Visa alla bilder

Volkswagen 1303S Wasserboxer WBX-motor — 1974

Ovanlig bubbla med VW bussens 2,1 liters, 95 hk Wasserboxermotor (WBX). Byggd med VW- fabrikens egen prototyp med vattenkyld motor som förebild. Mycket fin bil.

Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Fint ombygge som gjorts av specialist."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
43 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12809
LJUNGSBRO
RESERVATIONSPRIS
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volkswagen 1303S?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Lennart Ström
Redaktör
Skicka E-post meddelande

"Fint ombygge som gjorts av specialist."

Beskrivning

Bilen är ombyggd av en entusiast i Järna med stor omsorg, för att efterlikna prototypen som Volkswagen själva tillverkade. WBX = WasserBoXer. Utrustad med 2,1L vattenkyld boxermotor, typ ”MV”, från Typ2, försedd med lambdareglerat motorstyrsystem och katalysator. Ger 95 hk. Originalväxellåda, 4 vxl.
Bilen är alltså vattenkyld. Kylaren sitter innanför bagagehuven där reservhjulet brukar stå. Kylsystemet kommer från en VW Transporter och har en termostatstyrd elfläkt. Vattenrören är dragna innanför höger tröskel och är dolda under mattan. Värmepaketet kommer också från en Transporter. Ger med fläkten skön värme och imfria rutor.

Originalfärg, benämnd Pilgrön. Fälgar från VW Big. Ombyggnationen är godkänd av Bilprovningen.

OBS! Ej testad/genomgången av Bilweb Auctions. Beskrivningen bygger på ägarens uppgifter. Vinnande budgivare får själv kontrollera och bedöma bilens skick innan den hämtas.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1974/1974 
  • Första registreringsdatum
    1974-09-11 
  • Avläst mätarställning
    65000 km 
  • Kw / hk
    37 / 50 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Grön 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Inga renoveringar har behövts göras. Motorn startar och går utmärkt. Inga tecken på att gå varm. Bilen har god väghållning och bra bromsar. Bra mönster i däcken. Bilen är precis besiktigad utan anmärkning.

  • Skick interiör:

    Nytt innertak och nya bälten bak våren 2020. Framstolarna kommer från VW Golf. Baksätet är klätt i tyg som liknar framstolarna.
    All installation av vattenkylningen som passerar kupén är mycket välgjorda och dolda under mattan.
    Bränslemätaren visar inte alltid rätt.

  • Skick exteriör:

    Finns lackblåsor, men de sitter på tydliga och lätt åtgärdbara platser. Bakskärmarna och plåt under motorhuv byttes vid ombyggnaden.
    Lackskada under tanklocket från bensinstänk/läckage. Finns någon bättring som inte är perfekt.
    Bra krom.

  • Skick helhet:

    Med lite lackarbete kommer bilen att bli väldigt fin. En ordentlig motortvätt och upp-putsning av vissa detaljer på motorn skulle höja utseendet.
    Olje- och filterbyte samt nya tändstift gjordes senast i höstas. Ägaren uppskattar att bilen bara har körts ett par 100 mil om året under den senaste tiden.
    Dokumentation från bilens tidiga år medföljer.
    Om så önskas finns bilens förra vattenboxer på 1,9L med förgasare kvar och kan följa med i köpet.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2019-04-17
Ursprungsbesiktning: 1973-09-26 (typbes) (Ombes:20031006)
Datum i trafik första gången: 1974-09-11
Senast godkända besiktning: 2020-06-10
Besiktigad tom: - 2022-06-30
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 8

Fakta om modellen

Åtskilliga personer har stoppat in allehanda motorer i en VW T1. Detta är ett försök att efterlikna Volkswagens egna prototyp, då man monterade in en vattenkyld boxer från VW-bussen, Typ 2, T3-modellen

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Lennart Ström
Telefon: +46 705 24 94 10
Mail: lennart.strom@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Lennart Ström på telefon +46 705 24 94 10

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG