Alle Bilder zeigen

Volkswagen Typ 1 Export — 1948

Bilen är bland de äldsta i Sverige och en av första som såldes till en privatperson i Sverige. Två ägare sedan ny. Fint bruksskick och sagolik historia.

Michael Luft
Valuator
E-Mail senden

"Vill påstå att detta är en av de mest sällsynta VW:s som finns i världen, då den varit i samma område sedan ny och hela tiden skötts av leverantörens auktoriserade VW verkstad. Äldre renovering som fortfarande ser bra ut. Fint bruksskick kan man också säga."

COUNTDOWN
HÖCHSTES GEBOT
BEENDET
590 000SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
11850
VISBY
RESERVATIONSPREIS
Erreicht
EINLOGGEN, UM GEBOT ABZUGEBEN
Sie müssen ein Konto haben und eingeloggt sein, um ein Gebot abgeben zu können.
Teilen / anderen einen Tip geben
Michael Luft
Authorized valuator
E-Mail senden

"Vill påstå att detta är en av de mest sällsynta VW:s som finns i världen, då den varit i samma område sedan ny och hela tiden skötts av leverantörens auktoriserade VW verkstad. Äldre renovering som fortfarande ser bra ut. Fint bruksskick kan man också säga."

Beschreibung

Bilen är en av de första Volkswagen som såldes till en privatperson i Sverige. Firman som säljer den idag, Visby Bilcity, är samma företag som sålde bilen som ny våren 1949. Hösten 1948 kom de första 20 st Folkvagnarna till Sverige. Scania-Vabis i Södertälje importerade dem på prov. En av dessa såldes till försvaret för utvärdering (denna sålde vi på höstauktionen 2018). Några såldes till andra myndigheter och några hamnade i Södertälje och genomgick tester inför kommande beställningar.
Aktuell bil kom till Sverige med andra leveransen senhösten 1948 och användes under fösta halvåret 1949 som visningsbil av Scania innan den levererades till den nya VW-återförsäljaren på Gotland, Visby Bilcity, som hade beställt bilen till öns länsskogsvaktare Erik Gotthard Söderberg. Söderberg behövde en bil som rullade lätt över stock och sten på Gotlands småvägar när han var ute på sina dagliga inspektionsrundor.
Bilen var modern, lätt och pigg och hade bra fjädring så Söderberg var så nöjd att han behöll bilen i nästan 20 år. Våren 1969 bytte jan in den mot en ny, hos företaget han köpt den.
Åren därefter användes bilen som lånebil till kunder innan den renoverades och sedan fick vara utställningsbil och huvudattraktion i bilfirmans nya café och lunchrestaurang, som döptes till Baggen. Här stod bilen i nästan 40 år fram till 2018. Med jämna mellanrum har den startats upp och servats.
Skicket är normalt välhållet bruksskick. Den har aldrig varit rostskadad men är omlackad några gånger.
Säten och innertak samt mattor är bytta i slutet av 1960-talet och fortfarande i OK skick.
Motor och växellåda ar desamma som när den levererades (matching numbers). Skärmar är bytta när karossen renoverades. Lite smårepor och bucklor finns. Ej perfekt lack. Spackel och slipspår kan skönjas. Bilen ser dock mycket fin ut trots detta och de mesta ursprungliga detaljerna finns kvar. Endast stötfångarna är av ett par år nyare modell.
Bilen har ej startats nu, men det bör inte vara några problem. Bromsar fungerar och belysning om man sätter i ett nytt batteri. (Chassi nr är 1-0107 964. Motor nr 1-039 215)

Teknische Daten

  • Baujahr/Modelljahr
    1948/1948 
  • Erstzulassung
    1949-08-03 
  • Abgelesener Tachostand (km)
    39543 km 
  • Kennzeichen
    I3260 
  • Fahrgestellnummer
    1-0107 964 
  • Kw / PS
    18 / 25 
  • Kraftstoff
    Bensin 
  • Getriebe
    Manuell 
  • Innenausstattung/Polster
    Textil 
  • Farbe
    Svart 

Beurteilung Fahrzeugzustand

  • Zustand technisch:

    Behöver lite startmek men skall sedan fungera väl tekniskt.

  • Zustand Interieur:

    Omklädd för 40 år sedan, fortfarande OK, ej helt original i tyget.

  • Zustand Exterieur:

    Bruksskick, äldre omlack, ingen rost.

  • Zustand gesamt:

    Normalt skick för äldre renovering.

Fakten zum Modell

1946 kom Folkvagnsproduktionen igång igen i fabrikens källare i Wolfsburg. Resten var sönderbombat men i källaren stod produktionslinjen från KDF-Wagen projektet nerpackad. Engelska ingenjörstrupper bevakade fabriken och fick i uppgift att sätta ihop några ej färdigbyggda bilar för provkörning.
Bristen på bilar var stor efter kriget och när de såg hur bra VW:n fungerade och gick så beställde de material och snart var produktionen igång. De två tusen första bilarna gick till Frankrike i utbyte mot att de levererade stålplåt till Volfsburg. 1947 gick produktionen över i det tyska Volkswagen-bolaget och man planerade för ökad produktion och export, för att få in pengar till Tyskland. Sverige var en av de första länderna som köpte, (förutom Frankrike), eller snarare bytte till sig bilar. Scania Vabis ville sälja lastbilar och fick under 1948 20 st Folkvagnar i byte som togs till Sverige. (En av dessa sålde vi på VW auktionen 2018 och resten kan ni läsa ovan). Aktuell bil med sin unika historia (som finns fullt verifierad) är en av världens mest unika VW:s då den ägts och körts i samma krets och på samma plats sedan ny. Unikt tillfälle for historiskt intresserad VW-entusiast att köpa en sällsynt välbevarad mycket tidig bil (som är nummer 7964 av drygt 25,7 miljoner byggda bilar).

Lagerort und Info zur Besichtigung

For viewing the vehicle, contact Michael Luft

email: michael.luft@bilwebauctions.se
phone: +46 708 20 21 13

Abholung

Collecting of vehicles, you need to book a collection time by calling our customer service
+46 31 933 331

Once your payments have been cleared via our bank, we will send a confirmation to your email address and you can arrange a collection time.

Auktionsinfo

General information about the condition of the vehicles .
  • For this auction the cars are not declared as vehicles of daily/normal usage, rather they are described from a collecting perspective.
Important to know before placing your bids!
  • If you have won an auction where the reservation price is passed, please deposit to our client account the full amount before you arrange for pick up of any items.
  • You will be fully refunded, including the bidding fee, if you at the time of inspection and delivery is of the opinion that the description of the item does not match its real condition.
  • You will be debited the bidding fee if you do not inspect the item at its place of delivery.

Danke, dass Sie sich für unsere Auktionen interessieren!

Wir senden Ihnen eine E-Mail, wenn die Gebotabgabe startet.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG