Visa alla bilder

BMW 850iA V12 — 1992

Första från Bayerische Motoren Werke med V12-motor. Fint original i nära toppskick!

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Kom till Sverige bara två år gammal. Lite körd sedan dess – och knappt inget alls de senaste tio åren då den stått på museum. En mycket högteknologisk bil som aldrig blev den storsäljare BMW hoppades på."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
171 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
10892
SKÅNES-FAGERHULT
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande BMW 850iA?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande
Frans Johansson
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Kom till Sverige bara två år gammal. Lite körd sedan dess – och knappt inget alls de senaste tio åren då den stått på museum. En mycket högteknologisk bil som aldrig blev den storsäljare BMW hoppades på."

Beskrivning

Ett mycket välhållet exemplar av BMW:s moderna Gran Turismo-klassiker. Denna E31 är en 850iA vilket betyder den fantastiska V12-motorn på 296 hk och fyrstegad automatlåda från ZF. När det här exemplaret ställdes av redan 2007 hade det bara gått 9 500 mil vilket gör den till en av få lågmilare som finns kvar.
Originallacken är fortfarande mycket fin medan den sobra skinninredningen behöver en lättare rengöring. Det enda som inte är som från fabrik är träratten. Bilen har idag körförbud men startar och går fint i motorn. Bilen är välutrustad, med bland annat taklucka och Bavaria CD-stereo.
BMW 8-serie kom som ersättare till respekterade 6-serien men blev aldrig någon storsäljare. Detta var dock BMW:s Top of the line med mängder av modern teknik som den fina multilinkbakvagnen, elektroniskt ställbara stötdämpare och den första sexväxlade manuella lådan.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1992/1992 
  • Första registreringsdatum
    1994-12-07 
  • Avläst mätarställning
    9530mil 
  • Kw / hk
    220 / 295 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Automat 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Röd  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Startar lätt och fint. Handlingar finns. Mycket lite körd de senaste 10 åren.

  • Skick interiör:

    Lätt smutsig, rekonditionering rekommenderas. Träratt monterad ej original.

  • Skick exteriör:

    Mycket fin i lacken, eventuellt är vänster bakskärm omlackad (väldigt bra arbete).

  • Skick helhet:

    Fin originalbil i toppskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus Avst 2007-08-27
Ursprungsbesiktning 1994-12-07 (regbes)
Datum i trafik 1:a gång 1995-03-01
Besiktningsperiod - 2008-05-31
Senast godk besiktning 2007-05-02
Skattebefriad Nej
Antal ägare 7

Ägarens kommentar

Spännande bil för den teknikintresserade, fantastisk motor och mycket hög kvalitét på hela bilen.

Fakta om modellen

E31 var första generationen av BMW:s stora men sportiga 8-serie, som fanns både med V8 och V12. När bilen presenterades på Frankfurt Motor Show i slutet av 1989 var det resultatet av nästan tio års utvecklingsarbete och tanken var något betydligt modernare än gamla 6-serien. 8-serien var den första produktionsbilen med V12 som erbjöds med sexväxlad manuell låda, samtidigt var det också en av de första med elektronisk gaspedal. Tillsammans med Z1 var detta också en BMW:s tidiga med multilink-bakvagnen.
E31 fanns med en rad motorer. Minst var 840i som först kom med 4-litersmotor på 282 hk. Från mitten av 1995 såldes den med den aningen större 4,4 liters motorn med lika många hästar, men med bättre vridmoment och aningen bättre bränsleekonomi.
850i kom 1990 och var BMW:s första med V12-motor, som i det här fallet var på fem liter och 296 hk. Till den kunde man sedan välja på antingen fyrväxlad automat eller sexväxlad manuell låda.
I samband med att 850 CSi kom 1992 döptes 850i om till 850Ci. Dessutom tillverkades modellerna parallellt under två år. Inte så rörigt egentligen men ändå en källa till förvirring eftersom 850i hade V12:an på 296 hk och Ci var på 322.
Längst upp på stegen hittades dock 850 CSi – i grunden med samma motor som i 850 i men modifierad för att ge hela 375 hk. Med fyrhjulsstyrning och modifierad hjulupphängning var 850 CSi något alldeles extra!

Lagerort och visningsinfo

Välkomna på visning enligt nedan:
·     Söndagen den 17 juni kl 13-19
·     Måndagen den 18 juni kl 15-20
·     Måndagen den 25 juni kl 15-20

Visningsadress: JÄNNAHOLM 8510, 280 40 Skånes Fagerhult

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till kundtjänst på 0705-656727.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning. Hämtning skall ske senast 14 dagar efter auktionsdagen, därefter debiteras 100 kr/dag i garageavgift om inte annat överenskommits.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG