Visa alla bilder
Visa film

Volvo S60 Challenge Racebil T-5 R Evo — 2002

Volvos sista egenproducerade original tävlingsbil. Kördes bland annat av prins Carl Philip i serien S60 Challenge 2003-2005. Detta exemplar gömdes undan för att visas på muséet.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka E-post meddelande

"Fullt körbar, helt skadefri. Nyskick i stort som smått. Aldrig tävlingskörd, endast använd av Volvos experimentavdelnings testförare och som uppvisninsgsbil av bland annat Volvoföraren Jens Edman. Säljs oregistrerad."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
419 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11649
BORÅS
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo S60 Challenge Racebil?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Michael Luft
Förordnad värderingsman museum och samlare
Skicka E-post meddelande

"Fullt körbar, helt skadefri. Nyskick i stort som smått. Aldrig tävlingskörd, endast använd av Volvos experimentavdelnings testförare och som uppvisninsgsbil av bland annat Volvoföraren Jens Edman. Säljs oregistrerad."

Beskrivning

I början av 2000-talet var Volvo starkt närvarande inom svensk racing. Den nya STCC-serien dominerade och JTCC-serien för juniorer blev inkörsporten. Därför beslöt Volvo att göra en tävlingsversion av S60 T5-modellen och starta Challenge-serien.
Detta var senast som Volvo själva satsade på en egen tävlingsklass med egenutvecklad racingbil. Just denna bil (med nummer 26) byggdes av Volvo till Richard Rydell som sponsorbil till tävlingar i Sverige när Richard körde i Europa i ETCC. Den kom dock inte att användas utan sparades som reservbil och gömdes undan (från de övriga 25 tävlingsbilarna), på Volvos experimentverkstad under 15 år (mannen som byggt just denna bil heter Bjarne Samuelsson och arbetar alltjämt med specialbilar på Volvo). Planen var egentligen att visa den på muséet men nu säljs den istället. Bilen är fullt körbar och går som en racerbil ska. Den användes bland annat av Teknikens Värld i ett reportage i våras och enligt testreportern så är styrning, chassi, drivlina och bromsar av världsklass.
Bilen har tidigare visats för internationella journalister men aldrig tävlingskörts varför den fortfarande är likvärdig med ny.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    2002/2003 
  • Första registreringsdatum
     
  • Avläst mätarställning
    40 mil 
  • Kw / hk
    195 / 265 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    5-växlad manuell  
  • Klädsel
    Racingstol Sparco 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

  • Skick interiör:

  • Skick exteriör:

    Skav och små skrap på frontspoilern, från koner, vid körning av journalist.

  • Skick helhet:

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Volvo original tävlingsbil / Ej registrerad, byggd 2002.

Fakta om modellen

Nya klassen ”S60 Challenge” blev språngbräda för talanger som ville vidare till STCC. Tävlingarna kördes parallellt och förarna fick tillfälle att visa upp sig inför en stor publik med uppemot 20 000 besökare per race, TV-sändningar och mycket mediabevakning och bland förarna fanns bland annat HKH Prins Carl Philp och många av dagens stora racingstjärnor.

2,3-liters T5-turbomotor plomberades av Volvos tävlingsverkstad, detta för att bibehålla jämnheten i Challengeklassen. Officiell effektsiffra angavs till 265 hästkrafter, men opartiska senare testbänksmätningar visade snarare på ”285-300 hk”. Bilen var rejält lättad med en startvikt på endast 1 250 kilo, chassit hade Öhlins-dämpare,

Totalt 26 stycken S60 Challenge-bilar byggdes, sista bilen, ”#26” byggde Volvos tävlingsavdelning som reserv- och demobil som användes vid några få särskilda VIP-visningar men inte så mycket mer. Bilen har aldrig tävlats med utan ställdes undan för att visas på museet längre fram.

S60 Challenge-serien tävlades flitigt i STCC med mera fram till 2007, de 25 tävlingsbilarna såldes sedan för relativt höga priser av de olika tävlingsteamen runt om i världen. S60 Challenge-bilarna är kända för att vara slittåliga och starka och fortfarande tävlas det med S60 Challenge inom både långloppsserier som klassisk racing. Men denna bil, nummer ”#26”, som gömdes som sagt undan för att äntligen visas upp i nyskick. Som ett livs levande museiföremål men fullt körklar för den som vill tävla med den i olika historiska och klassiska serier.
(Mer info om historien under vår flik på engelska.)


Basfakta
Volvo S60 Challenge
Ursprungligt pris (2002): 485 000 kronor plus tillval.
Motor: Bensin. 5-cylindrig tvärmonterad radmotor med dubbla överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kamrem. Kompression 9,0:1. Borrning/slag 90/81 mm, cylindervolym 2 319 cm3. Max effekt 265 hk (195 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 2 000-4 500 r/min.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R18.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft

Mail: michael.luft@bilwebauctions.se
Telefon: +46 708 20 21 13

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på telefon 031 - 93 33 31 eller till Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13
Hämtning skall ske senast fredagen den 5:e juli. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG