Visa alla bilder

Volvo PV 444 HS B4B — 1954

En trevlig Jämtlandsbil. Komplett med en rad tidstypiska tillbehör.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Välhållen bil i bra originalskick. HS var den finaste modellen av Volvo PV 1954!"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
70 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11948
ÖSTERSUND
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 444 HS?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Välhållen bil i bra originalskick. HS var den finaste modellen av Volvo PV 1954!"

Beskrivning

En genuin Norrlandsbil som aldrig är renoverad men någon gång omlackerad. Den här PV:n med komplett historik och mycket dokumentation har bara haft tre ägare sedan den såldes ny på Bilbolaget i Östersund – och har idag en härlig patina.
Bilen som hela sitt liv bara rullat i Östersundsområdet är av den mer utrustade HS-modellen, dessutom extrautrustad med keps, dimljus, reflextejpad bakre stötfångare (från 1956) och kromat slutrör. Den är också förbered med antenn och högtalare.
Då nuvarande ägare tog över bilen 1987 gick han igenom bromsar och B4B-motorn. Dessutom lät han en pensionerad bilplåtslagare från Bilbolaget i Östersund förbereda karossen inför omlackeringen. Normalt mindre oljeläckage kring motor och drivlina förekommer.
Invändigt är bilen helt orörd med mycket fin klädsel eftersom bilen haft överdragsklädsel. Innertaket är dock missfärgat men helt. Invändigt är lacken numera matt, vilket den röda originalfärgen lätt blev med tiden.
Den här PV444:n rullar på radialdäck med bra mönster och påmonterade vita däcksidor. Till bilen kommer en pärm med dokument.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1954-01-01 
  • Avläst mätarställning
    163450 km 
  • Kw / hk
    32 / 43 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Mörkröd 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Normalt mindre oljeläckage kring motor och drivlina förekommer. Motorn är ursprungsmotorn men öppnad 1989 och delvis renoverad (nya kolvringar, vevlager och renoverad topp etc.), originaltoppen togs då ur då delar inte fanns att få tag på den tiden men medföljer bilen (finns numera nytillverkat) Radialdäck med bra mönster, med påmonterade vita däcksidor.

  • Skick interiör:

    Orörd. Några småskador på lister och paneler. Innertaket missfärgat av fukt samt lös takisolering,bakrutan eftertätad.

  • Skick exteriör:

    Äldre utvändig omlackering. På sina ställen några små repor och andra mindre lackskav.

  • Skick helhet:

    Bruksbil i bra originalskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Itrafik 2005-05-25
Ursprungsbesiktning: 1954-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1954-01-01
Besiktigad tom: -
Senast godkända besiktning: 2017-09-22
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare: 3 

Ägarens kommentar

Bilen är köpt ny på Bilbolaget i Östersund. Förste ägaren hade den till 1962 då han köpte en ny Amazon. Andre ägaren (svåger till första ägaren) hade den till 1987 då han fick erbjudande att köpa Amazonen som svågern köpt. PV’n gick ca 2000mil mellan 1954-1987. Vi köpte den 1987 och fick efter någon vecka en kolvring som gick sönder.Motorn renoverades med byte av kolvringar och en kolv (ringen gick sönder inåt och skadade inte loppet på cylindern), vevlager byttes och toppen renoverades. Bromsar renoverades och bilen lackades om då originalfärgen hade som egenhet att mattas fort. Invändigt är bilen helt orörd, inte omklätt tyg eller så. Det är originaltaket från ny, därav lite missfärgat. På bakre stötfångare sitter reflextejp som de fick sätta på enligt nya krav 1956, de flesta satte på reflexer vid den tiden.Huvkråkan hade ägarna sparat och gav oss inlindat i papper då de fick plocka bort den efter nya reglerna 1959. Bilen har gått hela tiden i Östersundsområdet och troligtvis inte lämnat Jämtland någon gång sedan den levererats ny. Vi har kört bilen sparsamt ( 10-20 mil/år sedan 1987) och alltid förvarat den i varmgarage sedan den renoverats. Under denna vinter har jag åtgärdat de anmärkningar som besiktningsmannen hade inför förra auktionen och servat upp bilen med nya tändstift, tändkablar, nya brytarspetsar, olja och filter samt smörjt upp bilen så den är redo för nya trevliga sommar turer. En pärm finns som följer med från tidigare ägare och främst andra ägaren.

Fakta om modellen

PV 444 H och lyxigare HS kom i december 1954. Nu med betydligt fler förändringar än på länge. Man hade höjt och breddat vindrutan, gjort vindrutestolparna smalare, breddat bakrutan och tagit bort mittstolpen. Bakljusen hade flyttat upp på karossidan. Det tidigare liggande reservhjulet stod nu upp i bagaget som med det blev väsentligt rymligare. Under tillverkningen av H-modellen infördes bland annat en bättre växellåda och S-versionen fick slanglösa däck. En bit in på H-modellen gick man också från cellulosalack till syntet.
Bland H-bilarna märks också den mycket basenkla PV 444 Export som kom 1955. Volvo PV 444 tillverkades från 1947 fram till 1958 då den ersattes av PV 544.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 5:e juli. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG