Harley Davidson skapat en modern vattenkyld V-Twin på 1 130 cc med insprutning, överliggande kamaxlar och 115 hk! Bränsletanken hade man i sin tur lagt under sadeln – det som ser ut som i sin tur ser ut som tanken var inget annat än skyddet för luftrenaren.
Tanken var att skapa en riktigt fet konkurrent till de japanska och övriga amerikanska muskelmaskinerna. V-Rod tillverkades mellan 2001 och 2017.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2002/2002 
  • Första registreringsdatum
    2002-03-26 
  • Avläst mätarställning
    431 Mil 
  • Kw / hk
    86 / 115 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
     
  • Klädsel
     
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startad men ej provkörd. Bakdäck något slitet.

  • Skick exteriör:

    Toppskick, kan behöva en rekonditionering

  • Skick helhet:

    MC i mycket gott skick

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2018-01-24
Ursprungsbesiktning 2002-03-26 (EEG)
Datum i trafik 1:a gång 2002-04-19
Besiktningsperiod - 2013-05-31
Senast godk besiktning 2011-05-10
Skattebefriad Nej
Antal ägare 1

Ägarens kommentar

Favorithoj både på kurviga Skånevägar och framför caféer på Österlen.

Fakta om modellen

Så här skrev tidningen Bike när de testade V-Rod 2002

Det som ingen trodde kunde hända, hände i början av det nya årtusendet: Harley-Davidson tog steget in i en ny epok med en alldeles ny och helt modern motorcykel, V-Rod. Trots att linjerna är samma som hos alla moderna så kallade power cruisers, är V-Rod tekniskt sett överlägsen alla konkurrenter.
Vad amerikanerna gjorde var att låta Porsche förfina en grundläggande konstruktion, en konstruktion som faktiskt funnits i ett förstudie mycket länge och som ett tag var fyrcylindrig. Basen för motorn till V-Rod har körts i tävlingar i usa ett par år.
Nykomlingen är tvåcylindrig och listan över tekniska data skiljer sig inte från det man är van vid att läsa, inte förrän man kommer till effektuppgifterna. Hela 115 hästkrafter, en siffra ingen Harley-Davidson tills nu ens kommit i närheten av. Att den uppmätta, fulltankade vikten bara knappt överstiger 300 kilo är en annan nyhet i stora klassen för effektstarka glidare och berättar vad det handlar om.
Hela maskinen har ett organiskt utseende där motorn dominerar det visuella intrycket. Den tvåcylindriga motorn på 1?130 kubik är vattenkyld, har fyra ventiler per cylinder och dubbla överliggande kamaxlar. Elektronisk bränsleinsprutning är en självklarhet för alla nya konstruktioner och en sådan finner vi även här. De mjukt dragna ramrören matchas av tallrikshjul som för första gången i märkets historia bromsas av dugliga bromsar, även i hög fart, även om de kunde varit ännu bättre för maskinens höga prestanda. Och hög fart klarar V-Rod av.
En mycket omfattande instrumentering är resultatet av den nya elektroniken. Tanken befinner sig under sadeln, vilket ger en låg tyngdpunkt som ytterligare understryker maskinens goda kurvegenskaper. Även om markfrigången på den här sortens hojar inte är något att skryta över.
Som begagnatköp är V-Rod inget dumt val, men precis som med alla andra h-d är andrahandsvärdet rätt högt, speciellt som modellen det första året inte hann tillverkas i särskilt många exemplar. Och för 217?500 kronor var det en av de dyraste modellerna på marknaden, vilket väl dämpade köplustan hos flera entusiaster. För de var desto flera och V-Rod framstod vid introduktionen som en typisk vill-ha hoj! Inga kända barnsjukdomar.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG