Visa alla bilder

Citroën C6 Conduite Interieure — 1929

Förkrigs-Citroën i ett fantastiskt originalrenoverat skick. I entusiastkretsarna för varumärket benämns den som en Propulsion Arrière, det vill säga en Citroën med en traditionell bakhjulsdrivning och en i övrigt förhållandevis traditionell bil från 1920- och 1930-talet.

Peter Sundfeldt
Värderingsman
Skicka meddelande

"Mycket noggrant utförd renovering till ett väldigt fint originalskick."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
115 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12709
ÖDEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
260 - 300 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Peter Sundfeldt
Värderingsman väst
Skicka meddelande

"Mycket noggrant utförd renovering till ett väldigt fint originalskick."

Beskrivning

Ägaren har skrivit en liten text om renoveringen, vi låter honom själv berätta:
"Är idag en glad pensionär sedan flera år tillbaka, har sedan ungdomen sysslat med bilar, först som bilmekaniker, och sedan 50 år tillbaka som egen företagare i bussbranchen, och på fritiden sysslat och reparerat veteranbilar.
Hur börjar man en berättelse om en gammal bil som varit i mina tankar sedan 40 år tillbaka. Första gången som jag fick höra om denna bil var genom en god vän.
Detta var i början av 1970-talet, vi åkte till platsen där bilen fanns. Den var uppställd i ett gammalt hönshus och var i ett mycket fint skick. Jag blev givetvis helt betagen av bilen och vill gärna köpa den. Ägarna som köpt den via en annan köpare som genom kontakter köpt bilen i Norge ville inte sälja den, utan skulle själva göra den i ordning när de blev pensionärer. Bilen denna Citroen C6 1929, hade alltså inköpts i Norge av Gårdbruker Rolf Sorge, Råde den 15 april 1965. Bilen blev nedmonterad och överförd till Sverige utan tullintyg, och senare hopmonterad i Sverige. (Bilen är omnämd i Autogenial medlemsmatrikel nr 215 b.)
(Bifogar vissa intressanta dokument från detta köp) Så nästan 35 år senare:
2005 träffar jag på ägarna till bilen och frågar om den nu är färdig. Nej, men nu kan du få
köpa den svarar dom, hur ser då bilen ut? Du får komma och se den och ge oss ett pris! Några dagar senare kör vi bort och tittar på bilen, och den var inte lika fin som tidigare, för 35 år sedan, rostangripen hål i skärmar och dörrar, fuktskadad och söndrig klädsel, råttbon lite varstans , alltså i ett eländigt skick, på grund av en dålig uppställningsplats.

Jag köper bilen till slut. Tar hem den och börjar med att genom Svensk Bilprovning göra en ursprungsbesiktning, enär bilen ej hade några tullhandlingar. Bilen blir helt nedmonterad,
och reparation börjar. Blästring av ram, m.m. Motor, växellåda och kardan renoveras, lagning, svetsning av skärmar och dörrar, alltså en totalrenovering av bilen. Började i feb. 2006 och har jobbat från och till i 4 år. Har haft en del problem att skaffa reservdelar, men genom ett gott samarbete med Depanoto i Nogent Le Rotrou i Frankrike, har jag hittat det mesta till bilen. Lackeringen lämnade jag in till Kopperöds Bil & Lack Uddevalla som gjort ett mycket fint arbete, samt omklädsel av stolar, tak m.m. är gjort av $-Klädsel Stigen.

I feb. 2010 var bilen nästan klar förutom kylet som vart inlämnat för omcellning försvunnet. Problemet var att kylarfirman gått i konkurs. Hade även betalt 11,000:- kr i förskott som givetvis var borta. Men med god hjälp av Göteborgs kylarservice, (som tagit hem ett kyl till min bil för konkursboet som ej kunnat hämta ut det), kom kylet äntligen på plats

Ett kuriosadetalj är att norska ägaren Andreas Sorge blev erbjuden att köra bilen till Citroen i Frankrike på 1950 talet och välja sig en valfri Citroen gratis!!

Började göra bilen klar för reg-besiktning, sökte tid, men här blev det problem, ursprungs­ besiktning var gjord 2006, och 2008 övertog Transportstyrelsen från Trafikverket, vilket med­ förde att de ej kunde hitta någon ursprungsbesiktning på bilen. Till slut blev det ändå klart och bilen blev reg-besiktad i juni 2010, reg.nr CGG 430.

Detta är i mycket stora drag hur man kan lägga ned c.a 4 år på att reparera en gammal bil. Har även låtit Svenska Citroenklubben besiktiga den för MHRF-försäkring, enligt besiktning­ sman Robert Janssons utlåtande: Kan inte bli bättre!"

Holger Alexandersson
Medl nr: 8230 Svenska Citroënklubben

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1929/1929 
  • Första registreringsdatum
    2010-06-12 
  • Avläst mätarställning
     
  • Regnr
    CGG430 
  • Chassinummer
    10271 
  • Kw / hk
    42 / 57 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Tyg 
  • Färg
    Ljusgrön/svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Oklanderlig funktion i motor och låda, ett bra motoröra och känsla för osynkat är bra egenskaper för en chaufför av en Citroën Six från 1929. Trivsel- och marschfart ligger mellan 60-70 km/h.

  • Skick interiör:

    En Conduit Interieur betyder just att köra inomhus och då kan man ju kosta på sig bättre material i hytten. Vackert och sobert originaltyg på sofforna och härligt träarbete in i detalj. En nästan lite klassisk marin känsla. Mitt i all det vackra tittar en del av den brun-orange drivlinan upp vid växelspaken. Färgen är original och det ska inte vara någon damask där heller.

  • Skick exteriör:

    Otroligt fin lackering som är lika fin nu som när den var ny för 10 år se'n. Bilen är ändå ingen utställningsbil, även om den ger det intrycket. Den är till för att användas, menar ägaren.

  • Skick helhet:

    En bedårande representant för varumärkets tidiga och bakhjulsdrivna period, och en ännu ovanligare representant för farfarsbilarna, förkrigsbilarna, i Sverige.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2010-06-12
Ursprungsbesiktning: 2010-06-07 (regbes)
Datum i trafik första gången: 2010-06-12
Senast godkända besiktning: 2010-06-07
Besiktigad tom: Besiktningsbefriad
Årsskatt: Skattebefriad
Antal ägare: 1

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Peter Sundfeldt
Telefon: +46 705 38 80 22
Mail: peter.sundfeldt@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till
Peter Sundfeldt på telefon +46 705 38 80 22 eller

Hämtning skall ske senast fredagen den 3:e juli 2020.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären
  • Om du genomför hela köpet på distans har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG