Visa alla bilder

Chevrolet Impala 4-dr V8 — 1959

Prydlig Impala med fin lack, bra krom och fantastisk inredning. Silkeslen 283 kubiktum stor V8 och rattautomat.

Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Toppskick, både in- och utvändigt. Fin motor, bra krom och övriga detaljer."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
252 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10903
SKÅNES-FAGERHULT
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
230 - 260 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka meddelande

"Toppskick, både in- och utvändigt. Fin motor, bra krom och övriga detaljer."

Beskrivning

En prydlig Impala 1959 med 283 kubiktums Turbo Fire V8 och automat. Helrenoverad kaross med mycket välgjord lackering. Inredning i toppskick med omklädda säten i originalstil. Snygg och prydlig bil som går fint.
Detta är en importerad bil som kom till Sverige 1999 men som inte varit besiktigad sedan 2001.
Impala 1959 är en Chevrolets mesta klassiker med de droppformade bakljusen och ögonbrynen som löpte över större delen av nosen. 1959 var första året för Impala som egen lyxmodell.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1959/1959 
  • Första registreringsdatum
    1999-08-30 
  • Avläst mätarställning
    5445miles 
  • Regnr
    JGT747 
  • Chassinummer
    F59J203361 
  • Kw / hk
    136 / 182 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Rattautomat 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Mintblåmetallic 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går mjukt och fint.

  • Skick interiör:

    Omklädda säten i originalstil. Toppskick!

  • Skick exteriör:

    Karossen är helrenoverad och omlackad och är i mycket fint skick. Något stenskott finns samt ett 2 cm märke på huven. Bra krom.

  • Skick helhet:

    Snygg och prydlig bil som går fint.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2007-08-31
Ursprungsbesiktning 1999-08-30 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1999-09-03
Besiktningsperiod - 2003-08-31
Senast godk besiktning 2001-08-27
Skattebefriad Ja
Antal ägare 2

Ägarens kommentar

Äldre renovering som hållt sig jättebra. Kom till Sverige från USA 1999.

Fakta om modellen

Även om Impala som modell bara hade ett år på nacken väntade stora förändringar 1959. Nu var taklinjen tre tum lägre – och karossen tre tum bredare. Fenorna hade också fått en annan form. Det mest karaktäristiska var nog ändå de stora droppformade bakljusen och ögonbrynen som löpte över större delen av nosen.
Första årsmodellen 1958 hade Impala varit top of the line-modellen av Bel Air men redan året efter var den en egen modell som fanns både som tvådörrars Sport Coupé, fyrdörrars Hardtop, fyrdörrars Sedan och cabriolet. Basmotorn var Chevrolets 283 kubiktum stora Turbo Fire V8 på 185 hk, men Impala gick även att beställa med en hetare 283 på 290 hk och den stora Turbo Thrust 348:an som gick att få i storlek från 250 till 335 hk. Nytt var också stötdämpare istället för bladfjädrar, dessutom gick det nu att köpa till luftfjädring.
I standardutförande ingick armstöd både fram och bak, en elektrisk klocka och dubbla solskydd. Bland de nya tillbehören för året fanns 6-stegs elsäte och Speedminder – som med en ilsken ton varnade om man körde för fort. Sammanlagt byggdes nästan 500 000 Impala 1959.

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG