Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 444 L B16 — 1957

Fin "kändis-PV" som förekommit mycket i Teknikens Världs reportage. Ovanligt välvårdad bil och en modell med många unika detaljer som bara fanns detta år. Stod undanställd i närmare 30 år.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Originalbil men med modernare hel framruta utan mittpost och baklysen från årsmodellen efter. Detta monterat när bilen var tre år gammal. Fint välvårdat skick. Till stor del originallack."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
55 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12797
GÖTEBORG
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 444 L?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Originalbil men med modernare hel framruta utan mittpost och baklysen från årsmodellen efter. Detta monterat när bilen var tre år gammal. Fint välvårdat skick. Till stor del originallack."

Beskrivning

Nuvarande ägare är nummer två i ordningen. Bilen kördes fram till slutet av 1970-talet av en herre i Fjugesta som vårdade sin bil ömt. Ursprunglig registreringsnummer: T44053 (Örebro län). Handsydd bilkudde från första ägaren ingår! Istället för att köpa en ny bil lät förste ägaren uppgradera bilen med nyare bakljus från moderna PV 544 och hel "säkerhetsvindruta" (Svenskt Bilglas i Stockolm) genom sin lokala Volvohandlare. Detta gjordes under tidigt 1960-tal. 1983 ställde bilen undan i familjens garage och 2010 togs den fram och fick en teknisk genomgång. Utseendemässigt var bilen lika fin som när den ställdes undan, men några bättringar finns, bland annat byttes två skärmar under första ägarens tid.
Under 2010 köpte motorjournalisten Hans Hedberg, Teknikens Värld, sin dröm-PV och har fortsatt att vårda bilen i dess orenoverade utförande. Service, renovering av förgasare och bromssystem och översyn kylpaket är några åtgärder som gjorts de senaste tio åren. Ekipaget har använts i flertalet reportage i Teknikens Värld och Klassiska Bilar, varit med på utställningar samt på reportageresor. (En sammanställning av reportagen som PDF, kan beställas genom mail till hans.hedberg@teknikensvarld.se)  
Komplett hjuluppsättning med Nokian Hakkapeliitta dubbdäck på original fälg ingår. Original verktygsväska inklusive domkraft. Extrautrustad med Volvos original tvåpunktsbälte (första modellåret för PV-modellen).

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1957/1957 
  • Första registreringsdatum
    1957-01-01 
  • Avläst mätarställning
    168899 km 
  • Kw / hk
    44 / 60 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil  
  • Färg
    Varmgrå 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Bilen går mycket fint med stark B16A-motor och växellåda som inte viner. Ultraljudstvätt av förgasare och inlopp genomförd. Bromsrenovering. Årlig service inklusive oljebyten. Översyn kylarpaket. Fina sommardäck samt fulldubbade vinterdäck på originalfälg. Besiktigad för livet ut!  

  • Skick interiör:

    Hel originalklädsel (överdrag satt på till 2010), helt innertak (original). Tvåpunkts säkerhetsbälte (original säkerhetsutrustning). Dörrsidor samt dörrhandtag och golvmatta bär spår av användandet. Original reservhjul (Trelleborg), domkraft, verktygsväska och förstahjälpen-låda. Hel vindruta med nock (Svenskt Bilglas Stockholm) som monterades på 1960-talet. All eldragning och instrumentering fungerar oklanderligt.  

  • Skick exteriör:

    Original lack utan allvarligare repor. Några små bättringar/ytrostfläckar finns (se foto) men helhetsintrycket är ypperligt. Nypolerad och lackförseglad. Genomgående fint utförande på samtliga kromdetaljer.

  • Skick helhet:

    Ett strålande exempel på att "Volvos Värde Varar". Väl omhändertagen och lätt, tidstypiskt, uppdaterad originalbil. Byt vindruta och baklampor och den blir helt original. Dörrsidor, inre dörrhandtag samt gummi-golvmatta är lätt slitna men fina. Varsamt vårdad med sista besiktningen utförd. Rullar mycket lätt med fin mekanisk känsla i drivlinan.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2020-04-23
Ursprungsbesiktning: 1957-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1957-01-01
Senast godkända besiktning: Datum
Besiktigad tom: 2017-10-20
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 3

Fakta om modellen

PV 444 ses som den svenska folkbilen. Modellen presenterades redan 1944 men produktionen av PV 444 A startade på allvar 1947. Designen var inspirerad av USA-bilar från samma period, främst Pontiac och konstruktionen stod Helmer Petterson (pappa till seglaren och designern Pelle P) och Erik Jern för.
PV 444 L från 1957 som denna bil är är sista årsmodellen av 444:an. Ny B16-motor, modifierad bakaxel med reaktionsstag; elektriska vindrutetorkare; ny kylargrill med stort V-märke i mitten; sidoblinkers ersätts av små runda blinkers fram; nya bakljus med integrerade blinkers och stoppljus på skärmarna, av folkhumorn döpta till "jungfrubröst"; säkerhetsbälten erbjuds som extrautrustning. Produktionen uppgick till 64 087 st L/LS (Special). I augusti kom den 1958 moderniserade PV 544, som tillverkades fram till introduktionen av moderna 140-serien i mitten av 1960-talet. Den absolut sista PV (544 G Sport) rullade av tillverkningsbandet vid Volvos anläggning i Lundby den 20 oktober 1965, klockan 15.00 och hade chassinummer 440 000. Sista bilen transporterades direkt till Volvo Museum.
Det som är extra kul med 57:an är att det är så rolig blandning av gamla och nya detaljer. Nu riktig Volvomotor och sista året med delad framruta, men nya grillen som blev standard på 544 och gamla instrumentbrädan. Blinkers fram placerad inåt och ett stort guldfärgat V (i mässing) i grillen på bakluckan fanns bara detta är. Anledningen till att guld V:et bara fanns ett år var att man på en viktiga USA marknaden ansåg att detta var alltför likt det V som Chevrolet hade på sina bilar för att symbolisera V8-motorer, Volvo gjorde varumärkesintrång ansåg Chevrolet och Volvo fick plocka bort denna detalj.
Allt detta gör "PV 57:a" till den mest speciella PV-modellen anser många Volvosamlare.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Lennart Ström
Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Lennart Ström på telefon +46 705 24 94 10

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG