Visa alla bilder
Visa film

Volvo P1800 ES B20E — 1973

Bilen har gått i rostfria södra Kalifornien till 2015. Omlackad i Sverige. Volvos fina sportkombi som bara tillverkades under 1,5 år. Enligt många Volvos vackraste modell.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Ovanligt fint bruksskick. Proffsigt lackad och fin, renoverad inredning. Går fint. USA-import. Manuell växellåda och insprutningsmotor."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
175 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12762
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
180 - 220 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Ovanligt fint bruksskick. Proffsigt lackad och fin, renoverad inredning. Går fint. USA-import. Manuell växellåda och insprutningsmotor."

Beskrivning

Bilen såldes ny av Volvo i San Diego. Samma ägare från 1974 fram till 2010. Under 2013 såldes bilen till en svensk, bosatt i Pasadena som körde den i två år. 2015 såldes den till en Volvosamlare i Göteborg och togs tillbaka till ursprungslandet och födelsestaden.
Bilen har under 2016 fått en ny lack, i originalkulör hos proffsverkstaden, Ämteruds bensin och bilrenoveringar i Charlottenberg (gamla lacken var solbekt). Samtidigt byttes mattor, klädsel, lister, gummilister, rutlister avgassystem med mera. Bilen har sedan körts cirka 300 mil under de senaste somrarna. Bilen har aldrig varit rostskadad eller krockad.
Stötfångare, alla karossdetaljer, motor, motorrum, glas osv är original. Mätaren är bytt till kilometermätare, (begagnad) vilket krävdes vid inregisteringen i Sverige. Bilen har enligt vår bedömning gått sammanlagt cirka 20.000 mil (kan ej garanteras).
Tillfälle att förvärva en hel och fin, rostfri ES med känd historik och fräscht utseende.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1973/1973 
  • Första registreringsdatum
    1987-02-05 
  • Avläst mätarställning
    334000 km 
  • Regnr
    FYJ69F 
  • Chassinummer
    ZZZ25ZHH036363 
  • Kw / hk
    92 / 126 
  • Drivmedel
    bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Konstläder 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Går bra, men glapp i tank och tempmätaren. Nybesiktigad. Nu dags för års-service.

  • Skick interiör:

    Normalt skick, ny klädsel på instr. bräda, innertak, dörrsidor mattor och säten. Nya däck.

  • Skick exteriör:

    Jättefin kaross rak och hel. Liten bättring finns i framkant på motorhuv, syns knappt.

  • Skick helhet:

    Mycket fint brukskick. Går bra, startar lätt och känns bra i motor växellåda och bromsar. Osäker funktion på overdriven, går i ibland, behöver servas.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2020-03-24 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2020-03-24 (regbes)
Datum i trafik första gången: (730101) OBS! Fordonet är taget i trafik tidigare i annat land
Senast godkända besiktning: 2020-03-30
Besiktigad tom: - 2022-03-31
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: -

Fakta om modellen

En av de mest ovanliga och linjesköna Volvobilar som byggts. Idag eftertraktad samlarbil över hela världen. Det byggdes totalt cirka 30.000st. Volvo P1800 mellan 1962 till 1973. ES-modellen (sportkombin) byggdes bara under senare halvna 1972 och under 1973 i samanlagt 6000 exemplar. När denna modell visades 1972 ville ingen köpa den gamla P1800 Coupé-modellen längre, alla ville ha ES:en. Senare sportkupéer som blev P1800:anss efterföljare blev 262 Bertone och 780 Bertone. P1800 togs fram av designfirman Frua i Italien, men ritades av den unge svenske designern, Pelle Petterson 1959-1960, när han praktiserade hos Frua. Detta var hemligt de första 20 åren, då Volvo önskade italiensk design, därför anlitades Frua.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft
Telefon: +46 708 20 21 13
Mail: michael.luft@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG