Visa alla bilder

Zündapp KS601 med Sidvagn 2-cyl Boxermotor — 1952

Ovanligt sidvagnsekipage, KS 601 Elephant ett bra objekt för renovering.

Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Sidvagns mc som bör ut på vägarna igen, en mycket eftertraktad modell som efter renovering kan bli hur fin som helst."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
90 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12692
ASARUM
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Zündapp KS601 med Sidvagn?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Ted Gryth
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Sidvagns mc som bör ut på vägarna igen, en mycket eftertraktad modell som efter renovering kan bli hur fin som helst."

Beskrivning

Denna mc har inte varit i trafik sedan 70-talet, dåvarande ägare renoverade och lackerade maskinen men hann aldrig färdigställa den innan sin bortgång. Har fått sina törnar och skavanker genom lång tids förvaring i lager och garage. Nuvarande ägare har haft den i sin ägo under många år men inser att tiden inte räcker till för att göra klart detta objekt.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1952/1952 
  • Första registreringsdatum
    1974-04-24 
  • Avläst mätarställning
    66923 km 
  • Kw / hk
    20 / 28 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 4-vxl 
  • Klädsel
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn går runt, ej startad. Behöver genomgång av bromsar, elsystem mm.
    Slutdelen av ljuddämparna avrostade. Gaswire:ar avklippta.

  • Skick interiör:

  • Skick exteriör:

    Äldre lackering som fått lite skavanker, bagageluckan på sidvagnen har lackblåsor.

  • Skick helhet:

    Ett bra objekt som efter en total genomgång kan bli ett härligt veteranekipage.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 1982-08-20
Ursprungsbesiktning: 1974-04-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: 1974-04-24
Senast godkända besiktning: 1974-05-29
Besiktigad tom: Körförbud
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 6

Fakta om modellen

Zündapps första motorcykel kom 1921, och hade beteckningen Z22. Slogan var "Motorrad für Jedermann", vilket betyder "Motorcykel för alla". Z22 var enkel (och därför ganska pålitlig) konstruktion som producerades i stort antal. Motorn var en encylindrig, luftkyld tvåtaktsmotor med motorvolymen 211 cm3 och effekten 2,25 hk.

Zündapp började tillverka tyngre motorcyklar, K-serien, år 1933. K:et står för kardandrift. Serien omfattade motorcyklar med motorvolymer från 200 till 800 cm3, och höjde Zündapps marknadsandel i Tyskland från 5 % till 18 %.

Från 1940 och fram till 1944 producerade Zündapp 18 000 exemplar av KS 750. Det var en modell med sidvagn, som var optimerad för terrängkörning. Den hade inte bara backväxel och drift på sidovagnens hjul, vilket i sig är mycket ovanligt för motorcyklar, den hade också differentialspärr. Den användes av Wehrmacht under andra världskriget.

Efter kriget började företaget gradvis att producera mindre och mindre maskiner, exempelvis skotern "Bella". Den sista av de tyngre maskinerna kom 1950 – KS 601, i folkmun kallad "den gröna elefanten". Den var utrustad med en tvåcylindrig motor på 598 cm3. Effekten var mellan 28 och 38 hk, beroende på modell. Tillverkningen av KS 601 upphörde år 1958.

Företaget flyttande från Nürnberg till München år 1958, och lade samtidigt ner all biltillverkning. Nürnbergfabriken köptes av Bosch. Företaget satsade istället på lättare modeller; inte bara MC, även mopeder och skotrar. De slutade också med tillverkning av fyrtaktsmotorer, och satsade helt på tvåtaktsmotorer. I början sålde Zündapps mopeder och skotrar väl, men konkurrens från billigare japanska motorcyklar och mopeder gjorde att försäljningen sviktade. Företaget gav upp år 1984 och bommade igen.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Ted Gryth
Telefon: +46 705 65 67 27
Mail: ted.gryth@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Ted Gryth på telefon +46 705 65 67 27

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG