Visa alla bilder

Volkswagen Typ 1 Export — 1948

Bilen är bland de äldsta i Sverige och en av första som såldes till en privatperson i Sverige. Två ägare sedan ny. Fint bruksskick och sagolik historia.

Michael Luft
Värderingsman
Skicka meddelande

"Vill påstå att detta är en av de mest sällsynta VW:s som finns i världen, då den varit i samma område sedan ny och hela tiden skötts av leverantörens auktoriserade VW verkstad. Äldre renovering som fortfarande ser bra ut. Fint bruksskick kan man också säga."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
Mäklas info_outline
Objektet är sålt efter förhandling eller förhandling pågår
OBJEKTNR
LAGERORT
11850
VISBY
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
700 - 800 000 SEK
Ej uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Michael Luft
Förordnad värderingsman
Skicka meddelande

"Vill påstå att detta är en av de mest sällsynta VW:s som finns i världen, då den varit i samma område sedan ny och hela tiden skötts av leverantörens auktoriserade VW verkstad. Äldre renovering som fortfarande ser bra ut. Fint bruksskick kan man också säga."

Skickbedömning (Betyg 1-5)

4
Skick tekniskt
3
Skick interiör
3
Skick exteriör
3
Skick helhet

Beskrivning

Bilen är en av de första Volkswagen som såldes till en privatperson i Sverige. Firman som säljer den idag, Visby Bilcity, är samma företag som sålde bilen som ny våren 1949. Hösten 1948 kom de första 20 st Folkvagnarna till Sverige. Scania-Vabis i Södertälje importerade dem på prov. En av dessa såldes till försvaret för utvärdering (denna sålde vi på höstauktionen 2018). Några såldes till andra myndigheter och några hamnade i Södertälje och genomgick tester inför kommande beställningar.
Aktuell bil kom till Sverige med andra leveransen senhösten 1948 och användes under fösta halvåret 1949 som visningsbil av Scania innan den levererades till den nya VW-återförsäljaren på Gotland, Visby Bilcity, som hade beställt bilen till öns länsskogsvaktare Erik Gotthard Söderberg. Söderberg behövde en bil som rullade lätt över stock och sten på Gotlands småvägar när han var ute på sina dagliga inspektionsrundor.
Bilen var modern, lätt och pigg och hade bra fjädring så Söderberg var så nöjd att han behöll bilen i nästan 20 år. Våren 1969 bytte jan in den mot en ny, hos företaget han köpt den.
Åren därefter användes bilen som lånebil till kunder innan den renoverades och sedan fick vara utställningsbil och huvudattraktion i bilfirmans nya café och lunchrestaurang, som döptes till Baggen. Här stod bilen i nästan 40 år fram till 2018. Med jämna mellanrum har den startats upp och servats.
Skicket är normalt välhållet bruksskick. Den har aldrig varit rostskadad men är omlackad några gånger.
Säten och innertak samt mattor är bytta i slutet av 1960-talet och fortfarande i OK skick.
Motor och växellåda ar desamma som när den levererades (matching numbers). Skärmar är bytta när karossen renoverades. Lite smårepor och bucklor finns. Ej perfekt lack. Spackel och slipspår kan skönjas. Bilen ser dock mycket fin ut trots detta och de mesta ursprungliga detaljerna finns kvar. Endast stötfångarna är av ett par år nyare modell.
Bilen har ej startats nu, men det bör inte vara några problem. Bromsar fungerar och belysning om man sätter i ett nytt batteri. (Chassi nr är 1-0107 964. Motor nr 1-039 215)

Teknisk data

  • Årsmodell/modellår
    1948/1948 
  • Första registreringsdatum
    1949-08-03 
  • Mätarställning
    39543 km 
  • Regnr
    I3260 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Kw / hk
    18 / 25 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Färg
    Svart 
  • Klädsel
    Textil 
  • Chassinummer
    1-0107 964 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt: Betyg 4

    Behöver lite startmek men skall sedan fungera väl tekniskt.

  • Skick interiör: Betyg 3

    Omklädd för 40 år sedan, fortfarande OK, ej helt original i tyget.

  • Skick exteriör: Betyg 3

    Bruksskick, äldre omlack, ingen rost.

  • Skick helhet: Betyg 3

    Normalt skick för äldre renovering.

Fakta om modellen

1946 kom Folkvagnsproduktionen igång igen i fabrikens källare i Wolfsburg. Resten var sönderbombat men i källaren stod produktionslinjen från KDF-Wagen projektet nerpackad. Engelska ingenjörstrupper bevakade fabriken och fick i uppgift att sätta ihop några ej färdigbyggda bilar för provkörning.
Bristen på bilar var stor efter kriget och när de såg hur bra VW:n fungerade och gick så beställde de material och snart var produktionen igång. De två tusen första bilarna gick till Frankrike i utbyte mot att de levererade stålplåt till Volfsburg. 1947 gick produktionen över i det tyska Volkswagen-bolaget och man planerade för ökad produktion och export, för att få in pengar till Tyskland. Sverige var en av de första länderna som köpte, (förutom Frankrike), eller snarare bytte till sig bilar. Scania Vabis ville sälja lastbilar och fick under 1948 20 st Folkvagnar i byte som togs till Sverige. (En av dessa sålde vi på VW auktionen 2018 och resten kan ni läsa ovan). Aktuell bil med sin unika historia (som finns fullt verifierad) är en av världens mest unika VW:s då den ägts och körts i samma krets och på samma plats sedan ny. Unikt tillfälle for historiskt intresserad VW-entusiast att köpa en sällsynt välbevarad mycket tidig bil (som är nummer 7964 av drygt 25,7 miljoner byggda bilar).

Lagerort och visningsinfo

Visas hos Visby Bilcity efter bokning på tel: 0705 282916.

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till vår kundtjänst på
031 - 933 331 eller maila till info@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 5:e juli. 
OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG