Visa alla bilder
Visa film

Volvo 242 Turbo B21 ET — 1983

Den bästa orenoverade original 242 Turbo vi sett. Körd knappt 17.000mil. Två ägare och originallack, motor och inredning. Ovanlig modell, såldes bara i USA, här en 1983:a med den vassaste motorn. Solblekt men inga skador.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Sällsynt fin Volvo 240 av mycket ovanlig och eftertraktad modell. Ingen rost, inga skador, men solblekt. Fin som den är men också bra grund för en omlack, till toppskick. har gått 105.000Miles vilket motsvarar 17.000 svenska mil"

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
110 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11902
GÖTEBORG
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
140 - 170 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Sällsynt fin Volvo 240 av mycket ovanlig och eftertraktad modell. Ingen rost, inga skador, men solblekt. Fin som den är men också bra grund för en omlack, till toppskick. har gått 105.000Miles vilket motsvarar 17.000 svenska mil"

Beskrivning

Denna bil har ägts från ny 1983 fram till 2014 av en Volvoentusiast i San Diego som hade den som andrabil. Kom till Sverige 2015 och är nu inreggad och körklar. Bilen är av ovanlig modell då tvådörrars turbo bara såldes i USA. Man sålde 500 bilar 1983 i USA för att kvala in produktionsmässigt till motorsportserien ETCC, Grupp A (European Touring Car Championship) och då var USA en större marknad för dessa bilar. Volvo hade stora framgångar med tävlingsversionen av denna modell 1983-1985.
Just denna bil är i helt oskruvat och orenoverat originalskick. Inga skador eller bucklor eller rost. Bilen går fint men behöver en service då den inte körts på några år. Fin i motorrum och bagage och undertill. Inredning ok. Lite solblekta säten. Takluckan fungerar. Fälgarna i silver och lacken upptill solblekt, har tappat pigment. Mycket fin bil trots detta med lacken och enkelt att åtgärda om man vill. En unik samlarbil för den kräsne Volvoentusiasten.

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1983/1983 
  • Första registreringsdatum
    2019-05-08 
  • Avläst mätarställning
    170000 km 
  • Regnr
    AYS21J 
  • Chassinummer
    YV1AX4720D2229944 
  • Kw / hk
    113 / 155 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 5 vxl 
  • Klädsel
    Blå plysch 
  • Färg
    Silver 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Behöver en service, men nybesiktigad utan anmärkning

  • Skick interiör:

    hel och fin men sprickor på instrumentbrädan finns under solskyddet.

  • Skick exteriör:

    Toppenfin kaross, sannolikt den bästa vi sett. Solblekt lack uppepå och solblekta svarta detaljer.

  • Skick helhet:

    Trots att den levt i stark sol är det en av de mest fräscha och fina 242 Turbo vi sett. Fin patina som funkar som den är men också lätt att åtgärda då bilen är orörd och spikrak i plåten. Mätarställningen och att bilen ej varit krockad garanteras av säljaren.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2019-05-08 (Förreg)
Ursprungsbesiktning: 2019-05-08 (regbes)
Datum i trafik första gången: (830101)
Besiktigad tom: - 2021-05-31
Senast godkända besiktning: 2019-05-15
Körförbud: Nej
Skattebefriad: Ja
Årsskatt: -
Antal ägare:
OBS! Fordonet är taget i trafik tidigare i annat land

Fakta om modellen

242 Turbo (1981–1985): Replaced the GT as the sporty model, equipped with a turbocharged engine, with the 760T intercooler from late 1983, following the sale of the 500 FIA Evolution cars, which were the first 240Ts to be fitted with this uprated intercooler as standard. The two-door model was available 1981–1984; four-door sedans available late 1981-early 1985 and wagons available 1982-early 1985. Came with new black trim as opposed to the popular chrome trim found on the GLs (grill, door trim, door handles, tail light sills and lens dividers). All came factory stock with 15" Virgo alloy wheels.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Michael Luft

Mail: michael.luft@bilwebauctions.se
Telefon: +46 708 20 21 13

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på telefon 031 - 93 33 31 eller till Michael Luft på telefon +46 708 20 21 13
Hämtning skall ske senast fredagen den 5:e juli. 

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG