Visa alla bilder
Visa film

Heinkel Kabine 150 (174cc) — 1956

Riktigt fin Heinkel mc-bil i originalutförande och med en välkänd och även väldokumenterad musikalisk historik. Bland annat.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande
Shaun Major
Export
Skicka meddelande

"Rolig och representativ trehjuling med mycket kännedom och erfarenhet från och av den här värderingsmannen."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
76 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
13845
SANDARED
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
100 - 130 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman väst
Skicka meddelande
Shaun Major
Värderingsman väst / Export
Skicka meddelande

"Rolig och representativ trehjuling med mycket kännedom och erfarenhet från och av den här värderingsmannen."

Beskrivning

Den såldes ny i Eskilstuna och den nuvarande ägaren, tillika övertecknads äldre bror med bakgrund på tidningen Teknikens Värld, köpte Heinkeln 1980. I olika omgångar har hans yngre bröder (min tvillingbror och jag) varit fodervärdar åt den lilla bilen. I min vård har den varit på flera turnéer med Kravalljazzorkestern HejåhåmedPeter (film och bilder). Vi har spelat och kört runt med dessa fordon på Österlen, Gotland, Bohuslän och i Småland, Hamburg och Berlin. Auktionsbilen har varit med på de flesta av turnéerna, men fick ledigt från Berlinturen.

Som fodervärd har det inneburit löpande underhåll, fix och service. Och att se till att få motorn renoverad och karossen lackerad efter en trafikskada. Bilen levereras nybesiktigad och därmed besiktningsbefriad.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1956/1956 
  • Första registreringsdatum
    1956-01-01 
  • Avläst mätarställning
    41 300 km 
  • Regnr
    ERM565 
  • Chassinummer
    304462 
  • Kw / hk
    7 / 9 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Korallenrot 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn renoverades för 10 år sedan av en i Sverige verksam tysk medlem av Heinkel-Club Deutschland. Borrning, kolv, topp med ventilstyrningar, Dynastart (kombinerad generator och startmotor) och svingbussning i mässing. Bromsar, växling och gas måste hanteras som den här bilen vill, annars protesterar den. För en köpare utan erfarenhet av fordonstypen håller övertecknad gärna en liten introduktionskurs.

  • Skick interiör:

    Originalmatta och sidoklädsel, sätet är omklätt i ett tartantyg liknande originalklädseln. Vidare är taksuffletten förhållandevis ny, bilen är extrautrustad med den fina mekaniska originalklockan från Kienzle och ett bagageräcke i originalutförande. Detta räcke nytillverkade vi i en liten serie, då det var nödvändigt för tuba- och tvättbrädetransport under jazzturnéerna.
    De små djuren på insidan bakrutan, ekorren och björnen, limmades dit tidigt i bilens liv av den första ägaren och har fått sitta kvar hela tiden.

  • Skick exteriör:

    Hantverksmässigt omlackerad i originalkulören Korallenrot för 15 år sedan. Då fick även stötfångarna nytt krom. Bilen har aldrig varit rostig eller svetslagad. På bilderna sitter det ingen bakruta i, gummilisten var dålig i ett hörn och ska bytas ut. Vi väntar på en ny list från Tyskland och rutan kommer att vara monterad vid leverans.

  • Skick helhet:

    En Heinkel Kabine i ett korrekt, snyggt och originaltroget skick med mycket historik och bilddokumentation. En stabil spelare under perioden när vi körde mycket jazz på tre hjul.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 1988-05-07 (Konvert)
Ursprungsbesiktning: 1956-01-01 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1956-01-01
Senast godkända besiktning: 2015-09-14
Besiktigad tom: - 2017-09-30
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Ja
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

Flygplanskonstruktören Ernst Heinkel fick inte tillverka krigmateriel/bomblplan efter andra världskriget och styrde produktion och utveckling mot tvåhjulingar, likt italienska Piaggio hade gjort och därmed visat vägen för smarta fordon i efterkrigstidens Europa. I Heinkels Stuttgart-fabrik tillverkades bland annat scootern Heinkel Tourist med en encylindrig fyrtaktsmotor. Inspirerad av BMW:s Isetta mc-bil konstruerade han vidare en scooter med kaross, en kabinenroller, en kabinscooter med motorn från Tourist-scootern. Fordonstypen kallades mc-bil i Sverige (till exempel Heinkel, Messerchmitt, Fulda och BMW) och var väldigt populär i vårt land på sent femtiotal/tidigt sextiotal. På den tiden var det lättare att få mc-körkort än bilkörkort, och Heinkel Kabine tillsammans med de andra microbilarna definierades som en mc med sina tre hjul.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Sandared

Kontakta värderingsmannen/ombudet för att boka en tid för visning:

Classic Car Depot
Shaun Major
+46 709 724007
shaun@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2021-07-14.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG