Visa alla bilder
Visa film

Volvo PV 444H B4B — 1954

Norrlandskörd PV Standard i charmigt orenoverat originalutförande. Endast 2 ägare sedan ny 1954. Använd av 1'a ägaren fram till 1974, sedan en lång avställning. Nu framplockad med nyrenoverat bromssystem och klar för trafik.

Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Handläggare
Skicka E-post meddelande

"En PV i skönt genuint och oförvanskat bruksskick. Den ser ut precis som när första ägaren ställde undan den 1974. Besiktigad senast 2022, enligt nuvarande veteranregler är den godkänd tills vidare och helt körklar."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
25 SEP 11:30
17 000SEK
DELBETALNING FRÅN
OBJEKTNR
LAGERORT
18664
UMEÅ
BEDÖMT VÄRDE
RESERVATIONSPRIS
70 - 80 000 SEK
Ej uppnått
LÄGG DITT BUD (MINST 18 000 SEK)
Budgivningen sker inklusive, ej avdragbar moms.
SEK
Inropsavgift: 5% dock minst 2900 SEK (inkl. moms)
BUDHISTORIK
42653
20 SEP 00:07
17 000 SEK
30905
19 SEP 23:06
16 000 SEK
17838
19 SEP 21:51
15 000 SEK
4472
19 SEP 20:13
1 000 SEK
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Volvo PV 444H?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Mathias Casserlund
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande
Rebecca R Bengtsson
Auktionshandläggare
Skicka E-post meddelande

"En PV i skönt genuint och oförvanskat bruksskick. Den ser ut precis som när första ägaren ställde undan den 1974. Besiktigad senast 2022, enligt nuvarande veteranregler är den godkänd tills vidare och helt körklar."

Beskrivning

Den här PV'n såldes under namnet standard vilket var en enklare och billigare modell som bland annat saknade blanklister och cigarettändare. På det viset sparade köparen 575 kronor då en Standard kostade 8 500 medan en Special gick loss på 9 075 kronor. Bilen köptes ny 1954 av Bernt Jonsson bosatt i vindeln, Västerbottens län. Den tilldelades reg.nr AC 19436. Herr Jonsson använde den som bruksbil fram till 1974 då den ställdes in i garage. 1989 fick nuvarande ägare tips om bilen och förvärvade den. Han berättar att han gillar "snikmodellen" utan blanklister då karossens linjer kommer fram på ett bättre sätt utan dem. 1991 besiktigades bilen efter att stått avställd 17 år. Något år senare ställdes bilen av igen p g a tidsbrist. Ägaren hade andra veteranfordon att köra. 2022 plockades den fram, nya däck monterades och den besiktigades återigen. 2024 lämnades bilen in till Bromscenter i Umeå som totalrenoverade hela bromssystemet. Hela operationen gick på 26 000 kronor. Kilometerräknaren visar 1 457 svenska mil. Om mätaren snurrat runt 1 varv så det korrekta miltalet vara 11 457, alternativet är 2 varv och 21 457 mil. Vi är osäkra på vilket. Motorn är en utbytes och har enligt ägaren endast rullat 7000 mil. Bilen har för övrigt rullat cirka 70 mil sedan senaste besiktningen 2022.

Bilen säljs nu eftersom ägaren har fler veteranbilar och vill trappa ner på sin hobby.

Till bilen medföljer den gamla länsregisterskylten samt lite extra delar i en låda. Även reservhjul och original domkraft medföljer.



Detta är en distansauktion. Bilderna har tagits av en fristående fotograf. Uppgifter om bilen och dess tekniska status har erhållits från ägaren. BWA har alltså inte besiktigat bilen på plats.

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1954/1954 
  • Första registreringsdatum
    1954-01-01 
  • Avläst mätarställning
    14576 km 
  • Regnr
    CZR566 
  • Chassinummer
    77771 
  • Kw / hk
    32 / 44 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Textil 
  • Färg
    Svart 

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Utrustad med B4B motor och 3-växlad växellåda med osynkroniserad 1'a växel. 6 volt elsystem. Startar och går fint. Växlarna går i smidigt så snart man lärt sig finessen med att stå helt stilla eller dubbeltrampa kopplingen när den osynkroniserade 1'ans växel skall läggas i.

    Motorn är en utbytesmotor från Volvo som första ägaren fick monterad och har enligt uppgift gått drygt 7 000 mil. Bromssystemet totalrenoverades 2024 för 26 000 kronor, kvitto medföljer. Nya däck monterades 2022.

  • Skick interiör:

    När man plockade fram bilen 1989 fick man se att första ägaren låtit montera överdragsklädsel. Inte nog med det, det var 3 stycken överdragsklädslar monterade i lager ovanpå varandra. Det är därför original stolsklädsel är i så fint skick. Inredningen, förutom de svarta gummimattorna, är original från 1954. Det finns ett hål i innertaket på vänster c-stolpe, för övrigt har inredningen klarat tidens tand med bravur. Se bilderna. Ratten är sprickfri, vilket i sig är mycket ovanligt. I bagageutrymmet finns ytrost och mindre rosthål längst bak mot lucköppningen.

  • Skick exteriör:

    Originallackering med patina av årens brukande, finns stenskott och några mindre bucklor. Stötfångare och grill i bruksskick. Spricka i vindrutan på förarsidan. Titta noga på bilderna för att få en uppfattning om skicket på karossen. På undersidan rekommenderar vi en rejäl rostskydds/oljebehandling.

  • Skick helhet:

    En mycket charmig och genuin PV som aldrig varit renoverad, bara ompysslad och använd. Den bär spåren av årens brukande på ett värdigt sätt.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Fordonsstatus: Avst 2024-08-11
Ursprungsbesiktning: 1954-01-01 (typbes)
Datum i trafik första gången: 1954-01-01
Senast godkända besiktning: 2022-05-13
Besiktningsbefriad: Ja
Skattebefriad: Ja
Körförbud: Nej
Antal ägare: 2

Ägarens kommentar

Motorn byttes ut på garanti hos Volvo någon gång sent 1950-tal eller tidigt 1960-tal och hade enligt första ägaren gått endast gått 7.000 mil då jag köpte bilen. På bagageluckan har suttit ett klistermärke med Sverigesymbolen och det som syns är klistret som reagerat med lackeringen. Jag har inte låtit bättringslackera bagageluckan, eftersom denna lilla defekt är en del av bilens historia.

Fakta om modellen

PV 444 är en klassisk Volvo som det har skrivits spaltmeter om. Premiärvisad vid Volvos utställning i Kungliga Tennishallen den 1 september 1944. Många anade att andra världskriget snart skulle vara över och Volvo ville ligga i startgroparna när freden väl kom. Fast det skulle dröja tills i början av 1947 innan bilar kunde börja levereras. Volvo fick i sin nya familjebil även igång export, primärt till grannländerna men så småningom också ut i Europa, USA och övriga världen. Totalt tillverkades det 196.005 exemplar innan det var över. Såväl den nya Amazonen började säljas 1957 och året därpå blev ju 444 uppgraderad till modell 544.

Lagerort och visningsinfo

Lagerort: Umeå

Kontakta besiktningsman/handläggare för att boka en tid för visning:

Mathias Casserlund

mathias.casserlund@bilwebauctions.se

Hämtning

Hämtning skall ske senast: 2025-10-09.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla (undanställda) länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte av batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
  • Under auktionsdagarna kan informationen om ett objekt komma att uppdateras, fram till dagen innan auktionen avslutas. När du bjuder vid slutet av auktionstiden, och även har lagt bud tidigare, så ber vi dig därför att läsa igenom beskrivningarna noga, för det fall att något har ändrats (på grund av ev. ny info).
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När en auktion avslutats med dig som hösta budgivare och reservationspris uppnåtts erhåller du en rättighet att kunna köpa aktuellt auktionsobjekt. Med denna rättighet skall du bege dig till auktionsplatsen och bedöma auktionsobjektet och sedan fatta ditt beslut om köp. Först när du bestämt dig på auktionsplatsen tecknas köpeavtal. Innan du beger dig till på auktionsplatsen vill vi att du deponerar auktionssumman plus inropsavgift på vårt klientmedelskonto.
  • När du besiktigar ett inropat auktionsobjekt skall du undersöka detta noga och härefter fatta ditt beslut om köp. Anser du efter besiktning att du inte vill teckna köpeavtal meddelar du detta och då återbetalas deponerad summa samt inropsavgift.
  • Om du väljer att inte komma och besiktiga objektet på auktionsplatsen så kommer vi att debitera inropsavgiften. Härefter avslutas din möjlighet att köpa auktionsobjektet och deponerad auktionssumma återbetalas. Dock återbetalas ej inropsavgiften.
  • Om du genomför hela köpet på distans (utan att besöka auktionsplatsen) har du 14 dagars ångerrätt, men måste på egen bekostnad återlämna objektet. Dina fraktkostnader och andra kostnader ersätts ej när ångerrätt utnyttjas.
  • För objekt som inte avhämtats inom 14 dagar kan lagerhållning komma att debiteras. Du deltager i budgivningen efter inloggning på vår auktionsplattsform.
  • Du kan också deltaga i auktionerna fysiskt på plats, (utan att använda datakommunikation) på vårt auktionskontor i Göteborg och på ev. andra auktionsplatser. Ring isåfall kundtjänst på tel. 031-933331, så du får auktionstiden bekräftad innan du kommer.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


STÄNG

Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG